Mugg eller annat??!

R

ramada

Hej alla kloka!

Behöver lite hjälp..

Var nyss och tittade på en kompis häst då hon var lite orolig för att hon skulle fått mugg bak. (ett nordsvenskt f.d. travsto)
Kollade ena sidan strax ovan för ballarna och där är det jaa jag kan bara beskriva det som en liggande romb ungefär med vad som ser ut som torkad lera eller torkat murbruk... skumt jag vet :crazy:
inget sår, ingen spricka.

kollade andra sidan bak, där på samma ställe liksom mittemellan ballarna och kotan om man säger så fast närmre ballarna, så är det vad som ser ut som en sporre ungefär, fast lite mjukare.
Sporrarna har ju typ samma kvalitet som kastanjerna ungefär.
Kände längre upp i hovskägget på alla fyra och där finns små sporrar så vad i allsin dar kan detta vara??!:confused:

Väldigt tacksam för någon som kan komma med någon upplysning i detta mörker....:bow: :bow:

Sv: Mugg eller annat??!

fortfarande ingen som har en aning om vad detta kan vara??? :confused:

hej, okej det kan alltså växa ut nåt långt som ser ut som en sporre där nere vid ballarna men det kan fortfarande vara mugg?
Ser visserligen ut som nåt hon haft väldigt länge, gick heller inte liksom att klösa upp något vid nån kant eller så.

Vad händer här näst om det är mugg då? :confused:
Spricker det upp till ett sår?

Tack!:bow:

Vad som händer är att det kan bli värre om man inte försöker hålla efter det. Torka torrt varja dag stå torrt i boxen undvika mkt lera i största mån, sen kan man smörja med helosan salva för mjukgörande för det kan strama lite.Det kan även göra ont om det är öppet sår. Hexcortil(tror jag det heter) är ett schampo som är antiseptiskt osv som man kan tvätta med några dagar.Annars måste man till kalla vetrenären om det inte blir bättre om typ 2veckor,man får ge det en chans.Själv har jag hört att honung kan man smörja på och´man kan även ge filmjölk, för det sägs att det är en överkänslighet i mag/tarmfloran:( .Men det kan bli riktigt bra, men kan oxå bli halta om det inte blir bättre. Hoppas att jag har kunnat hjälpa dig lite med frågorna!Lycka till med bättringen av din häst!:smirk:

Liknande trådar

L
Hästvård Min häst har fått mugg för drygt 1½ vecka sen på vänster bak(vitt ben), har skött det så mkt det går. men hur jag än gör ger det inte...
2
Svar
30
· Visningar
2 709
Senast: cina 65
·
M
Hästvård Såhär är det: Jag hjälper till med en häst som är av en grövre modell, därför har han rätt mycket hovskägg. När jag började rida den...
Svar
12
· Visningar
1 402
Senast: _Mimmii_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård