Murkelsås - hjälp!

nexxa

Trådstartare
Jag har en liten fråga angående tillagning av murkelsås. Detta är det godaste jag vet och har ätit det ute ett antal gånger, dock var jag sugen på att göra detta hemma men min sambo hade hört något om att man "kunde dö om man inte förvällde murklorna rätt" :crazy: Jag har hört att man kan köpa murklor på burk, min fråga är då..behöver de förvällas åter när de kommer från burk eller är de redo s a s. Ursäkta ev korkad fråga..måste försäkra sambon ;)

Sv: Murkelsås - hjälp!

Murklor är mycket riktig giftiga (ska kokas 2 gånger),men dom som säljs på burk ska vara förvälda redan.

Jag förväller mina murklor 3 ggr (enligt rekommendation i Prinsessornas kokbok).

Murklor på burk är klara att användas men du kan ju alltid förvälla en extra gång för att lugna sambon.

KL

Förväller också mina 3 ggr. De är torkade innan. Spolar av dom i durkslag mellan varje förvällning.

Sen en skvätt cognac i såsen :d

Min uppgift kom från giftinformation.

Mitt svar var inte menat som kritik. Säger giftinformation 2 ggr så är det säkert helt korrekt.

Jag svarade bara hur jag brukar göra och min källa på det.

Portvin och Madeira går också bra om cognacen är tom.

Senast ändrad:

Tusen tack för era svar! :bow: Kanske ska satsa på redan förvällda och sedan göra det någon gång extra trots allt som tips ovan. Min sambo skrämde nog upp mig lite med ;)

KL

Nu blev jag väldigt sugen på att använda upp mina sista murklor. En god stuvning på grovt bröd kanske? :d

Hahahaha

Det kommer nya till våren! ;)

Men det är helt klart världens godaste svamp. Och roligaste att plocka! Bökigt med torkningen bara när man bor i lägenhet. Jag får torka i uterummet....

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: mandalaki
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 656
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 021
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama