Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

L

Lela

Någon som har erfarenhet av att använda munkorg på sin överviktiga ponny?Vi har en New Forestponny på foder och jag är lite orolig nu inför betessläppet.Hon är lite överviktig och inte speciellt mycket riden senaste halvåret(förutom de sista 4 v)
Har fått tag i en munkorg som vi provade att sätta på henne och Paniken syntes bak i ögonen.Hon lugnade sig, men hon blev ganska frustrerad när hon inte fick tag i något gräs.Lär de sig tekniken?Gräset är ju så högt nu att ingenting kan sticka in.Hon kan ju inte svälta tills gräset är kortare och går in i hålet.Tänkte låta henne ha munkorgen på och ta av den korta stunder så att hon får beta lite då.Vad tycker ni?Jag känner mig så grym mot henne, men jag vill ju inte att hon ska få fång.Enda alternativet annars är att låta henne gå i vinterhagen och där växer ingenting.Är det bara nu första tiden man behöver vara orolig över hög protein och kolhydrathalt?
 
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

Har en kompis som hade det på sin häst. Den fungerar jätte bra. Hon tog av den en stund på dagen då dom stog och dåsade. Kolla bara så du inte får skav av grimman.
 
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

Min ena pålle får fång väldigt lätt, men honom har jag i en hage där det i princip inte växer någonting så får han gå hela sommaren och blir istället fodrad med hö. Det lilla som växer roar han sig med att pilla i sig...
Jag skulle personligen inte klara av att se honom memunkorg i en hage full med gräs, tror att han skulle må sämre av det. Men det är ju bara min personliga åsikt förståss... :)
 
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

Har det under sommarhalvåret på våran minshettis.
Har haft detta i flera år och hellre att hon får gå med sina kompisar med munkorg så mycket som möjligt än att hon får var själv helt och hållet eller får fång på 2 röda.
I denna munkorg finns det ett hål så att hon kan få i sig gräs om hon vill med med god begränsning, kan även dricka mycket bra i den.
(Häromdagen hade hon dragit in en liten röksvamp i korgen :rofl: )

Hon går ändå halva dygnet själv i en liten hage där hon får äta hö, och kan vara utan munkorg.
 
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

shettisen jag har på foder har jag skaffat munkorg. men han kliar hela tiden av sig den...han gillar den inte!:(
 
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

Har hört flera positiva åsikter om munkorgar/betesbegränsare. En del hästar som tex. går i skogshage halva dygnet och resten på btee med munkorg, lär sig att när matte kommer med munkorgen är det dags att äta gräs, och kopplar det positivt.
Jag såg en smart grimma med munkorg häromdagen, som hade ett hål på ca 3cm under mulen. Den såg bättre ut än tex. greenguard, denna var sympatexfodrad dör korgen ligger mot nosryggen, och formad efter hästens nos. Den ska jag prova på fånghästen i sommar.
 
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

Var kunde man köpa den munkorgen? Hade den något namn? Återförsäljare?
 
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

Jag har en greenguard till min shettis och tycker det fungerar prima. Han lärde sig snabbt tekniken att få i sig det lilla gräs som går och verkar inte tycka den är obehaglig. Visserligen skulle han säkert gärna slippa den om det gick, men tyvärr är det ju så att för honom är det greenguard och bete ett par timmar/per dag eller inget bete ALLS som gäller.

Fast nu har han ju fång så i år får han inte gå på bete oavsett greenguard. :( Men det har som sagt fungerat väldigt bra annars.
 
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

Tack alla,jag tror att jag testar att ha munkorgen.Skönt att höra så pass många positiva reaktioner på detta.Jag tänkte också som så att det är bättre att kunna gå med kompisarna och få i sig lite gräs än att behöva gå själv och ha tråkigt.Nu känner jag mig inte så elak längre.:smirk:
 
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

En sån munkorg har jag på min häst, o kan rekommendera den. Det finns faktiskt en kopia som verkar ännu bättre än Best Friends originalmunkorg. Den säljs av Shires http://www.shires-equestrian.co.uk/....woa/1/wo/6UlLvyXOKYVhdtbqU7hQu0/4.0.82.1.1.1 och kostar ca 165:- ist för ca 600:- Antar att alla affärer som säljer Shires produkter kan ta hem, det kunde min iaf.

Min häst stoppar ner mulen utan att krångla och han har inte haft några skav alls så jag är nöjd efter omständigheterna (ingen vill ju eg ha munkorg på sin häst :( !).

Lycka till alla!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

Hos Lantmännen eller som det heter nu, Granngården.
Fråga efter "köldridå", vi köpte bara en enda remsa.

Vi gjorde först en betesbegränsare med ett ganska stort
hål för att han skulle vänja sig och har sedan gjort ytterliggare
tre stycken med mindre och mindre hål.

Helt suverän munkorg. Hästen stoppar helt frivilligt huvudet i
"grimman" varje morgon och är en lycklig häst tillsammans med
dom andra hela dagen.

Tack återigen Monica!
 
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

_Runaway_ skrev:
Har hört flera positiva åsikter om munkorgar/betesbegränsare. En del hästar som tex. går i skogshage halva dygnet och resten på btee med munkorg, lär sig att när matte kommer med munkorgen är det dags att äta gräs, och kopplar det positivt.
Jag såg en smart grimma med munkorg häromdagen, som hade ett hål på ca 3cm under mulen. Den såg bättre ut än tex. greenguard, denna var sympatexfodrad dör korgen ligger mot nosryggen, och formad efter hästens nos. Den ska jag prova på fånghästen i sommar.

Det är den munkorgen jag har till min shettis, är toppenbra och håller år efter år, och kostade bara 200:-.

När man kommer med korgen så trär hon gärna in huvudet och sedan travar hon glatt iväg till hagen, inte ledsen alls för korgen.
 
Sv: Munkorg,funkar det el är det djurplågeri?

Nordpost har den. Kallas köld-ridå, tror jag.
Har även jag gjort betesbegränsare på detta vis och den blir mjukare och bekvämare för hästen. Våran ponny får skav av greenguarden.

Nu kan han inte ha munkorg av annan anledning:
Han har blivit ej hejjare på att ta av sig den om man inte drar åt grimman för mycket OCH sätter dit en extra käkrem som man drar åt, men som lättar då han tar ner huvudet för att äta.
Han har även fått en enorm teknink att "äta förbi" munkorgen och får i sig för mycket gräs.

Jag tycker att munkorg är helt ok som betesbegränsare på en i övrigt frisk häst, men skulle ALDRIG använda den på en fångponny (som våran kille är nu) pga ovan nämnda orsaker.
Om jag skulle komma hem en dag och han lirkat av sig munkorgen och kanske gått utan nästan hela dagen, då skulle han bli så dålig att vi skulle få ta bort honom. Han klarar inte ett anfall till.
Han och våran shettis går kvar i vinterhagen i sommar med fri tillgång på hö i stället och verkar trivas med det.
 

Liknande trådar

Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 329
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp