SkorpSmulan

Trådstartare
Borstar ni tänderna på era hundar? Hur ofta i så fall och med vad?
Kan man använda något annat än den svindyra tandkrämen som finns att köpa på djursjukhus?
Andra tips för god munhygien?
Dentastix, funkar dom?

Har nämligen en hund med tandkötts och tandstens problem. Försöker borsta men tycker inte att det hjälper.
Hon har slutat tugga på ben kan jag tillägga. Tyvärr. Antagligen för att det gör ont. Förut tuggade hon mycket ben.
Hon har varit till veterinär angående munnen och ska snart tillbaka. så det behöver ni inte tipsa om :)

Sv: Munhygien

jag kör med plaque off och tandskrapa!
efter typ 3 veckor började tandstenen mjukna/falla bort och så var det bara att skrapa!

Efter tips från veterinär borstar jag med barntandkräm, lägre fluorhalt vilket är bättre för hunden och min har inga problem med smaken iaf, det kan väl annars vara det som hindrar. Just nu har hon dock så många lösa tänder så nu ligger vi lite lågt med borstandet, obehagligt tycker valpis:(

Är plaqe off bra mot tandköttsinflammation också eller bara mot tandsten?

zzz: Aha, så man kan använda barntandkräm? :idea:

Har aldrig borstat mina hundars tänder, har haft en massa hundar i mitt liv. Dom har fått tuggben och märgben jämt och har skött det själva, det fick dom redan som små valpar. Långt upp i åren har de haft kanonfina tänder utan några beläggningar. Nån har jag väl fått lämna in för tandstensborttagning, men det har nog bara varit en av dom, en liten york. Han ville inte ha tuggben, utan åt endast uppblött torrfoder och burkmat. Han var väldigt dyr i drift, en ask om dagen ca.

jag kör med plaque off och tandskrapa!

Jag har fått höra på omvägar att plaque off är dåligt för hundar! Det var tre hundar som hade skumma symptom och fick sedan samma sjukdom... Alla hade fått plaque off :crazy: Det är inte bevisat dåligt men efter detta vågar jag inte använda det!

Till TS, såg på apoteket att det fanns något som hette bucadog (reservation för stavning) som var bra för tänderna. Min hund har aldrig haft tandsten, hon tuggar mycket tjurmuskel, grisöron, och annat animaliskt *blää*

och Suuz: Skönt att ni slipper :). Min gammelhund har aldrig haft problem med munnen så det här är något "nytt" för mig. Den här hunden äter också bara torrfoder och har alltid fått mycket att tugga på osv. Men vet sa att en del hundar har sån munmiljö att det blir problem ändå. Dels att det kan bero på hennes häng och läppar osv. Det fastnar lätt matrester och diverse mys i munnen på henne. :crazy:

bucadog vad är det?

inflammationen kommer ju pga tandsten, så löser man problemet borde därmed inflammationen hänga med ;)

suuz:
Plaque off är ju ingenting man ger "hela livet", utan periodvis.
Man ger såpass att tandstenen försvinner och sen får man helt enkelt underhålla bäst man kan. Kommer det tillbaka så börjar man om.
Min hund gillar INTE tandborsten, så jag räknar med att behöva behandla flera gånger.
En vanlig frisk hund klarar plaque off utmärkt, har man en som är känslig mot en massa saker kanske man ska låta bli om man är orolig. Men det är ju trots allt bara alger :)

Fast min har haft tandköttsinflammation även då då hon inte har tandsten. Från det att vi var hos vet förra gången, dom skrapade henne ren då, tills nu har hon varit tandstensfri men tandköttet har hela tiden varit rött, ömt och hon luktar illa ur munnen. Trots tandborstning så som vet rekomenderade.. :confused:

kan det vara så att tandhalsarna blivit angripna?
På tintin fick jag liksom dra ner tandköttet och skrapa :crazy:

Inte rekommendabelt med fluortandkräm till hund.inte ens barnd:o.
Fluor är inte nyttigt att svälja,utan skall spottas ut,vilket inte hundarna förstår.
Dessutom har inte hundar problem med karies utan det är parodontit,tandköttsinflammation,som är boven i dramat.
Och för det behövs inte fluor.

Okej.
Förvirrat.
Vad kan man använda då istället?

Ni som borstar era hundars tänder, hur ofta borstar ni?

Men alltså... det är ju knappast så att man använder mycket tandkräm och med tanke på allt annat en hund stoppar i sig så tror då inte jag att lite barntandkräm är någon fara. Och så vitt jag vet så funkar väl människotandkräm även mot tandsten?

När valpen inte har lösa tänder borstar jag varje dag och enligt de veterinärer jag har pratat med så ska då det se till att hålla den värsta tandstenen borta. Jag vet inte men om inte annat så vänjer hon sig ju vid att jag pillar i munnen på henne iaf:)

Borstar aldrig mina hundars tänder. De har ingen tandsten tack vare maten de äter. Får de ändå lite så skrapar jag med en tandstensskrapa.

Min ena hund, en English Toy Terrier flicka hon har hela sitt
liv haft problem i munnen med tandsten och tandlossning.
Hon kom till oss när hon var 7år. Då fick ett gäng tänder
plockas ut och tandsten togs. Vet sade då att det även var
begynnande tandlossning på ca 6 tänder, men att det kunde
gå bra om vi borstade duktigt.

Hennes tänder har sedan dess borstats varannan kväll med
bucadog tandpasta och nu nästan 3år senare togs tandsten
igen och vi räknade med att några tänder skulle komma att
plockas. Men tack vare tandborstningen behövdes inte det!
Så det blev bara tandstensborttagning.

Använder också Plaque off.Har aldrig hört att det ska vara farligt o den gamle hundens tänder har aldrig vart så fina som efter den behandlingen.Fick tipset av en kompis som haft hund med jätteproblem i munnen o nu hur fin som helst...

Hundar med sköldkörtelrubbning ska i n t e äta plack off då det
innehåller jod!

Nej har aldrig borstat tänderna på våra hundar och inte på min egen som jag har idag heller. Har inte desto större problem med tandsten, det lilla som dyker upp skrapar jag lätt bort med en tandskrapa!

Jod fick min mamma när hon hade fel på sköldkörteln (struma). Då kan det väl inte vara farligt för hundar?

Man kan ju ha över- eller underproduktion av hormon. Det beror säkert på vilken sorts sköldkörtelproblem man har. Samt att återigen är djur och människor olika. (Tänker på vitlök för häst/människa). Men jag kan inte uttala mig om Plaque Off då jag knappt inte vet vad det är, och absolut inte vad det innehåller...

:)

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka