Munkpeppar till ständigt brunstande sto..

G

Guggeflickan

Jag VET att det finns massor av trådar som handlar om munkpeppar, men jag har inte sett nån med samma problem som mig! :bump:

Jag har ett sto som mer eller mindre ständigt brunstar.
Hon kan sätta igång o brunsta lite bara en häst, som hon inte har träffat på hela dagen, kommer nära. Eller om vi står på stallgången och nån häst visar intresse för henne, så kan hon skvätta lite...:crazy:

Har "tyvärr" två hingstar i stallet och kommer hon nära dessa (nära= gå förbi hagen 10 m ifrån, stå på stallgången och hingsten är i boxen..) ställer hon sig o skvätter ordentligt. Ibland kan hon till och med "inta position".:crazy:

Hon blir dock inte otrevlig på nåt vis under de här "minibrunsterna", det MÄRKS när hon har en "riktig" brunstperiod ;)

Mitt dilemma är om jag kan ge henne munkpeppar för att få henne att sluta med minibrunsterna, eller finns det nåt annat alternativ? :confused:

Hon är kollad av vet. så ett sånt problem är det inte....

Sv: Munkpeppar till ständigt brunstande sto..

Munkpeppar gav inte önskat resultat till min pissmärr, däremot örtblandning har funkat. Med de problem du beskriver, skulle jag nog skippa munkpeppar och starta direkt med någon örtblandning istället. Risken är annars att du blir besviken, å andra sidan misslyckas örtblandningen så kommer inte munkpeppar att funka heller eftersom dessa blandningar även innehåller munkpeppar.

aha, då skippar jag munkpepparen! :)

Lite frågor då:

Vad är det för örtblandning du har?
Ger du den hela tiden?

Jag vill ju gärna pröva nåt som kan hjälpa, då det är så himla jobbigt att ha en häst som jämt ska brunsta:crazy:

Numera går detta sto i fölbox, så vi använder inte sådant idag. Men mina favoriter med bäst effekt var, Hilton Regulate och den är i fast form dvs torkade örter. Sen Equmins Tempremental, den är i flytande form och mycket snklare att ge hästar som är kräsna.
Jag gav under brusntperiod, dvs tidig vår till sen höst. Vintern behövde vi aldrig ge något, men de finns hästar som brunstat även då och hur det är i ditt fall känner jag inte till.

Munkpeppar funkade på mitt hingstiga sto. Du kan ju inte bara avfärda en sak innan du testat bara för det inte funkade för en person.

Munkpeppar finns i örtblandningar, så inte har det avfärdats. Dock är det så, med grövre brunst problem kan blandningen vara bättre att pröva eftersom man får en bättre effekt än vad som normalt sett skulle ha blivit genom munkpeppar.

Funkar inte en örtblaning, så kommer inte heller munkpeppar att funka. Det handlar mer om en enkelt uteslutning, än avfärdande.

Ett hingstigt sto ska inte jämställas med brunstston (pissmärrar), munkpeppar har en bra effekt på det du beskriver men tyvärr inte lika bra effekt på det TS beskriver.

Senast ändrad:

Jag vet att örtblandingar innehåller munkpeppar. Har använt 2 olika märken till annan häst. Håller inte med dig ang effekten, detta är helt upp till individen vad som fungerar. Fungerar örtblandingen, jamen jättebra, men fungerar enbart munkpeppar, bra det med. Munkpeppar fungerar visst till svår brunst. Min var ett levande bevis. Jag KALLADE henne hingstigt sto, hittade inget annat namn. Hon var pissemärr med. Disskuterade detta med S på hippok9, hon tyckte visst man kunde ge munkpeppar till att börja med, Så man behöver alls inte ta till örtblandningar om man nu inte vill det.

Är det en riktig pissmärr så kanske det vore ide att be veterinären lägga in kulor?

Är inte det lite väl drastiskt innan hon ens provat andra alternativ ?

Vad är skillnaden?

proppa i hästen diverse goja eller ett smärre veterinärt ingrepp?

Låter ju som det vore värt att prova iaf :laugh:

Den här damen beter sig likadant året runt....

Jag vill prova andra alternativ före innan jag tar till sådana drastiska åtgärder...

jag håller med Boj.
Det är skillnad på ett hingstigt sto oh på ett "pissigt" sto. :bump:

Ska prova örtblandningen och se om det funkar...

Givetvis får du prova vad du vill. Men kalla det drastiskt...nej.

Ursäkta mig om jag frågar, men har du gjort det på många ston? Eller hört fler än 5 som har gjort det??

Här uppe i norr är det iaf en drastisk sak att göra....:bump:

har ett likadant sto som ditt,tänker prova munkpeppar o se hur det funkar,hittar du nåt annat som funkar så låt mig gärna veta

Nej, jag är inte veterinär så jag får inte göra ingreppet alls.

Däremot nära kontakt med flera veterinärer speciallicerade på avel, brunster mm

Enligt dem är det ett bra ingrepp om märren ÄR en riktig pissmärr.

-KL-

vi hade en riktigt pissmärr i stallet ett tag.. hon brunstade oftast flera veckor i rad kändes det som och var "normal" i en vecka max.. hon kunde inte backa, frös fast liksom. jättesvår att vända. när hon hade sina perioder var det ingen idé att ens borsta på henne för hon bara sköt rygg och sen rann det i princip ur henne... när hon var lite bättre kunde man borsta hyffsat "där bak" men det gick oftast inte att flytta henne något åt sidorna.. var så skönt när hon hade sina lugna perioder för då kunde man gå normalt med henne. men när hon hade dem, då bokstavligen HÄNGDE hon i grimskaftet på väg till hagen och höjde oftast svansen.

hon brydde sig inte en suck om hingstarna, hon kunde stå brevid en vilt skrikande villig hingst utan att bry sig. men stona gnäggade hon ofta åt och oss människor ville hon gäääärna kela med.. uuh... med kela menar jag att hon gärna "tryckte" sig mot oss och om man försökte flytta henne började hon pissa :p

i början var hon även jobbig att sela och sätt vagn på men det blev mkt bättre! och att köra var hon som vilken vanlig häst som helst.

jag red henne faktist ett par gånger! första gången GICK hon med skjuten rygg i princip, och efter oss fanns ett pisspår.... :p kela med sadeln, gud va mysigt.

tror hon fick munkpeppar ett tag men det fungerade inte alls. vi la in en kula på henne och hon var fortfarande superbrunstig och jobbig när hon hade sina perioder, men de var mkt mkt kortare! vilket vi tackade gud för ;)

så hjälper det inte med örter så rekommenderar jag en kula! väldigt enkelt ingrepp och ofta med bättre resultat! :) och har du ett superbrunstigt sto så tror jag det ger bäst effekt.

hör av mig i sånt fall ;)

Grejen är ju den att hon blir inte speciellt förändrad i humöret annat än under den "riktiga" brunsten. Men det är i alla fall superjobbigt med en häst som pissar så fort hon kommer i kontakt med hästar hon inte träffat på nån dag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 818
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv