J

Jinxelin

Min nordis har fått mugg :( Har även klättrat upp lite på ena frambenet så även rasp då... Nu då när jag ska rengöra och smörja detta så går det bra på frambenen, men han ställer sig o stampar o sparkar med bakbenen som en galning när man grejar där. Han tycker även det är obehagligt att bli borstad där. Hur ska man göra? Och ska man klippa hovskägg för att komma åt lättare? Mvh Elin

Sv: Mugg

Hej, Jag tycker att det låter som att din häst har skabb! Har en veterinär kollat? Sök på skabb/hovskabb/fotskabb här på buke finns många bra trådar om ämnet.
Så här gjorde jag.
Klippte (med maskin) bort allt skägg från knä/has och nedåt. Tvättade med Virkonlösning. Baddade in benen med Frontline (till hund) 3ggr med ca 7-10dgr emellan. Behandla även med "Switch pour on" enl förpackning. samt gav avmaskningsmedel med ivermectin.

/Mystofflan som har haft detta på en av sina...

Nej, jag har inte haft vetrinär ute. Är virkonlösning på recept? Och hur är det med Ivermectinet, är det "vanligt" avmaskningsmedel? Frågan är bara hur jag ska kunna ta bort hovskägget eftersom han inte vill man ska vara runt skena/karled... Nåt tips på det? Kan skabb bara komma hux flux? Tack iaf så jättemycket för ditt svar! :)

Be någon lyfta upp frambenet på samma sida som bakbenet du ska greja med så riskerar du inte få en hov i plytet.

Virkontabletter/pulver finns att köpa på det flesta hästbutiker, även ÖB har det...
Ja, "vanligt" Ivermectinmaskmedel är det som anväds.

Mitt tips är att du ringer en veterinär som kommer och tittar på din häst, samtidigt kan vet ge din häst lugnande så du kan få klippa bort hovskägget ordentligt samt tvätta/badda benen.
Även om det inte skulle vara skabb utan "bara" mugg så behöver ju benen klippas /tvättas och smörjas med lämpligt preparat som lämpligen en veterinär kan föreskriva.

Lycka till!

Hjälper sällan på en stor nordis som har ont av "mugg" i sina ben och som "ställer sig o stampar o sparkar med bakbenen som en galning när man grejar där."

Kan ju funka på en häst som bara normalt är lite jobbig att göra vid benen på.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
925
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 478
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka