R
Ripper
Hej. Tittat runt lite här och har inte hittat något svar på min fråga. Jag har en häst som blöder i munnen efter ridning. Mycket och jag sitter inte och sågar och drar, därimot så gör hon luft hopp och atomatiskt blir det ju ett drag då. Problemet är ca två månader gammalt vad jag vet. Hon har varit iväg lånad i ca två år innan. Så andra dagen jag hade henne hemma kollade veterinär upp henne (klinik). Och sa att hon hade jätte sår i munnen och att jag skulle rida på ett rakt bett då hon hade förhårdnader/sår i lannerna (namet?). Det fungerade ett par dagar och sen har jag rådfrågat med olika vetrinärer och fått tips på olika bett, allt från trav-till kulbett. Men det blir inte bättre, plus att jag tycker att hennes tunga är svullen + att hon inte äter som hon ska (var redan tun när hon kom hem, hade en viktminskning på nästan 100kg från det hon åkte tills hon kom hem). (Hon går MSV dressyr så det är inte så att vi flängerrider helt vilt i skogen med noll koll). Så måndag blir det att ringa till veterinär igen. Men tänkte att här kanske finns någon med tips på vad man ska anlita? Vad jag har förstått så är tandläkare snabbutbildade.....men jag skulle vilja ha en speciallist på just tänder, var hittar man det? Vad skulle ni provat? (hackamore fungerar inte). Jag är tacksam för alla tips! Kommer dock att ringa veterinären på måndag ändå.
Tack på förhand
Tack på förhand