Munkorg/gå själv?

Sv: Munkorg/gå själv?

Verkar som om en del är positiva till munkorg. Ska föreslå det för ponnyns ägare..
Gör så. Det finns ingen anledning att inte använda sig av munkorg, men läs dom tidigare trådarna!

LIA

De lär sig rätt snabbt att äta med munkorg också... Förutom att jag tycker att det är hemskt för hästarna att ha dem på sig (inte för att de lider) men att de måste kämpa för maten.

Jobbigare blir det förstås och min häst gillar den inte alls. Men alternativen är mycket sämre. Hon har fått in tekniken så hon får nästan i sig väl mycket. Hålet har också nötts upp så det är dags för en ny munkorg.

LIA

Jag har själv en shettis som har haft fång.
Nu till en början (när allt gräs börjar spira) går hon i grushage tillsammans med en annan kompis. Där får de vara på dagarna tills efter midsommar.
Sen ska jag göra som några nämt att hon ska få gå i gräshage med munkorg några timmar varje dag, ev. öka succesivt om det verkar fungera. Men på natten ska hon gå på grus och få hö/halm och vara utan munkorg.
Att använda sig av munkorg är ju ett bra alternativ mot att hästen få fång igen vilket är mer djurplågeri än munkorgen enl. mig.:cry:
Värt att prova om man kan låta hästen pilla lite gräs på dagarna så de slipper grushagar jämt.

jag hade kört på munkorg.

Jag stod i valet och kvalet med min tjockis tant för ett par somrar sen.
Antingen själv i en grusad hage lr med munkorg i den stora hagen och kompisar.
För mig var valet enkelt - munkorg på!
Visst tog det ett par dagar för henne att komma på hur hon skulle äta, men nu är hon så van att det inte är några problem alls.

Ett litet tips är att köpa globus modellen. (den äkta) Ngt dyrare, men sitter bättre och är mjukare inuti än de billiga kopiorna, sen håller den betydligt längre då gummit i bottnen är stabilare. :)

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 252
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna