mugg/balltramp!?

I

iingentiing

trodde att min fick mugg innan men nu efter längre tid så hade det bara blivit mer och mer, och nu idag insåg jag att det nog var balltramp och inte mugg. det är sårigt och varar lite precis som mugg, men det lossnar lite skinnflisor här och var, på vä fram på ett ställe blöder det när jag tvättat det rent och allt sådant. på hö fram så är det bara skorpor än så länge. är det balltramp eller mugg? jag kan fixa foton och slänga upp om ni vill?
kan hästen få både mugg och balltramp samtidigt?
hur behandlar man balltramp på bästa vis?
någon som har mirakelkur mot mugg?

Sv: mugg/balltramp!?

puttar lite, :rofl::rofl:
någon måste väll veta något iaf?:eek::bow:

Mugg upptsår av både små sår eller en svampsjukdom. Det är ingen spec. bakterie utan Mugg per definition är små sår i karlederna.

Om det är fråga om balltramp så borde det bli värre när du har ridit, och om du tror att det är detta så kan du skaffa boots och se om det bättre.

Mugg behandlas bra med Lactasyd-tvål (finns på apoteket) eller väteperoxid om det är större sår med kraftigare varbildning.

hej!
om det e balltramp skulle jag lägga ett galoppbandage o låta det sitta ca 4 dagar..
om mugg har jag bara en sak att säga Virkon-s .. min kuse lider oxå av mugg, men varje gång det har sett ut att börja bli något så sprutar jag på lite virkon o vipps så e det bättre :) se bara till att du blandra virkonet rätt o att h*n inte får någe i ögonen..
lycka till :)

Har hört lite olika tips mot mugg... Själv har jag köpt ett specialschampoo på klinik (kommer ju tyvärr inte ihåg nu vad d heter...) riktigt bra. Nylanders hästkräm, eller AD-droppar.

Ät det balltramp som finns det ju ringar att sätta runt karleden. Annars kan det vara att hästen har för långa baktår.

om det e balltramp skulle jag lägga ett galoppbandage o låta det sitta ca 4 dagar..

Dum fråga kanske men galoppbandage? :o:o:confused:

det ser ut som att det är både mugg och balltramp, men räcker det med att man sätter på tex boots, eller en sådan ring, så läker det? :eek:

virkon-s vet jag är underbart mot mugg, men jag har inget i ägo och mina pengar råkar ligga på 0kr ... :smirk::rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 058
Senast: Fazeem
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 959
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka