Mugg eller allergi????

axel

Trådstartare
Vad tror ni? Har aldrig sett ngt liknande:eek:
Min Vet bara spekulerar. Ormbett mm.
tror själv inte på mugg.

Det började för 2 v. sen med T40,5.
Gick då på PC o Finadyne i 6 da´r blev nästan bra o sen kom det igen med förnyad kraft i månd. Behandlas nu med Hippotrim o Finadyne. Är här behandlad i 3 da´r av 10.
Det är nu mindre svullet o torrt.

Har skickat erlichiasprov= negativt o bilderna till SLU.
http://i57.photobucket.com/albums/g212/b535182/Foto0092.jpg
http://i57.photobucket.com/albums/g212/b535182/Foto0091.jpg

Sv: Mugg eller allergi????

Hur mår hästen i magen? Obalans i tarmen brukar kunna visa sig ganska akut i karlederna... Skulle ju kunna vara förgiftning, att den ätit nåt olämpligt som visar sig så här. Har du tagit några blodprov? Annars har jag inga ideer, aldrig sett nåt liknande :eek:

Senast ändrad:

Den har gått i den sommarhagen i 5 år utan att ha haft en enda liten reaktion..
Har endast haft mugg o rasp en gång för 13 år sen.

tror ändå på ngn växt.
fick paraffinolja o Probimin då. får nu Probimin dagligen.
Hade ingen skillnad på avföringen, men åt mkt på träd o stolpar.

Vet tog bara prov för Erlichias.

Senast ändrad:

det kan inte vara någon sorts svamp/hud infektion ? vi hade en inhyrd häst (arab)på bete förra sommaren som fick något liknande, han sprutades med ethacillin, la streptocillin salva med jodomslag över tills svullnaden "mjuknade". när svullnaden lagt sig och "såren" börjat läka så "flagade" han kraftigt på hela benet. han gick kvar på samma bete i 2 mån. utan att det kom tillbaks.

ser inget kul ut :(

Fast det började som en infektion i kroppen. Det på benen kom efteråt.

Har inte en blekaste:confused:
hoppas att de på SLU har en aning.
svarar iallafall på behandlingen.

hästen har ju vita ben. många antibiotikum/smärtställande gör huden ljuskänslig, man får stora öppna brännsår om det vill sig riktigt illa... :crazy:

min ena har liknande sår, dock inte alls så stora. :eek: jag tror dom kom av insekter från början, som han reagerat på och så kliat upp. dom läker nästan, sen kliar han upp dom. :crazy:

Fast han stod inne på dagarna o sen var det blåst o regn.
Tror inte att väta är bra. Har även stått lindad.

Köpte igår solskyddsmedel med faktor 30- till om/ när han blir bra.

Vet ngn var man kan köpa tunna flugskydd för benen?
Vet att jag har sett såna.

Vad smart!! :idea:

Nej då kan det ju inte vara det.... Men kolla på fass vilka biverkningar medicinen har kanske? Så kan du evt utesluta det om det inte står något om hudirritation.

Ser otäckt ut. :( Ömmar han mkt?

Han går ju på Finadyne för att kunna härda ut.
hoppas att de kommer snarast:) Skydden alltså!

De ska jag ha ibland annars oxå.
Var hos tandläkaren förra sommaren o det var fruktansvärt med flugor där- vilket min häst inte var van vid.
fick sätta på transportskydden:crazy:

Finns det något dagvattenutsläpp eller liknande i hagen? Jag har nämligen problem med min ibland när hon står och tuggar gräs vid ett sådant utsläpp. Det är frodigt gräs och lite sumpigt just där. Vattnet rinner sedan ut i en bäck intill.
Hon tappar visserligen bara hovskägget och lite päls upp på benen.

Nej!
Det finns ingen bebyggelse där.
Ingen å eller vattendrag heller.

Har vet tagit blodprov?

Jag vill inte skrämmas, men en shettis vi hade förut fick oförklarliga sår på benen. Han hade även andra symptom (lite stel, "vinglig", problem med magen), men vet väntade några veckor med att ta blodprov. Som visade att levern var helt paj! Vi fick helt enkelt ta bort den stackars hästen pga förgiftning.

Mitt tips: ta analys på blodet för säkerhets skull. Om det skulle vara förgiftning och det hinner gå för långt så ....

nu har inte min häst de symptomen, men visst vill man ha en blodbild som visar på ngt fel.

Bilderna ser ju förfärliga ut - stackars häst! Har själv haft problem med mugg. Inte riktigt lika illa men med svår lymfangit och upplevde att hela överhuden lossnade. Penicillinbehandling både i sprutor och salvor hjälpte tillfälligt, men det kom hela tiden tillbaka. Provat mag-tarm -balans. tagit bort Betfor och havre, bytt stall och grovfoder men inget hjälpte. Läste ett tips i ridsport om att behandla med kopparsulfat. Behandlade 3 dagar och muggen skrumpnade ihop och försvann och har inte kommit tillbaka. Pm:a mig om du vill veta mera.

Kan vara fotosensibilitet. Orsakas bla av Alsikeklöver m fl växter. Leverskada gör att växternas klorofyll ej bryts ner som det ska, nedbrytningsprodukt lagras i huden och reagerar m solljus. Ger skador som de din häst har.

Drabbar vita områden. Leverprover ger svar.

Om det nu är det, så är det ju jättebra för levern med en massa mediciner:crazy:
Hur tar de leverprover?
Hur behandlar man en sån skada?

Senast ändrad:

Det enklaste sättet att kontrollera hur levern mår är genom vanligt blodprov. Behandlingen för fotosensibilitet är att se till att hästen flyttas från det bete/den hage där de "giftiga" växterna finns. Ljusa hudpartier skyddas från solen. Såren läker ofta mha antibiotika/kortisonsalva och levern brukar hämta sig av sig själv.

Usch, såg ruiktigt otäckt ut! Såg nästan ut ltie som skärsår.. Hoppas du kommer på vad det är, lycka till... /Ellinor

jag tycker att det liknar det en häst som skolan hade där jag gick. fast hans var visserligen nästan helt utläkt när han kom. också bara på vita partier.

det berodde på en leverförgiftning.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka