mugg + hälta, samband?

B

beagle

stallkompisens nya häst har haft mugg i ca 3 veckor nu, på båda fram. och idag är han halt...

kan det finnas ngt samband? eller är han bara stel pga lite hårdare träning igår än vanligt, mer ökad trav och galoppsträcka. men inget värre än promenadrisning, vet iofs inte om han hade gått så mkt dagarna innan... han är 8 år och inriden för ett halvår sen. orkar inte hålla galoppen riktigt och slängtravar därav ofta, vilket benen ju tar en hel del stryk på.

och självklart finns inga veterinärer att få tag på en lördag kväll... :(

om det e riktigt illa kan en vet ta prover..så får man pencillin. Annars tvätta med tex grönsåpa ,torka torrt och ha på zinkpasta(salva) eller silion salva.Det brukar hjälpa .Eller fiskleverolja med sulfa pulver.

ok, tack. han går på bete, flyttades över till rätt mkt kraftigare i förrgår. sen får han nog ett halvt kilo helhavre.

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·
Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: lewellyn
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 958
Senast: lillcrim
·
J
Hästvård Jag har återbesök på klinik onsdag nästa vecka för hältutredning, men blir efter att ha läst Joneyas tråd nyfiken på åsikter om vad min...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: mette palmstrøm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025