Muntligt avtal *blev långt,oops*

Å

Åska

Hej! Hur ligger det till med muntliga avtal egentligen?

Jag hade ett muntligt avtal med en man jag skulle köpa hö av. Redan i våras beställde jag 6 ton hö av honom för att ha hela kommande år. Det var inga som helst problem sa han. Sen blev det kraftigt regn där jag bor. Jag kontaktade honom och fick lugnade besked att mitt hö skulle tas senare. -Jättebra! sa jag. Hör av dig om det blir några ändringar! och detta lovade han att göra.

Sen blir min ena häst sjuk och utdömd och jag hittar en stallplats där hö ingår till min andra. Så jag känner mig ganska dum när jag ringer om de ändrade planerna. Jag säger att dessa planer drabbar dock inte honom då jag köper upp det jag har beställt för att inte sätta honom i skiten. Då börjar han skruva på sig och säger att mitt hö slogs för 2 veckor sen men det blev ensilage av det, på storbal. Inte riktigt vad jag ville ha och inte har han hört av sig om det heller. Jag fick nästan tvinga mig till två st hästtransporten med hö (60+60 bal). Nu visade sig att större delen av det jag fick hem är mögligt inuti (vita kockor med mögel) så det är bara att slänga. Så nu står jag utan hö. :( Till saken hör att han skällde ut mig (korkade små hästbrudar osv) när jag frågade om han hade fått höet torrt, inte skulle hans hö vara blött!! :mad:

Nu löser sig ju allt ändå men jag kunde ha suttit i klistret ordentligt. Hur hade det då funkat? Gäller aldrig muntligt avtal? Kan vara bra att veta i framtiden! // Åska

Sv: Muntligt avtal *blev långt,oops*

Jag anser att muntligt avtal gäller. Men, ord står mot ord så det är svårt. I ditt fall hoppas jag att du kört tillbaka allt skithö du köpt så han får tillbaka det och du dina pengar. Det är en vara du köpt och är den dålig skall han ha tillbaka det. Mitt tycke!

Hm med hederligt folk går det iregel bra att ha muntliga avtal. Självklart ska en köpt vara vara av god kvalitet tex hö.

Vi har själva fått upp fuktigt hö pga vädret och vi var medvetna om att det var en chansning..MEN

I augusti när vi fick hem halm visade vi höet och vi betalar INGET för det som vi måste kassera. Dvs vi betalar i vår när vi exakt vet HUR mycket av höet som går att använda.

Men det kanske ska sägas att vi köper hö och halm sedan flera år av samma snälla lantbrukare.

/KT

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga (undantag: fastigheter). Svårigheten är att man inte kan bevisa något vid tvist.

Man har inget hö innan man har det betalt och hemma i egen lada har jag lärt mig genom åren... Och vad det gäller kvaliteten på höet så far jag alltid själv och hämtar höet och väljer där dom balar jag vill ha, sorterar raskt bort dom av sämre kvalitet. Och innan köp far jag runt och kollar hygieniska kvaliteten och väljer därefter det hö jag vill köpa.

Bäst hö får man om man gör det själv :)

tgd skrev:
Man har inget hö innan man har det betalt och hemma i egen lada har jag lärt mig genom åren... Och vad det gäller kvaliteten på höet så far jag alltid själv och hämtar höet och väljer där dom balar jag vill ha, sorterar raskt bort dom av sämre kvalitet. Och innan köp far jag runt och kollar hygieniska kvaliteten och väljer därefter det hö jag vill köpa.

Bäst hö får man om man gör det själv :)

Jag var med och plockade höet men missade faktiskt detta mögel (eller fukt) och jag brukar ändå ha näsa och ögon för sånt. Pratade med försäljaren. Han ville att jag skulle komma med höet så skulle jag få nytt. Jag sa att jag föredrog pengarna tillbaka, vill inte ta en ny chansning. Han blev skittjurig och sa att jag ringde och ljög. Jätteskoj...inte fan ljuger man om sånt! :mad:

Som jag tolkar konsumentköplagen (vilken rimligen borde gälla i det här fallet om säljaren är näringsidkare och köparen privtperson), har säljaren rätt att vägra återbetalning och istället lämna ersättningsvara/rätta felet, i alla fall första gången problemet uppstår.

Att han gjorde rätt tvekar jag inte på. Vill dock inte ta en chansning till på detta hö. Det kanske hade varit jättebra men man vet ju aldrig. Detta är första gången som mitt sto har ratat något, hon äter verkligen ALLT så något skumt måste det ha varit!

Men det fanns väl inte en människa som kunde förutspå redan i våras att det skulle bli nästan omöjligt att få in bra hö?
Vi har också folk som köper foder av oss, men får jag inte in nåt kan jag ju inte heller sälja nåt.
I år säljer vi INTE av höet, utan om nån vill köpa blir det hösilage.

Nej det är ju omöjligt att garantera kvaliten på hö i förväg. Det måste ju både säljare och köpare vara införstådda med. Det är ganska självklart tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780
  • Låst
Hästmänniskan Jag har nyligen bytt stall från ett pytte stall med tre boxar till ett större. I vårt gamla stall så köper vi in ensilage och spån för...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 396
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar