Munproblem

R

Ripper

Hej. Tittat runt lite här och har inte hittat något svar på min fråga. Jag har en häst som blöder i munnen efter ridning. Mycket och jag sitter inte och sågar och drar, därimot så gör hon luft hopp och atomatiskt blir det ju ett drag då. Problemet är ca två månader gammalt vad jag vet. Hon har varit iväg lånad i ca två år innan. Så andra dagen jag hade henne hemma kollade veterinär upp henne (klinik). Och sa att hon hade jätte sår i munnen och att jag skulle rida på ett rakt bett då hon hade förhårdnader/sår i lannerna (namet?). Det fungerade ett par dagar och sen har jag rådfrågat med olika vetrinärer och fått tips på olika bett, allt från trav-till kulbett. Men det blir inte bättre, plus att jag tycker att hennes tunga är svullen + att hon inte äter som hon ska (var redan tun när hon kom hem, hade en viktminskning på nästan 100kg från det hon åkte tills hon kom hem). (Hon går MSV dressyr så det är inte så att vi flängerrider helt vilt i skogen med noll koll). Så måndag blir det att ringa till veterinär igen. Men tänkte att här kanske finns någon med tips på vad man ska anlita? Vad jag har förstått så är tandläkare snabbutbildade.....men jag skulle vilja ha en speciallist på just tänder, var hittar man det? Vad skulle ni provat? (hackamore fungerar inte). Jag är tacksam för alla tips! Kommer dock att ringa veterinären på måndag ändå.

Tack på förhand

Sv: Munproblem

hej, va tråkigt problem. Som du säger, det är väl bäst att börja med att gå till en hästtandläkare å se vad han säger. Försök att rida utan bett, med tex. bosal eller nån typ av bettlöst träns så munnen får läka ordentligt. stackars häst. kan inte va kul å bli riden om det blöder jämt. :crazy: lycka till

Hur var tandstatusen när hon kollades? Såren måste ju komma någonstans ifrån, endera pga hakar etc, eller på felställning i bettet (hästens bett alltså).

Jag skulle, omd et nu inte fungerar med hack, alls rida henne innan munnen är helt utläkt och orsaken undanröjd.

Eehm.. ursäkta mig, men hur :eek: kan du rida på en häst med stora sår i munnen? Kan du inte beställa lite "arg och aggresiv häst" på posten istället om den nu är det du vill ha?

Den här hästen ska naturligtvis inte ha ett bett i munnen förrän såren är helt avläkta! Detta tar tyvärr ganska lång tid - upp emot ett halvår innan vävnaden återfått sin ursprungliga styrka, och inte ens då kommer ni att kunna rida på det bett som orsakat problemen. Genom att fortsätta använda bett så förvärrar ni skadan och förlänger såväl hästens lidande som avläkningstiden.

Att fortsätta rida en häst som blöder i munnen med bett tycker jag är omdömeslöst.

Bettlöst, hackamore eller sidepull eller what ever.

En ordentlig munkoll + (när det väl blir dags) tillpassning av bett måste ske. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Tandvårdskliniken i Södertälje, om du har lång resväg dit kan TL tipsa dig om veterinär med kunskaper i hästtandvård/bettillpassning.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 685
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar