Mullenmouth bett - jag och pållen är förälskade!

mackan

Trådstartare
Länge varit på gång och tänkt att jag ska testa ett mullemouth på hästen, men icke kommit till skott förrän nu. Red för första gången på det igår och även idag, och vi är bägge totalt förälskade :love:

Hästen är jättefin i munnen även normalt, har hittills ridit på tredelade bett av olika varianter (rörliga och fasta ringar), och det går han bra med, men kan bli liiite spännig i halvhalter och lite ostadig ibland tycker jag.

med Mullenmouth går han i en underbar bärig form, jag har hästen framför skänkeln på ett helt annat sätt, han är stadig i formen och skummar så det stänker. Jätteglad häst!

Trodde inte det kunde bli så stor skillnad helt enkelt! När jag frågade lite frågor för länge sen på forumet runt bettet så sa en del att det var svårare att rida med för man behövde mera ben osv på hästen och att tygeltagen inte går igenom lika bra.. men jag upplevde det som lättare just därför - har lättare att få upp hästen på ytter och även rakriktad känns det som. Nån mer som har liknande erfarenheter och använder bettet frekvent?

satan att man inte får tävla dressyr med det....!

Senast ändrad:
Sv: Mullenmouth bett - jag och pållen är förälskade!

Har aldrig hört talas om - bild? (:

Odelat, lite "böjt" "helt" tränsbett.... Har ingen bild tyvärr, men det är det "enklaste, enkla" av bett så att säga.... ett av de mildaste du kan ha, anatomiskt sett, för hästens mun.

Mullen mouth är inte typen så (dvs ett bett behöver inte vara rakt för att vara mullen mouth), utan det finns andra bettyper med mullen mouth med. Bara ett litet förtydligande.

Men min herre trivs också som fisken i vattnet på rakt mullen mouth, hade länge misstänkt han ville ha just det och när hans tävlingskarriär då tog och försvann i fjärran så provade jag och jodå - bingo. Han går omväxlande på det och på det tredelade han gillar (samt kandar ibland, även stången är en rak mullen mouth..)

Men ett rakt mullen mouth behöver INTE vara milt eller ens behagligt -d et beror HELT på hur de gillar tryck och var de gillar tryck. Så farligt kalla det det mildaste man kan ha anatomiskt sett, beror helt på hur hästen vill ha trycket och VAR.

Kul att du hittat ett bett som ni trivs med! Rider med tredelat men har beställt ett rakt svagt böjt bett bara för att kunna byta med ibland då jag hört så mycket positivt om såna bett.Ska bli spännande att prova det.

Visst... fast om du slår på det så är det den beskrivningen du får den klassad som oftast, dvs ett av de mildaste, pga att det inte har några brytpunkter.... Och "rakt" var fel av mig att skriva, för det jag har är ju faktiskt böjt... dock är det oledat, det var det jag syftade på när jag skrev rakt.

vilka andra mullenmouth finns det? vad exakt hänvisar namnet till? (Nyfiken!)

i vilket fall älskar han det... som sagt, synd att man inte får tävla dressyr med det!

Senast ändrad:

mackan skrev:
Visst... fast om du slår på det så är det den beskrivningen du får den klassad som oftast, dvs ett av de mildaste, pga att det inte har några brytpunkter.... Och "rakt" var fel av mig att skriva, för det jag har är ju faktiskt böjt... dock är det oledat, det var det jag syftade på när jag skrev rakt.

vilka andra mullenmouth finns det? vad exakt hänvisar namnet till? (Nyfiken!)

i vilket fall älskar han det... som sagt, synd att man inte får tävla dressyr med det!
Mullen mouth är själva böjningen, finns t ex tvådelade med mullen mouth också.

Någon som vet var dessa bett finns? Finns det rakt odelat i mässing eller över huvud taget i mässing?

Alexandra_W skrev:
Mullen mouth är själva böjningen, finns t ex tvådelade med mullen mouth också.

Ok då förstår jag! Faktiskt är det nog Buke som bidragit till att jag använt namnet på bettet fel - hade en tråd för ganska länge sen då jag beskrev bettet och sa att jag letade efter det, och nån sa att det hette Mullenmouth, men nu fattar jag bättre efter ditt förtydligande. tack! :bow:

Dom finns på varenda ridsport affär i princip som säljer bett i någorlunda sortiment. Har inte sett i mässing, men det betyder ju inte att det inte finns....

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 527
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 061
Senast: Lager
·
Utrustning Yes, ännu en bettråd. Min lilla häst är knepig i munnen, har varit lite brötig sen han kom. Är grön och outbildad, underhalsen från... 2
Svar
30
· Visningar
2 453
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka