Mul"knöl"!

R

Russin

Hjälp mig! Idag såg jag att min pålla hade fått en stor knöl på den nedre delen av mulen:( . Knölen är enorm och stenhård, och det är fullt med småsår på den. Jag vet inte hur hon har fått den, vad det är eller vad jag ska göra åt det!

Imorgon kommer vetrinären för att slutmäta henne, jag kan ju alltid be honom att kolla upp det.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mul"knöl"!

Låter som samma som min häst hade i höstas. Hennes satt på ena sidan av överläppen. Visade sig att det var en böld och hon är nu helt återställd!

Om det är småsår på den kan man ju misstänka att hon bokstavligt talat stått på näsan och fått en ordentlig fläskläpp...
Men det kan vara bra att be vet kolla. Kolla tempen under några dagar också, en böld borde ge feber.

Tack! Jag ska kolla tempen på henne så fort jag kommer hem från skolan.

Min pålla hade ingen feber dock, men hon kanske var ett undantagsfall:idea:.

Min pålle fick en böld på läppen som bara växte oxh växte. Det visade sig senare vara en cancerböld. Men veterinären tog bort den enkelt.

ja tyvärr så hade min det. Så kolla med en veterinär så fort som möjligt. På min pålle satt den på sidan av överläppen.

Det finns många typer av "cancer" typ inkar, godartade tumörer, cystor.
Olika bra prognos förståss. Men om det är något som uppkommit "plötsligt" och verkar lite "hysteriskt"(stenhårt, småsår) då skulle jag ändå gissa på en fläskläpp i först hand och avvakta några dagar och se hur det utvecklar sig.
Men som sagt, en vet skulle ju ändå komma så det kan ju vara bra om h*n tittar på det då. Har hästen ramlat på truten kan den ju även ha tandskador...

det kan inte vara en ink då? Unghästar kan få sånna ibland, oftast ofarliga. Jag antar att din häst är en unghäst eftersom den ska slutmätas

Sparkad? Min unghäst har idag en stor hård knöl på ganaschen och jag är helt övertygad om att det är gammel stoet som läxat upp henne lite för hårt

Syns dåligt på bilden kan jag tycka.
Vad sa veterinären då?
Nu har det ju gått ett tag sedan den upptäcktes, hur har det utvecklat sig?
Större, mindre?
Hur verkar hästen må?

låter som en Cysta (tror det heter så ) vet flera hästar som haft så det brukar inte vara något farligt så länge dom inte sitter på något olämpligt ställe tex. under sadeln...

Hjälp mig! Idag såg jag att min pålla hade fått en stor knöl på den nedre delen av mulen:( . Knölen är enorm och stenhård, och det är fullt med småsår på den. Jag vet inte hur hon har fått den, vad det är eller vad jag ska göra åt det!

Imorgon kommer vetrinären för att slutmäta henne, jag kan ju alltid be honom att kolla upp det.
Min häst hade precis likadant i somras, knölen växte och tappade lite skinn "på toppen". Sedan helt plötsligt en dag så var den klämbar, jag klämde ut hur mycket gegga som helst, som en gigantisk hårsäcksinflammation kan man säga. Sedan försvann den. Anledningen tror jag var helt enkelt en hårsäcksinflammation eller att det hade kommit in en sticka, halmstrå etc.

Hur har det gått?

Av det lilla som syns på bilden ser det ut ungefär som på min häst när hon hade bölden. Fast jag tror att hennes knöl var större - hon såg inte klok ut (min pålle alltså:D).

Det är förmodligen en böld, hästen har fått en sticka eller något liknande och det har bildats var. Ser inte ut som en vårta eller en ink.

Tack för alla svar! nu är "knölen" typ borta! Jag hade bara på lite salva, och höll den ren. men annars så har det läkt av sig självt!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Övr. Djur Har en avlivning bokad imorgon för min kaninhona som är sju år. Han har en snabbväxande böld i ena kinden och vet vill inte operera pga...
Svar
3
· Visningar
823
Senast: DarkInNight
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 115
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation