Hjälp!! Vad är detta?

Behöver hjälp! Är på semester och fick dessa bilder skickade till mig. Hästen har bara på ett dygn fått dessa utslag i karlederna. Har inte haft mugg tidigare. Går på sommarbete. Någon som har en gissning om vad det kan vara? Pälsen har ramlat av på ena frambenet (se bild)
Tack på förhand!
11057516_10153992284612004_2444274746391276805_n.jpg

11049624_10153992284737004_3549148461831459920_n.jpg
mugg, det är vita hovar. sätt på zinkpasta som skyddar mot solen och som stänger ute bakterier.

den klarar sej tills du kommer hem!

Men tanke på den pyttelilla mängd alsikeklöver vi hittat i hagen så kan det med största sannolikhet inte vara det som är boven. Veterinären trodde på något annat, dock oklart vad. Däremot hade han förhöjda levervärden så de blir till att hitta en annan lämplig hage!

Jag tänkte som annan talare - att det kan ju ha funnits mer alsikeklöver innan.

Men vad bra att du kollade upp direkt och även kollade levervärden. Det tenderar att snabbt bli värre och värre av solen annars. Kan bli öppna sår - riktigt otäcka.

Hoppas att hästen snart mår bättre!

För mina tog det en natt, sen hade de handflatestora, vätskande sår i karlederna. Tack och lov visade proverna ingen leverpåverkan, men jag gillar verkligen inte alsikeklöver efter det.

Jag tänker inte kommentera vissa av uttalandena här, men det jag kan säga är att de enligt veterinären behövs en väldigt stor mängd för att hästen ska bli förgiftad av klövern. Däremot är de inte uteslutet att de är någon annan växt som orsakat förgiftningen. Men med tanke på att risken finns att de kunde varit klövern valde jag att ta ut veterinär direkt trots att utslagen sen visade sig vara milda. Däremot hade han ju något förhöjt levervärde. Så de va ju tur att vet kom ut.

Hur som helst har vi köpt en betesputs för att kunna klippa ner alla hagar och därefter se exakt vad de är som växer. Svårt nu när de är så högt gräs på flertal ställen. Om de visar sig finnas giftiga växter kommer dessa besprutas!

Hästen går enligt rekommendation i en annan hage och utslagen är mycket bättre säger hästvakten. Jag är strax hemma från semestern så då blir de besök hos hästen direkt! :-)

Ja, kassa levervärden är ju något man bara kan skita i, och att det blir värre har ju ingen betydelse - semestern är viktigare.

(ironi)

Vissa borde inte ha häst...

jag såg inte att hon hade skrivit att det hade blivit värre och att lever värdena var kassa. från den första bilden hon la ut så tycker jag inte att det såg så iilla ut att hon var tvungen att avsluta semestern.

jag tycker alltid att du är väldigt negativ i alla dina inlägg du kanske borde ta en paus från internet ett tag.

jag såg inte att hon hade skrivit att det hade blivit värre och att lever värdena var kassa. från den första bilden hon la ut så tycker jag inte att det såg så iilla ut att hon var tvungen att avsluta semestern.

jag tycker alltid att du är väldigt negativ i alla dina inlägg du kanske borde ta en paus från internet ett tag.

Fast nu skarvar du. Hon skrev inget om sämre etc. Det du, jag och många andra svarade på var första inlägget. Där jag mfl rek att snarast ta leverprover på hästen och att skydda den mot solljus osv. Du skriver att det där är mugg, ingen fara, kan vänta tills hen kommer hem från semestern.

Leverprov togs snarast och hästen hade förhöjda levervärden. Det var ingen försämring som gjorde att de tog prov. Däremot blev hästen sämre fram tills det bokade provet togs. Något som är typiskt vid fotosensibilitet.

Akut uppblossande mugg sommartid på vita ben/opigmenterad hud är i de flesta fall kopplade till fotosensibilitet. Det är helt enkelt brännskador och inget annat. Ofta beror fotosensibiliteten på förgiftning. Hästen har ätit något olämpligt som påverkat levern och skapar den kraftiga solkänsligheten.

Med andra ord är det ett väldigt olämpligt val att utefter TS första inlägg ge den rek du gjorde. För man väntar absolut inte med misstänkt leverpåverkan. Utan man bör snarast kolla hagen (helst flytta hästen), skydda den mot sol så den inte får fler brännskador samt kontrollera levervärden. Precis som TS gjorde. Och eftersom hästen hade förhöjda värden hade följt ditt råd gett värre problem.

Jag kräver absolut inte att alla ska veta om mekanismerna om fotosensibilitet. Men man bör inte så tvärsäkert som du gjorde uttala sig när man inte är just tvärsäker på att man har rätt. För konsekvenserna kan bli stora.

Men efter den här tråden tror jag även du kommer tänka tanken fotosensibilitet och ev leverpåverkan vid fall av hastigt uppblossande problem på vita tecken under betessäsong :)

Med andra ord är det ett väldigt olämpligt val att utefter TS första inlägg ge den rek du gjorde. För man väntar absolut inte med misstänkt leverpåverkan.

Jag kräver absolut inte att alla ska veta om mekanismerna om fotosensibilitet. Men man bör inte så tvärsäkert som du gjorde uttala sig när man inte är just tvärsäker på att man har rätt. För konsekvenserna kan bli stora.

Exakt min åsikt. Det är väldigt farligt att uttala sig tvärsäkert i ämnen som man inte behärskar. Det kan få förödande konsekvenser.

Det blir ju heller inte bättre genom att försöka skapa en ny historik, när alla svaren ligger öppet för alla att läsa...

Jag hade en häst här som blev så av vildväxande palsternacka. Inga andra hästar än den reagerade. Kolla växterna du har i hagen.

Har en häst som blivit drabbad för en vecka sen, sår på sitt vita ben och i ansiktet, vet tog leverprover och den är påverkad. Har letat efter växter o hittat lite alsike o en hel del johannesört, bara o roa sig o gå o dra upp skiten har såklart bytat hagar. Tror också att din häst har ätit något giftigt

@Görel visst hade du nån magisk kur mot mugg?

Nu verkar ju grundorsaken vara hittat, men det kanske kan ha bäring på behandlingen

Jag använder alkogel som ger resultat snabbt. Borstar rent och på med massa alkogel som jag masserar in lätt. Inget blaskande med vatten, pillande av skorpor, kladdande med salvor och lindande. Har gjort allt sådant tidigare men sedan jag fick tipset om alkogel har jag sluta med det eftersom alkogelen inte bara är enklare utan också fungerar mycket bättre.

Har gett det rådet i många trådar här men få verkar intresserade, de verkar vilja kladda, pilla och linda.

Alkogel tycker jag ger bra effekt på såren efter mugg. Torkar ut, håller bakterier borta. Men för att nå framgång måste ju självklart orsaken vara eliminerad, kommer det via intag kan det vara mer komplicerat än att läka bara såren.

Jag använder alkogel som ger resultat snabbt. Borstar rent och på med massa alkogel som jag masserar in lätt. Inget blaskande med vatten, pillande av skorpor, kladdande med salvor och lindande. Har gjort allt sådant tidigare men sedan jag fick tipset om alkogel har jag sluta med det eftersom alkogelen inte bara är enklare utan också fungerar mycket bättre.

Har gett det rådet i många trådar här men få verkar intresserade, de verkar vilja kladda, pilla och linda.

Det beror ju också på hur fula bakterier som bor i såren.
Själv gör jag ingenting med mugg så länge såren är torra och mindre än en 5-krona, funkar också bra. Men så har jag också haft min beskärda del av mystiska sår och anser mig kunna se skillnad på vad som bör behandlas och ej.

Medicinsk honung och alkogel har ungefär samma effekt på min.

Jag är inte ett dugg förvånad över de som jag sett får mugg på sina hästar. Ett evigt blötande , borstande med skitiga borstar, pillande med skitiga fingrar, klipper bort hovskägg som skyddar osv. Sen skyller man på leran.

Jag är inte ett dugg förvånad över de som jag sett får mugg på sina hästar. Ett evigt blötande , borstande med skitiga borstar, pillande med skitiga fingrar, klipper bort hovskägg som skyddar osv. Sen skyller man på leran.

Nu har ju villa bakterier som finns stor betydelse med. Jag har varit förskonad från mugg i stort - även år med lera så långt ögat når, känsliga hästar med vita ben osv.

Två hästar under alla år har fått mugg. Båda under väldigt torr period. Båda på enbart ett ben. I båda fallen har odling visat på specifik bakterie - i det ena fallet en muterad helt ny bakteriestam som var grymt multiresistent och var nära kosta hästen livet.

Dessa hästar har haft samma närmiljö och skötsel som de andra, vilka inte drabbats. De har före och efter muggen skötts lika och gått i samma miljö utan återfall. Det för mig visar just att man inte helt enkelt kan skylla mugg på ditt eller datt. Däremot - en nedsatt hud med småsår tex är en bättre grogrund för bakterierna.

Jag har samma erfarenhet som du. Har ett de som själva gjort muggen många gånger värre genom sin egen hantering av den.

Min gammelhäst, ett halvblodssto på 25 år, har genom åren haft rejäla mugganfall på sommaren. Hon har gått på bete på olika ställen och jag har inte kunnat dra några slutsatser angående vad som orsakat muggen. Sedan jag började med alkogelen för fyra år sedan började de minska och i år har hon inte haft något alls. Hon går med sina döttrar som också haft lite bekymmer med mugg och de är numera också helt rena.
Jag har ingen aning om vad som orsakade den.

En gång såg hon ut som bilderna på TS häst. Det gick på ett par dagar och jag förstod att det inte var vanlig mugg. Vi hittade växter i hagen som vi tror var boven och hon blev behandlad av veterinär. Tyvärr minns jag inte vilka växter vi hittade och vad hon behandlades med, men det togs prover på henne innan hon fick diagnos och medicin.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 618
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30