mugg av foder?

T

toketossan

Varför får hästar mugg av foder?
Betyder det att dom även är fångbenägna... finns det något samband?
Har en äldre ponny som kan få mugg runt sommaren när han går ute på bete men visar inga fång tendenser. Han kan dock lätt bli lite dålig i magen under betet.
Är nyfiken om orsaken :)

Undrar även hur jag kan förebygga det?

Mvh

Sv: mugg av foder?

Har aldrig hört talas om att hästar kan få mugg av foder :confused: Mugg har heller inget samband med fång. Se till att hålla karlederna rena, torra och mjuka. Det är när sprickor bildas som bakterier flyttar in och mugg uppkommer.

Mugg är en gemensam benämning för infektioner, skorv och sår i karleden.
Hästar kan få mugg av flera olika orsaker, men det vanligaste är att det kommer när det börjar bli blött och geggigt ute. Får hästen mycket mugg kan den till och med bli halt utav det och växer det upp på baksidan av benet kallas det för rasp.

Om muggen inte är alltför omfattande och hästen inte har direkt ont av det behöver inte veterinär titta på det.
Behandlingen består av att karlederna och även hovskägget görs ordentligt rent och helt torrt varje dag.
Har du möjlighet att torka med fön så är det väldigt bra. "Riv" inte med handduken utan "badda" torrt.

Smörj gärna in med muggsalva.
Dessa salvor innehåller bland annat honung och hunung är bra att ha på alla sår, inte bara på mugg, så har du inte tillgång till någon bra salva så kan du smeta på vanlig honung. Fungerar inte något av dessa ovan nämnda så kontakta veterinär så får denne skriva ut medel på recept.

Om hästen får mugg av foder eller inte tvista de lärde på buke om :angel:

Jag menar att vissa hästar verkar få mugg (och regnskållor och/eller röta) av att äta betfor, melass och i vissa fall (varierande mängd) gräs. Alltså, att bakteriefloran gör dom känsligare vid fukt och därför får muggen lättare fäste så att säga.

/Jane

Störning i tarmfloran kan absolut göra så hästen blir mer benägen att få mugg. Dock har jag aldrig hört något samband med fång.

min gamle häst fick mugg om betet var proteinrikt. Foderstaten kan man ju reglera så man håller nere proteinet, till en viss gräns. kanske värre att kolla betet? Jag hade honom på magert bete på sommaren hans sista år o då slapp han sin "sommar-mugg". Kankse ett tips att testa?

i sommar gav jag min häst betfot för att blanda ut med minaraler. han har aldrig haft mugg förr! slutade med betforn och muggen försvann, kan ju vara en tillfällighet men kändes iaf som det hade något samband. detta är min egen erfarenhet...

Om hästen får mugg av foder eller inte tvista de lärde på buke om

Knappast, när jag hade gammelhästen så höll jag inte ens till på Buke och den hästen fick mugg så fort jag slarvade och inte vande in henne tillräckligt länge på gräs inför betet. När hon blev blajjig i magen tog det inte lång tid förräns muggen dök upp..Aldrig hon fick mugg i leriga vinterhagar...bara när magen strejkade på sommarbetet. När väl magen blev fin igen så försvann muggen och då utan att jag ens gjort något åt den, typ smörja o dyl.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama