Mugg på bete

Amk

Trådstartare
För andra året i rad har min häst fått mugg på ett av sina vita bakben när han betat några veckor i sommarhagen. Nu funderar jag på vad orsaken kan vara eftersom han aldrig får mugg på vintern då han går i en annan hage. Jag tror inte att det har med fukt att göra eftersom förra sommaren var knastertorr och han då fick mugg ändå. Har ni några teorier? Det finns bland annat klöver på betet han går på nu.

Min gamla Tant fick mugg varje sommar, och tyvärr blev det värre för varje år som gick. Rejäla anfall som tre år fick behandlas med penicillin.

Det som vi tror utlöste det var solen. Hon bör bränd på de vita fötterna och så fick muggen fäste. Solskyddsfaktor hjälpte men inte till 100%. Behandlade med alkogel och honungssalva vilket höll det i schack .

Växt på betet som gör att hon blir extra solkänslig i och med leverpåverkan. Alt växt som i sig bränner.

Finns det alsikeklöver på betet?

Det kan vara värt att kolla levervärden så hästen inte har förhöjda sådana. Som sagt fotosensibiliteten kommer oftast pga leverpåverkan.

Min häst fick ett år rejäl mugg. Det hade varit en väldigt torr sommar så jag släppte dom i obetad hage där det var ganska mycket vitklöver och det blev nog som ett hastigt foderbyte för häststackarn :o I mars året efter blossade muggen upp igen när det var som kallast och torrast och en vidare utredning visade att hästen gömt det mesta av sina mineraler i bädden och faktiskt led av mineralbrist :(

att hålla magen i form och se till att mineralerna är tillräckliga och faktiskt äts upp har hållit den här hästens mugg i schack i alla fall :)

Växt på betet som gör att hon blir extra solkänslig i och med leverpåverkan. Alt växt som i sig bränner.

Finns det alsikeklöver på betet?

Det kan vara värt att kolla levervärden så hästen inte har förhöjda sådana. Som sagt fotosensibiliteten kommer oftast pga leverpåverkan.

Detta misstänktes hos Tant men alla värden var bra och ingen leverpåverkan fanns (och inget 'dåligt' hittades i hagen heller)

Min med fyra vita strumpor får också så i en speciell skogshage på sommaren. Inte i den andra hagen, som mest innehåller vanligt gräs. Aldrig på höst/vinter. Vi har johannesört i hagen och det är troligtvis därifrån det kommer. För min hästs del tror jag bara själva hudkontakten är tillräcklig, för hästarna verkar inte äta av örten alls.
Problemet löses med flugbenskydd när han vistas i den hagen och då går det bra. Ge också ordentligt med mineraler och är noga med att zinkbehovet är uppfyllt med råge.

Om inget dåligt fanns i hagen, kanske det helt sonika är solen allena som bränner...

Alsikeklöver? I så fall kan det vara fotosensitivitet. Ett ämne i växten gör framför allt vit hud extra dolkänslig.

För andra året i rad har min häst fått mugg på ett av sina vita bakben när han betat några veckor i sommarhagen. Nu funderar jag på vad orsaken kan vara eftersom han aldrig får mugg på vintern då han går i en annan hage. Jag tror inte att det har med fukt att göra eftersom förra sommaren var knastertorr och han då fick mugg ändå. Har ni några teorier? Det finns bland annat klöver på betet han går på nu.

Skriker fotosensibilitet om det... Troligtvis har den ätit någon växt som ger fotosensibilitet, finns några olika det kan vara. Klassiska symtom.

Skriker fotosensibilitet om det... Troligtvis har den ätit någon växt som ger fotosensibilitet, finns några olika det kan vara. Klassiska symtom.
Ja, jag undrar bara vad det kan vara för växt... alsikeklöver är det nog inte. Smörblommor har vi en del, men hittar ingen koppling mellan det och fotosensibilitet.

Det är alla gånger något de äter, min häst blir likadan, i år verkar det dock va förskonat, så kanske finns inte va de nu va hon reagerade på i den nya hagen.

Min gamla häst har fått mugg när hon gått i hagar som varit gammal sjöbotten. Det kanske inte finns något sammanhang, men det är det enda gemensamma jag kan se. Nu har hästen inte gått i sådana hagar på flera år och har inte haft mugg på flera år.

Johannesört? Vet flera hästar som reagerat med den.
Jag fick tips av en bekant om det också, så imorgon ska jag gå på jakt. Det växer otroligt många olika sorters gräs och blommor i vår hage, så det är rena detektivarbetet detta. Jag tror dock inte att jag sett någon annan gul blomma än smörblomma.

Min gamla häst har fått mugg när hon gått i hagar som varit gammal sjöbotten. Det kanske inte finns något sammanhang, men det är det enda gemensamma jag kan se. Nu har hästen inte gått i sådana hagar på flera år och har inte haft mugg på flera år.
Detta kan nog ha varit gammal sjöbotten... men den är inte på något vis sank. Har de hagar du haft problem med varit fuktiga?

Detta kan nog ha varit gammal sjöbotten... men den är inte på något vis sank. Har de hagar du haft problem med varit fuktiga?

De har inte varit anmärkningsvärt fuktiga vad jag minns. Men det har varit enda gemensamma nämnaren jag kan komma på. Sedan vi flyttade stall och hästen snarare har gått på gamla åkrar alternativt gravfält har hon inte fått mugg på betet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar