Mugg + benskydd

Sv: Mugg + benskydd

Hon har ju haft det 2 gånger nu. Första gången behandlade vi med pencillin i halsmusklen, nu som sagt Hippotrim. Redan nu, 3 dagar senare, ser det mycket bättre ut.

Hon går i en jättestor hage hela dagarna och jag hade gärna skrittat henne, men vi är lite rädda för att ruvorna ska spricka just nu.

//E

hej jag har lite kontakter med ardennerfolk och dom behandlar mugg med virkon s, vet ej hur det är på öppna sår men det skall tydligen läka ut mugg. tydligen är den vanligaste muggen svamp och då bör virkon s troligen hjälpa

Bästa sättet at bli av med mugg är att raka benen och ha lindor ute så hon alltid är torr om benen...

Min ena har fått mugg nu pga jag inte rakat honom än. :crazy: Får det aldrig om benen är rakade.

När det gäller hudåkommor bör man behandla i 10 dagar.

Hittade några benskydd i tjockare nät- för att slippa flugor på benen- i ett set om 4 st. för ca. 15 dollar. Kan kanske vara ngt?

hej förstår problemet,det är så joobigt oc äckligt med mugg. Min vallack har en vit kota bak och jag har haft problemordentligt nu i höst..ett litet tips är att tvätta med hibisrub (receptfritt ) en gång om dagen klipp kort och smörj med en mjukgörade salva 2ggr om dagen

Prova Berberis Vulgaris D-30 är ett homeopatpiller, som du här i Norge ialla fall får köpt på apoteket. Jag fick tipset av en uppfödare av araber. Och det fungerade supert på hästen min ifjol.

10 piller 2 ggr pr dag i 10 dagar,
20 dagar av
och nya 10 dagar 2 gr dagligen.

Ska inte ges med maten men kan gärna lägga vid några havrekorn. Poänget är att de ska tas upp i slemhinnorna i munnen.

NB! Som allt annat, man ska inte mixa med medisiner, varken vanliga eller naturpreparater.

Jag tor inte på det.
Min häst får mugg/rasp när det blir kallt och snö. Inte när jag har bytt foder, lerig hage, m.m

Iallafall... det enda som har funkat på honom är en örtsalva som heter Lobrovit (säljs inte i sverige längre). Har provat div. andra salvor utan resultat.

*KL*
Detta står på statens veterinärmedicinska anstalts hemsida om regnskollor (vilket visssa "muggformer" är:)

Streptotrikos (rengskållor) information och rekommendationer
Orsak och kliniska symtom
Streptotrikos är en vanligt förekommande hudsjukdom hos häst. Den orsakas av bakterien Dermatophilus congolensis och karaktiseras av krustbildningar (sårskorpor) i huden, men även håravfall och matt hårrem. Sjukdomen ses oftast i samband med fuktiga eller blöta väderleksförhållanden.
Hudområden som har varit utsatta för regn eller fukt (svett) som hals, huvud, rygg, bröstkorg och länd drabbas oftast. Ibland ses hudförändringarna enbart lokalt på benen (t ex på skenor och karleder).

Generella symtom
Typiska symtom för streptotrikos är lindriga till kraftiga, både lokala till utbredda krustbildningar med måttlig vätskeavgång och ibland, håravfall. Ibland kan hudförändringarna vara svåra att se på avstånd, men de är lätta att upptäcka när du stryker med handen över hårremmen. Under sjukdomsförloppet visar hästen ofta smärta vid beröring. Klåda är ovanligt. Hästar med kraftiga, utbredda symtom kan vara allmänpåverkade och har ingen lust att äta sitt foder, tappar vikt och har förstorade lymfknutor.
Hudförändringar på huvud och ben ses ibland på vita opigmenterade hudområden och är då ofta kopplat till sekundär solöverkänslighet (fotodermatit).

Två olika typer av sjukdomen är beskriven i litteraturen - en vinterpälsvariant samt en mer typisk för sommarpäls, men det finns även andra former.

Vinterpälsvariant
Hårremmen är matt och krustor, som är lättast att känna med fingrarna upptäcks i huden. Om krustorna pillas bort med naglarna lossnar även håren i penselform och en liten krater uppträder, inte sällan med blod i botten. Ofta ses vitgult var i änden på krustan. Vid utbredda förändringar är krustorna och pälshåren inte sällan hopklibbade och hästen visar kraftig ömhet i huden. Hudområden stora som handflator eller större kan lossna.

Sommarpälsvariant
Hudförändringarna är ofta inte lika utbredda och krustorna är mindre i storlek, inte mer än 1-2 mm. De är dessutom torrare. Pälsen kan ge intryck av att vara matt. Då du borstar eller ryktar hästen är det lätt att håren lossnar och hårremmen ser maläten ut.

Smittspridning
Spridning av infektionen sker då krustorna blöts upp och bakteriernas sporer frigörs. Dessa kan lätt överföras till andra hästar via fuktdroppar i luften (sk aerosol) eller via ryktdon, borstar, maskinsax eller annan utrustning.

Diagnos
Kliniska symtom med matt hårrem och krustor på speciellt utsatta områden (se ovan) är typiska för sjukdomen.

Enklast ställs en diagnos efter odling av prov på laboratorium. Det är viktigt att skicka in rikligt med fuktade krustor från förändrad vävnad. Tillsätt några droppar koksaltlösning i botten på röret då krustorna inte får torka ut under transporten till laboratoriet. Förslut röret väl. Insänd även vätska från krater under krusta, provtagen på provtagningspinne.

Hästar som enbart drabbas av streptotrikos på vita hudområden bör utredas av veterinär för möjlig leverpåverkan eller växtförgiftning.

Behandling
Drabbade hudområden ska tvättas försiktigt men noggrant med mild desinfekterande lösning. Lossa mindre löst sittande krustor efter uppblötning och tvätta rent. Efter tvätt ska hår och hud torkas noggrant, gärna med hårtork på lägsta effekt (och efter att hästen flyttats från våtutrymmet !!!).
Efter behandlingen är det viktigt att huden hålls torr under den tid såren ska läkas.

Om hästen är allmänpåverkad och/eller visar påtaglig smärta rekommenderas allmänbehandling med antibiotika under en vecka. Dermatophilus congolensis är enligt litteraturen känslig för penicillin.

Obehandlade, lindriga fall av streptotrikos spontanläker oftast på 2-3 månader.

Vita hudområden som drabbats behandlad som ovan, men hästen bör även skyddas för direkt solljus. Solskyddsfaktor 15 eller högre, bör strykas på dessa hudområden om hästen ska vistas ute.

Hudförändringar på benen
Undvik bandage och benskydd på skenor och kotor. Om hästen måste ha benskydd, använd de enbart i samband med träningstillfället. Bandage kan förvärra sjukdomen genom att huden förblir fuktig och vätskemängden ökar och bandaget riskerar att skära i den skadade vävnaden. Se även till att ströbädden i boxen hålls torr och ren.

Allmänna råd för kontroll av sjukdomen
Undvik fuktigt beten samt fukt i stallar
Se till att ströbäddar är rena och torra
Låt hästen stå inne vid regnväder
Låt varje häst ha egna ryktsaker
Var sparsam med ryktning och borstning av lindrigt drabbade hästar
Isolera drabbade hästar
Desinfektera ryktsaker och annan utrustning som har varit i kontakt med smittat hår och hud.
Tvätta händerna med tvål och vatten efter att ha skött om och behandlat sjuka hästar.

:idea:
Hippotrim är ett sulfa preparat, kanske du ska prova en penicillinkur istället.
Tog bort min häst mugg

Senast ändrad:

hej jag har lite kontakter med ardennerfolk och dom behandlar mugg med virkon s, vet ej hur det är på öppna sår men det skall tydligen läka ut mugg. tydligen är den vanligaste muggen svamp och då bör virkon s troligen hjälpa

Virkon S är bra till det mesta. Funkar på mugg, vårtor, ringorm o skavsår efter skydd under höst o vår..

Men om det hade varit skabb/streptococker så hade ju min andra häst också haft det...? Jag har olika borstar, skydd osv till dem pga sån här smittorisk, men har på sistone använt samma benskydd nån gång i bland.

//E

Bekanta hade 1 häst i stallet med svår mugg på det vita på benen, stora områden som en handflata var angripna(fick penicillin)en annan var helt symtomfri och den tredje drabbades av mjällig,matt päls (sommarvariantan om du läste mitt förra inlägg) Hon behandlades med hexosil schampo under ett antal veckor.

Även om det smittar betyder inte det att alla hästar drabbas. Jag har bara problem med en av mina (har 6st) oftast på hösten, brukar då få penovet, är sedan borta på några dagar. Använder aloe vera gel också. men det lindrar mer än det botar,

Lycka Till!

Hejsan ! Mitt halvblod hade förra hösten problem med riklig mugg som inget ville bita på. Tur så har jag en veterinär som inte alltid tyr sig till dyra mediciner mm utan också rekommenderar gammal beprövad teknik. Hennes råd var följande: tvätta rent och torka noggrant, smörj sen rikligt med Helosan OCH därefter det viktigaste trä på en avklippt yllesock eller vante. Jo det låter säkert konstigt men... det hjälpte ! När socken rör sig runt karleden hela tiden och där finns Helosan under så arbetar det försiktigt bort muggbildningen. Det var viktigt också att det var en sock av riktigt ylle. Jag hade det på dygnet runt åt min häst och hans mugg blev snabbt bättre. Ivarjefall värt att pröva på.
En annan sak som inte har med detta att göra men som hon också rekommenderat för svårläkta sår och som är billigt och också faktiskt hjälper är vanlig pressad vitlök blandad i vanlig matolja. Jag har haft stor hjälp av detta vid behandling av större svårläkta sår.
Hoppas du eller någon annan kan få nytta av detta.

Åh vad jag lider med er :(

jag har också ett hbl som haft grymma problem med sina vita ben.
Jag har som du även en häst till, som var obesvärad, men provade ändå att behandla mot skabb, men det hade ingen effekt!

Förra sommaren var det värre än vanligt.
Hon var jättebesvärad av flugor mm som satte sig på muggen så hon stod o stampade var 3dje sekund när hon var ute, så därför fick hon stå inne större delen av dygnet den sommaren.
När jag så skulle fara bort ett par dar, så tillverkade jag ett eget skydd som skulle förhindra att flugorna kom åt muggen i karleden.
Satte en "gardin" på senskyddet, så hon kunde gå ute för grannen skulle se till hästarna. Det funkade superbra, för jag "provkörde" det under ett par dar innan jag åkte.....
Men den dan jag kom hem igen så hade skyddet glidit snett och detta gjorde det antagligen strax efter att grannen varit där och sett till dem och så fick hon gå med det sittandes snett i några timmar tills jag kom hem och detta orsakade då skador på skenbenet/senor...:( :(inget att rekommendera alltså!!

Mitt tips är att du provar ha på flytande honung.
honung är bakteriedödande och snällt, för det gör ingen skada.
Strunta i att tvätta o blöt ner, utan ha bara på honungen på krustorna på kvällen och du ser redan på morgonen om det har effekt.

OM det är kladdigt av honungen på morgonen är det bara att sluta.
OM krustorna däremot sugit upp det kladdiga så gör det verkan och du fortstätter att ha på ett par tre gånger om dan.

Så slänge kladdet försvinner så har honungen effekt och såren läks innifrån, så inom en vecka ramlar krustorna bort och huden är läkt under...

Värt att prova eftersom du lätt ser om det funkar eller ej.
Lycka till!!

Ja, det är för "snällt", det bara kommer mer... Det verkar som om det börjar ge upp nu, det är inte något som är direkt aktivt nu iaf, så jag fortsätter på min kur ett tag till och får se om de börjar trilla av snart.

//E

kan hon inte stå i grushage då?? då får det ju lite mer luft å slipper lera ner såren

Kör oxå med naturmediciner på min häst det funkar asbra..
Använder det även på mej själv .. :idea:

Hej!

Jag fick örondroppar för hund och katt till min häst. Det fungerade jättebra!

Hej!

Jag fick örondroppar för hund och katt till min häst av vet. Jag smörjade på det 2 ggr/dag i 2 veckor. Det fungerade jättebra! Det är dock 14 dagars förbud mot start samt 6 månaders karrens.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en nsv hingst i somras, han hade då blivit smittad av ägarens andra hästar och hade fotskabb. Var irriterad, kliade sig o stampade...
Svar
9
· Visningar
2 414
Senast: annaa
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 721
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag har egentligen två problem, men båda kretsar kring samma sak, nämligen pållens ärrbildningar på bakbenen. 1. Det första problemet...
2
Svar
38
· Visningar
7 136
Senast: Iliaca
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra längre med min 6 årings ben. Han blev förra sommaren svårt huggormsbiten i sitt vänstra bakben...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj