Munkorg/gå själv?

MiniLi

Trådstartare
Vi har tre hästar varav en som inte får gå på bete pga fång. Förra sommaren fick hon gå själv, det funkar men känns inte alls bra. I år försöker jag hitta en sällskapshäst men det är inte säkert att jag lyckas.

Vad väljer man - munkorg och gå med de andra hästarna eller gå själv i vinterhagen?
Känns väldigt pest eller kolera..:cool:

Sv: Munkorg/gå själv?

kan den inte gå i en hage med lite mindre gräs då? tex skogshage? eller har du bara vall? och så byta på att ha en häst med fångisen.

min häst blev så ledsen av att ha munkorg på att det var rent djurplågeri att använda den.

Vi har två hagar med naturbete, vågar inte släppa fånghästen i någon av dem. Vinterhagarna är inte dåliga så det är inget fel så, men tråkigt för henne att vara själv.

Bäst vore om jag kunde hitta någon som vill ha sin häst på bete tillsammans med min och så får de två andra gå tillsammans i en av vinterhagarna. Men jag har inte hittat nån än..

Jag hade absolut satt på munkorgen.

Jag har själv använt den mycket på vårt Gotlandsruss och det är inte alls så farligt som folk tror. Nu tror jag iofs att olika individer reagerar olika på munkorgarna men för oss fungerade det jättebra.

De får i sig både mat och vatten och får dessutom gå i flock. Det är det absolut bästa alternativet anser jag.

Lycka till! :)

Jag hade valt munkorg.

Nackdelar med munkorg:
Den sociala delen med kliandet blir svårare.
Hästen kan tycka illa om munkorgen.

Fördelar.
Gå på bete.
Umgås med hästkompisarna.
Mindre mat.
Min häst går ner i vikt med en munkorg och håller sig i ett alldeles lagom hull!

Den sociala biten blir hon ju utan helt om hon går själv så.. Enda negativa skulle då vara ifall hon tycker illa om att ha den på sig..

vi har nästan alltid råkat ut för att ha en häst med stora behov av mat och en lättfödd. först var det ett kallblod vi hade inhyst på gården som vi sa åt ägaren att köpa munkorg till för hästens bästa, vi har i princip bara jättebra bete om sommaren. Det kallblodet hade inga bekymmer från början, den lärde sig att äta och dricka direkt utan problem vilket innebar att vi kunde låta den gå med korg tidig morgon till sen kväll. (inte haft fång men lättfödd, överviktig och risk för fång..).
Sommaren som var hade vi en arab/welsh-korsning på 25 år, som sällskap till vår 25åriga fd travare, som kom till oss överviktig. Han gillade inte munkorgen, i princip så ställde han sig och såg bedrövlig ut och testade inte ens att äta. Men med tanke på deras ålder så tog vi in dem om nätterna så de kunde vila sig, äta och ta det lugnt och då kunde lilla arab/welsh-korsningen försiktigt få vänja sig vid munkorgen som han tillslut accepterade och kunde äta med 6h/dygn i hage och 6h utan i hagen.

Båda två lyckades behålla vikten/gå ner i vikt som vi ville med gamlingen.

Jag skulle nog råda dig till att testa munkorgen på hästen så den får gå med sina polare, sen överväga om du vågar ha den med munkorg under natten eller om den skulle kunna gå i en hage med sämre bete under natten istället...

i år har vi en arab och en nordsvensk men lösningen är de 30 får och lamm som käkar upp det bästa gräset i varje hage innan hästarna få gå där :D

men varför kan inte dom andra hästarna byta på att gå med henne så att hon inte är själv hela tiden?

borde ju gå att få tag på nån shettis som sällskap också?

Min häst är svårfödd och jag vill att han ska gå på betet. Han blir dessutom stressad när han är själv, vilket ponnyn inte blir.
Jag försöker som sagt få tag på någon som vill ha hästen här över sommaren.

Jag har aldrig använt munkorg själv, men angående kommentaren om djurplågeri så tror jag det blir lite vad man gör det till. En kompis hade din häst på bete dagtid utan munkorg och nattetid med munkorg. Behöver jag säga att hästen blev helt deprimerad när hon såg ägaren komma med munkorgen på kvällen?

En annan bekant lät inte sina hästar komma i närheten av gräshagarna utan munkorg, Övrig tid gick de i grusad vinterhage och de blev väldigt glada när de såg ägaren komma med munkorgarna eftersom de visste att gräset väntade (om än i begränsad mängd).

Har ingen erfarenhet av fånghästar och bete men hoppas det löser sig. :)

tja det finns ju alltid nåt som är värre.... ^^ tänk dig själv, du står mitt i ett hav av din favoritmat när nån idiot sätter på dig en munkorg så du inte kan äta den. det är ganska elakt.

iofs så är det inte sant att en häst som haft fång aldrig får beta gräs mer. det gäller bara att vara försiktig med invänjning och väder. låg fruktanhalt med dom andra och hög tilbaka i vinterhagen.

Fanns en fånghäst på betet i somras som gick med munkorg, men hon drog på sig variga sår på mulen av den. Såg inte alls trevligt ut.:crazy:
Kan det va så att hon som skimmel var extra känslig? Eller berodde det på att betet var kort i hagen?

Mitt ena sto fick fång för tre år sedan. Redan två dagar efter insjuknandet gick hon på betet med de andra, iklädd betesreducerare av munkorgsmodell.
Hon hade munkorgen i tre månader, och hon fick komma in i stallet någon timma varje dag och äta lite hö och slippa munkorgen. Men när det var dags att gå ut var det verkligen inte svårt att sätta på den igen.
Hon hade inga som helst problem med den sociala biten, här putsades det hejvilt på de andra tre hästarna.

Så TS, sätt på en munkorg och släpp hästen med de andra!

Gick hästen ute medan den åt medicin och hade fång? den fick inga förändringar i hovarna då? Vad hade den för symptom? det är lite annorlunda mot många andra som står flera månader i box för att sen gå ut i en pyttehage. Nyfiken bara...

Min "fångis" har munkorg periodvis = så snart hon visar fångtendenser plus i förebyggande syfte. Senaste gången var i december och därefter fick hon ha den på dygnet runt tills nu i april. Nu kollar jag noga varje dag för att se om det nya gräset fungerar.

Med tanke på andras inlägg kan jag säga, att hon inte fått minsta skav, att hon klarar att äta men givetvis mindre mängder, att hon fungerar socialt precis som vanligt.
Jag rekommenderar absolut munkorg vid fångproblem.

Det är skillnad på munkorgsfabrikaten! Se tidigare trådar i ämnet.

LIA

Jag borde naturligtvis ha skrivit att hon fick ett lindrigt fånganfall. Vi märkte ingenting på morgonen (kl 6) när hon gick ut, men upptäckte kl 11 att allt inte stod rätt till. Veterinären kom inom två timmar och gav paraffinolja och butta, hovis kom samtidigt och drog av skorna och vi strödde upp med massor av torv i boxen.
Hästen gick på NSAID i tio dagar men blev inte ohalt varför vi åkte iväg och röntgade hovarna efter 14 dagar. Det var inga som helst förändringar.
Efter en månad fick jag börja skritta korta pass och efter två månader även trava. Hon var fullt återställd i slutet av sommaren (och ca 100 kilo lättare).

Mitt lättfödda sto fick prova både green-guard och betesreducerare i "hinkmodell" förra året och hon såg inte bedrövad ut utan accepterade bägge dessa utan protester. Dock fick hon skav av green-guarden så det är "hinkmodellen" som gäller för henne. Hon går ute på insått bete 12-15 h per dygn beroende på insektstryck och inne i boxen är hon naturligtvis utan trassel runt mun/nos och får äta hö. Tidigare år har hon blivit på tok för tjock redan i slutet av maj och sen har jag inte fått tillbaka henne i form förrän i oktober/november men förra året var hon helt ok och jag kommer alla gånger att fortsätta med betesreducerare på henne. Trots hennes bristande intelligens (ja det är en korkad häst) så övervann hennes glupskhet alla hinder så att hon direkt började äta med dessa betesreducerare oavsett vilken av de två modellerna som hon fick prova. Enda smolket i bägaren är att hon gnager hål i gummit på "hinkmodellen" så de håller inte så länge men jag köper gärna en i månaden om det gör att hon håller hullet lagom över betesperioden.

Va letar du efter för sällskap då? När jag letade sällis fanns det nästan bara fångisar kändes det som men eftersom jag behövde en häst så kunde gå på lite mer bete så passar ju inte det alls.

Har du eget stall? Då kan du sätta ut annons om "sommarbete" för fånghästar.

Jag trodde att det skulle vara lättare att hitta någon som vill ha hästen på vanligt bete, har en sån annons ute. Kan ju prova att lägga ut en om magert bete också..

kl
Verkar som om en del är positiva till munkorg. Ska föreslå det för ponnyns ägare..

Vi har tre hästar varav en som inte får gå på bete pga fång. Förra sommaren fick hon gå själv, det funkar men känns inte alls bra. I år försöker jag hitta en sällskapshäst men det är inte säkert att jag lyckas.

Vad väljer man - munkorg och gå med de andra hästarna eller gå själv i vinterhagen?
Känns väldigt pest eller kolera..:cool:

Med fånghästen vi har i stallet har vi gjort som så att vi dels inte släpper på bete förrän efter midsommar. Sen har fånghästen fått gå med munkorg med de andra hästarna på dagarna men ensam på ridbanan om nätterna och då fått sig en hö/halmtuss över natten.

Det har faktiskt fungerat väldigt bra :) Vi har haft lite effekten att ponnyn vill komma till ridbanan på kvällen för att få av sig munkorgen och på morgonen vill ponnyn gärna ha den på för då vet han om att han får komma till kompisarna :)

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 253
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025