Mugg av för mycket tvätt?

S

Sandris

Hej allihop!

Jag hörde en diskussion i mitt stall idag som jag blev lite nyfiken om vad som är rätt och fel. Jag hörde nämligen att vissa säger att om man tvättar bort leran med vatten från sin hästs ben varje dag så får den mugg. Men den hästen som får sina ben tvättade varje dag har redan mugg vilket den antagligen har fått från leran i hagen.

Så min fråga till er är, kan en häst få mugg av att man tvättar benen på den för ofta?

Sv: Mugg av för mycket tvätt?

Beror väl på hur man tvättar. Men pill kan helt klart irritera en känslig häst.

Att spola av lera låter ju dock som en förbättrande åtgärd snarare än motsatsen, tycker jag iaf :)

Svaret är nog inte riktigt så enkelt...

För ganska många år sedan (bortåt 25) fick jag tips av min dåvarande veterinär, att jag skulle låta leran torka på benen och sen borsta bort den med en mjuk borste innan jag smorde in muggen med den utskrivna salvan. Den veterinären ansåg att när man tvättar benen och huden blir våt så blir den mer mottaglig för bakterieangrepp. Därför tyckte han det var bättre att borsta rent på torr hud.
Jag köpte hans förklaring då och det har funkat bra för mig sen dess.
(men jag sörjer att Kenakombin inte finns kvar i apotekets sortiment, sedan många år :cry: för den var suverän till just mugg)

Det finns andra läror än ovan nämnda och jag tror att man får lyssna på argument (från kunniga, givetvis!) och ta till sig det man tror på själv.

Jag försöker undvika mer vatten än nödvändigt och borstar hellre bort torr lera.

När jag växte upp med hästar med mycket hovskägg (kallblod) fick jag lära mej att hästens ben torrborstas. Det har jag burit med mej genom livet och har sällan haft muggproblem.

Att man skall undvika spola benen varje dag har nog mer att göra med att man då "tvättar bort" det skyddande hudfettet.

Att man däremot tvättar noga med vatten då hästen har mugg är mera naturligt då du måste få bort all lera och grus innan man smörjer in någon salva. Annars riskerar man att gnida in gruset och därmed orsaka mera problem.

Så tror jag att det är iaf.

Jag tänker som du om inte leran gått in till huden. Då är det ju bättre att den torkar "utanpå" pälsen :)

Eller tvärs om ifall hästen är blöt inpå huden - bättre att tvätta och torka ren och torr.

Typ som att vissa hästar får mugg av klippta ben och vissa får det av oklippta ben. Beror nog helt på hur hästens eget skydd fungerar och hur huden faktiskt mår därunder :)

kl

Riktigt så lätt är det nog inte att svara på, tror det beror mer på individen och hur lätt/i vilka situationer den får mugg eller om den redan har det.
Precis som tidigare nämnt tror jag det är klokast att inte borsta av benen om hästen har mugg eller har tunn hud i karleden/lätt att få mugg eftersom man då borde gnugga gruskornen osv mot huden.

Det som jag tycker är effektivast är att spola benen (så att verkligen all lera försvinner), främst på de som redan har mugg, och sedan sätta på salva eller blåspray. Helst skall benen torkas torra efteråt eftersom bakterier/svamp som bekant trivs bra i fukt.

jag har också hört att det är bättre att låta leran torka och borsta bort den. man kan ju ta halm eller handuk och dra av det värsta. och om man ska skölja så använd endast kallt vatten. varmt vatten skulle aktivera bakterier och svamp

*viskar försynt*
kl betyder knapplån, dvs att man "hugger" svarsknappen i det sista (senaste) inlägget för att svara på originalinlägget.

När jag växte upp med hästar med mycket hovskägg (kallblod) fick jag lära mej att hästens ben torrborstas. Det har jag burit med mej genom livet och har sällan haft muggproblem.

Samma här. Vi har mycket lera i hagarna höst och vinter, men aldrig problem med mugg. Jag har kallblod med mycket hovskägg och spolar aldrig bort leran utan låter den torka.

KL

ameo är inne på rätt spår.
Mugg orsakas ofta av jordbakterier, vilket innebär att finns bakterien i krokarna eller hästen är lätt benägen att få mugg, så får muggen lättare fäste på blöta ben, då fukt gör att bakterien trivs. Har man väldigt leriga hagar så ska man med fördel givetvis spola bort leran varje kväll, men det är en bra ide att handdukstorka efteråt, för att minska risken att bakterien frodas.

Hudexperter avråder från att tvätta bort leran och rekomenderar istället att man låter den torka för att sedan borstas bort. Har hästen däremot redan mugg så måste man tvätta för att det ska bli bra samt behandla med något
t ex svampschampo plus mjukgörande t ex vaselin. Men det är nog fukten i sig som gör att svampbakterierna trivs. det är iallafall vad jag har hört. därför är det viktigt att man torkar torrt med ren handduk när man spolat.

Självklart inte!

Om man tänker lite längre så är ju hästen redan blöt OCH smutsig på benen när den kommer in. Det är mkt bättre att vara blöt och ren! Dessutom så torkar man ju med en ren handduk och då tar det inte lång tid innan huden är helt torr.

Jag spolar benen varje kväll med ljummet vatten och torkar med handduk. Min häst har haft mugg en enda gång på de 8 åren jag haft honom, och det var när jag i en period hade slarvat med spolningen och låtit honom stå med leriga ben.

Fast din häst har väl lite/inget hovskägg? Isf är den ju som du säger blöt in till huden - bättre att spola.

Medan håriga typ kanske mår bättre av att inte blötas ned genom spolning. Det tycker jag låter logiskt men är inget jag själv praktiserar - klippta ben.

KL

Jag kör torrborstning i så stor utsträckning som möjligt på min nordsvensk. Visst spolar jag bort lera ibland men det är ca 2 gång i veckan nu på hösten.

Kallblog har väldigt mycket och tjockt hår i karleden och jag går i tron om att om man blöter ner dem helt tar det lång tid innan det torkar där längst in (även om man torkar med handduk) och då är huden fuktigare och svampigare oftare. Därför undviker jag medveten blötning av det området så mycket jag kan.
Jag har personligen sluppit mugg helt och är peppar peppar.. glad över det. Denna metod funkar det vill säga för min kuse :)

Mitt personliga ledord är "inte för mycket av något", att varriera sig och att ändra sina rutiner utefter det man stöter på. :) Tvättar man benen mycket och hästen får mugg kan jag ju testa att minska tvättandet och tvärt om. Det vill säga att testa sig fram för att se vad som funkar med den häst man har.

Efter en period med vantrivsel i stallet och lerig eländig hagvistelse fick fullblodet mugg.

Den absoluta rekommendationen vi fick var att hästen FICK INTE BLI BLÖT om benen. Vi hibiscrubade benen inledningsvis, och sedan var det receptbelagd salva och lindor för att hålla vätan ute som gällde. Självklart fick han gå i hage som inte hade lera (annars hade inte ens lindande hjälpt mot vätan), utan vi fick släppa honom i superdränerade paddocken.

Eftersom vi i samma veva bytte stall och fick ordning på trivselfaktorn (mugg börjar i magen) tog det inte mer än en månad att läka ut skiten, men det var verkligen ingen dans att hålla honom torr om dagarna.

För oss var det alltså en totalrestriktion: absolut ingen fukt på området. Generellt trivs ju svamp och äckel bäst i fuktiga miljöer, och huden blir mer lättintaglig om den är fuktig.

KL

Blev lite nyfiken efter att jag skrev i den här tråden och tittade runt lite på nätet. Här är ett citat taget ur en veterinärspalt.

"Hudinfektioner och parasiter Detta är den vanligaste orsaken till mugg och rasp. Till skillnad från vad många tror, är det inte bakterier från leran som orsakar infektionen, utan det är vanligtvis hudens normala bakterieflora som växer till onormalt mycket och orsakar infektion, vanligtvis stafylokocker. När hästen står ute i en blöt hage, har detta samma effekt på huden som när vi sitter länge i badkaret. Den naturliga skyddsbarriären som finns i huden bryts ner och en infektion kan få fäste."

Intressant :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 682
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 891
Senast: Lilla vän
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka