Muggbehandling?

C

Canoó

Såg idag att min häst hade fått mugg i en karled. Forskade lite i behandling mot det eftersom jag aldrig varit med om mugg förr.
Hittade att Silon skulle vara bra. Åte till apoteket och köpte och har tvättat och smörjt honom.

Någon som har behandlat mugg med silon? Funkade det bra? Tog det lång tid att få bort?

Tänkta ta ut vet om han inte svarar på behandlingen under nästa vecka...

Sv: Muggbehandling?

jag har alltid bara tvättat jättenoga med aco parfymfri tvål från apoteketeller lactacyd parfymfri och sen torka JÄTTE noga :D

Jag har inte själv mugg hästar, men en bekant till mig har och hon hade behandlat med zinksalva(som man bla smörjer babyrumpor med:D) med gott resultat.:)

Jag har inte själv mugg hästar, men en bekant till mig har och hon hade behandlat med zinksalva(som man bla smörjer babyrumpor med:D) med gott resultat.:)

Måste ännu tillägga "puppe" (om det var mej du menade) att jag har märkt bättre resutlat om jag varierar med salvor under blöta perioder, allt från honung, honungssalvor, babysalvor, aptekssalvor, kojuversalvor.. you name it.

Märkte ifjol att om jag bara använde en sort blev huden "resistent" och sprack iaf. Använder en sort tills den "slutar verka" och byter sedan, "cirkelanvändning" kan man kalla det, en salva kan gå flera månader innan det är dags att byta. Det är främst att pröva sig fram då alla hästar har olika sorters hud som tycker bättre om olika sorters medel. Bäst är det ju om man regelbundet kollar karlederna för att genast märka om det sker några förändringar i huden. Det är lättare att förebygga än att behandla, jag lovar. Har haft många sömnlösa nätter pga mugg och varit nära att ge upp redan miljontals gånger.

Min hovis hade hört om någon som behandlat mugg framgångsrikt med Atamon. Finns i vanliga livsmedelsaffärer och används som konserveringsmedel till t ex sylt. Det står att man till sköljning (desinficering?) av glasburkar ska ta 2 msk till 1 dl varmt vatten så man kan ju börja med det och se vad som händer. ;)

jag vet inte om silon, dock vet jag vid svår mugg at vet. brukar skriva ut ngt som man använder till hundar?(vet ej vad det heter).
det har tydligen funkat har jag hört.
jag själv vet att detta funkar:

ta varmt vatten
och grön såpa
ta en rotborste som du endast använder till detta.
skrubba
och låt det sedan va
fungerat jämt för mig dem få gånger jag har haft hästar med mugg.1 gångg om dagen gjorde jag detta i ca 2-4 dagar- ja det va borta efter ett par dagar.:)

Har innan haft mugg på två hästar och från att ha provat alla salver så som inotyol, helosan, salesylsyra och ett gäng som jag inte ens kommer på namnet på. Tvättat med Hibiscrub, Descutan, Lactasyd osv..

Sen kom fucinin och ändrade på min värld! Tog det direkt. Men viktigt att följa behandlingsråden. ( just med risken för att bli resistenta).

Jag tar fucidin direkt när muggen dyker upp pillar bara bort krustorna så.

Fucidin har dock bytat namn nu.. Kommer inte ihåg vad det nya namnet är. Är igentligen örondroppar till hund..

Det finns ju tusen tips och hus-kurer mot mugg, men i vårt stall använder vi Probavet antiseptisk lotion. Den är lätt att använda och funkar t o m där t ex Fucidin och antibiotika inte fungerat.

Vi tvättar och skrubbar aldrig eftersom vatten faktiskt också torkar ut och gör huden ännu skörare. Vi bara borstar bort om det är lös lera och lägger på ett lager lotion, så läker muggen på några dagar. :bump:

Silon funkar jättebra på min häst. Muggen är snart borta =)
Har tvättat med den där tvålen som börjat på H och har ett X i namnet också. Kommer aldrig ihåg vad den heter.

Bra att det finns en del salvor och dyligt att variera mellan. Förra ägaren sa att hästen lätt får mugg =(

Anit Fungi har fungerat jätte bra på mugg här. Även på hundens svamp i tassarna. Equiterapi.com har sådant.

Min häst fick fotskabb trodde det var mugg/rasp eller vi vet ju inte sekert ännu vad det var så vi behandlade mot allt:) hon har gått på två pencelin kurer, och på "såren" lade vi betadine tvättade morgon och kväll och så smörjer ja på en karledssalva för mugg också nu :)
Lycka till

*kl*

Ett bra huskurstips - rabarberblad. Riv mindre bitar, lägg mot en smutsfri karled och bandagera rejält, ju längre det sitter desto bättre.
En "försökshäst" hade fruktansvärd mugg. Efter otaliga salvor, rengöringsmedel och tillsist veterinärbehandlingar med starkare och starkare medel stod vi där desperata med en häst som såg katastrofal ut i karlederna.
Då kom en tjej i stallet och sa "prova rabarberblad"
Desperata som vi var så var vi villiga att testa ALLT.
Sagt och gjort. Första omslaget satt tre dygn innan bandaget korvade ned sig, då såg muggen betydligt bättre ut, nytt omslag, tre dygn till, dvs sammanlagt sex sammanhängande dygn med rabarberomslag så var muggen borta!
Har samma effekt som groblad-dvs DRAR ur sår etc.

Mijövänligt, ekonomiskt,skonsamt och framförallt fungerande!

Fick lära mig av en travkusk som min kompis delade stall med att Honung var jätte bra mot mugg, hade problem med mugg på mitt halvblod i det förra stallet jag stod så jag prövade honung något motvilligt men fann ganska snabbt att det funkade JÄTTE bra, på bara några få dagar var muggen helt borta :)

Honung ska dock inte användas om det är mycke getingar, bi, humlor e.t.c.

Jag tvättade honom när han kom in från hagen men vanligt ljummigt vatten om leran var våt, torkade honom noga och smörjde sen på honung som satt under natten, men var leran torr så borstade jag bara av den. Att tvätta för mycke har enbart en negativ effekt då vatten och tvål faktiskt torkar ut huden.
Oftast satt honungen faktiskt kvar hela dagarna till nästa kväll man smörjde på, vilket var bra för då slapp man reta karleden flera gånger om dagen man vill ju inte få in mer bakterier än nödvändigt liksom.

Hej!

Efter att ha haft en häst som fått enorma problem och komplikationer av mugg tyckte jag att jag kunde alla trick när nya pållan åkte på en liten släng..

Jag tvättade, torkade, smorde och gjorde allt enligt vets instruktioner på tidigare hästs mugg, inte ett skit hjälpte det- snarare tvärt om. Sen smorde jag med annat och tredje och tvättade med olika och torkade osv osv.. Till slut gav jag upp och gjorde som vi gör på jobbet- tvättar med jodopax och vips läker skiten ihop???

Jaha, ett användnigsområde för jodopax..

/ Lavinia

Jag smörjer på helosan. De försvinner rätt snabbt!

Jag använde det i början, men det passar inte killen längre, huden blir lixom tjockare och beroende av salvan. En babysalva fungerade bäst, den fick bort 3 kroniska sår helt och löses inte heller upp i vatten, dessutom har den förebyggt övriga sår som tidigare år varit nästan blodiga efter såna här regn.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 233
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar