Mugg av soja?

C

Coffeaclub

Ger mina hästar soja eftersom hösilaget har ganska lågt proteinvärde. Några dagar efter att jag kommit upp i full giva så märkte jag att nordisen hade skorpor på insidan benen vid kotan, dock inget i karlederna. Visst är det lerigt ute, men nordisen har inte haft en tendens till mugg tidigare även om han gått mkt i lera. Därför funderar jag över om det kan vara sojan som har gjort att han fått dessa muggliknade skorpor. Såvitt jag vet kan orsaken till mugg även vara störningar i magen. Har nån annan erfarenhet att fodret gett upphov till mugg?

Sv: Mugg av soja?

Hej!!
Det kan vara foderutslag, kan de få av för mkt proetin, vissa hästar tål inte sojan..eller att man börjar för snabbt.. Hur stor mängd ger du??
Försvinner inte knölarna tycker jag du ska ta bort sojan , men det kan ta ett bra tag för knölarna att försvinna efter man slutat med sojan...

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 000
Senast: sandrafors
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 012
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård