mugg svamp ???

L

leva11

Hej jag har problem med mitt ena varmblod, för ett tag sedan började hon stampa med vänster bakben verkligen slår till hårt i backen även i bland när man rider, pratade med min vetrinär och han sa att hon kunde ha svamp
jag har kollat henne och hon är rosa förjad och lite vit grötig i karleden och välldigt mjuk i ballarna tycker jag.
Min vet sa att jag skulle tvätta det och se hur det blir om 2hela veckor jaha tänkte jag.
Jag har alldrig haft svamp på mina hästar och vet inte hur det ser ut är det någon som har en bild och lägga in så jag får se ?
har ni haft någon häst med svamp vad har ni gjort då ?
Eller har ni haft en häst som stampar med ena foten och fått reda på vad det kan vara??

Lite dumma frågor karnse men jag sitter o läser på datorn men jag hittar inga bilder

Sv: mugg svamp ???

Stampningarna brukar vara klassiskt för skabb. Sök på fotskabb så får du lite mer info!

Hej nu har jag smörjt med Pevaryl och det ser mkt finare ut,
igår va vetrinären ute hos oss och det såg fint ut tyckte han va lite rosa bara,Men som sakt hon regerar mkt när man trycker på ballarna????
och har blivit stel och i går va hon varm och svullen,svullnaden gick ner när jag lindade henne så nu fick hon medecin och jag ska ge henne det själv med spruta så nu blir man ej poppulär hehe;)

Be veterinären ta ett skrapprov då, så har man större chans att behandla rätt om det inte läker inom det närmsta :)

Hade också funderat över om någon annan häst i stallet hade samma symptom. Men allt behöver faktiskt inte vara skabb, det kan vara vanlig hederlig mugg eller annat.

Be veterinären ta ett skrapprov då, så har man större chans att behandla rätt om det inte läker inom det närmsta :)

Hade också funderat över om någon annan häst i stallet hade samma symptom. Men allt behöver faktiskt inte vara skabb, det kan vara vanlig hederlig mugg eller annat.

ja han sa att vi kunde göra ett skabb prov sen,han ska hit på fredag i gen och kolla henne,
jag har kollat dem andra hästarna men ser fina ut,
Min häst brukar alltid få mugg på vänster ben inte vet jag för hon e vit där verkar vara ett problem ben,hovbölder 2gånger,sticksår mmmm
hon e en liten olycks fågel

Det låter som fotskabb eller mugg. Hästar kan faktiskt få ohygglig klåda även utav mugg, såpass illa att dom biter sönder benet/benen.
Hursomhelst tycker jag att du ska raka det utsatta benet, håll det helt rent och torrt dygnet runt, dvs inga leriga hagar. Tvätta med Hibiscrub låt det sitta i 15 min tvätta rent, torka noga och smörj ev med någon salva om det är så att det är krustor, mugg kan ju se väldigt olika ut. Upprepa behandlingen varje dag och se om det blir bättre. Eftersom hästen har klåda så kan det ändå vara bra att ta ett skabbprov. Be veterinären att få örondroppar för hundar, det lindrar klådan sålänge, minns inte vad det heter just nu.

Skulle vilja utveckla TS fråga lite.

Vad gör ni åt rasp?
Vad använder ni och hur ser det ut?

Misstänker att mitt sto har det (nordsvensk). Har klippt hovskägget på benet osv, tvättat med grönsåpa, smörjt med helosan. Inget händer.
Pälsen är full med hårda krustor och skin... ser ut som "mycket mjäll"
Hon verkar inte lida av det. Benet är inte varmt eller svullet. Men jag vill ha bort det!

mugg ska behandlas på samma sätt bara att det krävs en ännu större insats eftersom det är större chans att hästen drabbas av lymfangit. Raka benet annars kommer du aldrig åt allt. Veterinär han även skriva ut div. cortison salvor som tex Betnovat, dock ska du se upp lite med att linda benet om du har smörjt benet med Betnovat, det kan ge allergisk reaktion. Om din häst har haft rasp i mer än tre veckor så bör du kontakta veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 250
Hästvård Behöver hjälp! Är på semester och fick dessa bilder skickade till mig. Hästen har bara på ett dygn fått dessa utslag i karlederna. Har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 217
Senast: Korven
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar