skjona

Trådstartare
Tror att flickans ponny har fått mugg på ena framhoven, det skulle också ev.kunna vara en trampskada.Frågan är bara- hur får man bort det bäst?
Började först med att pilla bort krustorna och sedan smörja med Sokatyl,men det funkade inte så bra. Nu har jag istället börjat tvätta med rikligt med alsolsprit för att torka ut det ,två gånger per dag.Tycker nog att det verkar lite bättre idag,är det någon annan som har några heta tips??

Tvätta med tvål och smörj in med Skillingaryd Hästsalva, fungerar mycket bra.!
Du kan även testa att smörja in med vanlig majsolja, hjälper en del det med.

Tack!
Det verkar billigt och bra,vitlök kan tydligen användas till både det ena och det andra.....

Om det är mugg kan du tvätta med lactacyd, torka ordentligt och ha på MRS karledssalva. Min häst hade rasp och blev bra efter 4 dagar med denna behandling. Men som sagt är det ett sår måste du pillra bort skorvarna och göra rent ordentligt t.ex med koksaltlösning. Om det sitter långt ner kan du sätta på boots, så att det inte kommer in så mycket smuts och trampas upp igen.

*Klipp bort så mycket hår som möjligt. Kan vara svårt i karleden, men så gott det går iaf.
*Tvätta med grönsåpa. Pilla bort skorvorna som sitter löst.
*Skölj NOGA.
*Torka försiktigt med handduk.
*Låt lufttorka det sista, men låt det inte bli helt snustorrt och ihoptorkat.
*Smörj med 4s tjärsalva.
*Upprepa varje/varannan dag efter behov.

Detta funkar om det gäller "vanlig" mugg. Be en veterinär titta om du är osäkert eller om det ser konstigt/annorlunda ut, det kan behövas annan behan

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 043
Senast: manda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar