Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Cowgirl har redan skrivit det, men jag påminner om att Green Power alfalfa är melassfri. Du kanske t o m kan få tag i lusern direkt från bonde?

Sen finns det mycket kraftfoder du kan ge som inte behöver blötläggas. Flera tips finns redan i tråden.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Har aldrig fodrat med lucern, innehåller hackat lucern (strå) också melass?
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Nästan all lusern i Sverige innehåller melass. Det finns några sorter som inte gör det (t ex Green Power Alfalfa, Vitafor Lusern, Dangro Lucerne-Top-mix+light, m fl.). Det är intressant att utomlands tillsätts sällan melass.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Ha en liten burk med vatten i den stora burken med maten. Så kan den som fodrar slå i vattnet utan att behöva gå om kranen för att blötlägga.
Annars får du beställa egen müsli av Salsa eller Lympos.
// Linda
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Ahh smart att jag inte tänkt på det.
Ska även kolla på det där att fixa egen.
Tackar :laugh:
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Tänk bara på HUR mycket lucern pellets sväller OM du nu ska ge det.... Ger du tex 1/2 lit pellets räcker det inte med 1/2 lit vatten, jag ha testat mig fram o man behöver ca 3 ggr så mkt vatten som pellets.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Det beror nog mycket på vad det är för märke etc. Har gett det tidigare och det räckte gott och väl att täcka dom med vatten. Nu är jag inte säker på vilket märke det var men tror det var dan grönt's Luzern pellets jag hade då. Beror ju också lite på om man vill ha de fuktiga eller som en gröt...
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Jag använder Mustang original müsli, den innhåller visserligen melass men väldigt lite (3%).
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

dangrönt ha jag hemma o vill man ha de som en gröt så ja då är det 3 ggr mer vatten som gäller. Sen beror de på varför man häller på vatten, jag gör det dels för att min häst har haft foderstrupsförstoppning, därför vill jag ha en gröt. Ha man däremot en häst som äter lungt o sakta o verkligen tuggar pelletsen, ja då kanske man inte behöver blöta alls, eller bara en skvätt.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Det är tyvärr 3% för mkt. De flesta sorterna innehåller runt 3% sen har de flesta även betfiber i står inte alltid som betfor.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Min är ju iof inte någon foderstrupsförstoppnings häst så behöver inte vara en gröt för hans del, men jag vill inte att de är snustorra pga av den ökade risken. Så har blött upp de med ca lika delar vatten lika delar Luzern.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Vad behöver du komplettera med? Alltså vilka värden? Kvot? Ska försöka gnugga geniknölen men det är ju svårt med förslag när inga värden är angivna.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Det är ju där kruxet kommer in, har ingen analys på silaget. Men vågar nästan svära på att det är dåliga proteinvärden i det då unghästen fallit ur samt den äldre blivit bukig.
Är det värt att skicka på analys nu? Eller ska jag vänta med det tills i höst?
Vet att det egentligen är värdelöst att fodra utan analys men är relativt nyinflyttad i nuvarande stallet och de har ej gjort någon.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

I så fall hade jag absolut satsat på Lusern utan melass (strå om du inte vill ha pellets).
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Jag använder Dangrönts Green Power Alfalfa = melassfritt lucernhack.

Min lokala foderförsäljare har den normalt inte i sortimentet men kan ta hem en bal åt gången (eller så mycket man vill ha) om man beställer så den borde inte vara något problem att få tag på.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Tänk bara på HUR mycket lucern pellets sväller OM du nu ska ge det.... Ger du tex 1/2 lit pellets räcker det inte med 1/2 lit vatten, jag ha testat mig fram o man behöver ca 3 ggr så mkt vatten som pellets.

Beror på vad man vill. Måste man ha en rinnande gröt får man använda mycket vatten men vill man bara att pelletsen ska luckras upp så behövs det inte så mycket vatten till de melassfria.
Kraffts med melass behöver mer vatten och längre tid.

Det räcker ju att blötlägga så att pelletsen trillar isär.
// Linda
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Du ha nog inte läst vad som skrivits efter, samma som du skriver ha vi kommit fram till med. Beror på hur man vill ha det.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Fast betfiber är inte samma sak som betfor.
Betfor är ett produktnamn, melasserad betfiber. Omelasserad betfiber är super att fodra med.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Jag kan varmt rekommendera Dodson & Horrel's Pasture Mix. Jag har använt Dodson & Horrel's foder mkt öht, och just Pasture Mixen är havrefri och aptitlig. Jag har fodrat med denna till hästar jag haft i tävlingskondition som absolut inte kunnat äta havre.

Vet inte var i 08-området du bor, men Täby Stall o Foder säljer den, och på södra sidan säljer Tungelstaboden den.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Eftersom det här fodret är socker och stärkelsereducerat tror jag inte att det är melass i. Du kan ju alltid ringa till fodertillverkaren och fråga :)

http://www.spillers-feeds.com/en-gb...cts-and-stockists/non-heating-feeds/cool-mix/

Vad det gäller att blötlägga foder brukar man säga att man skall vara försiktig med det sommartid då det kan gå bakterier i det när det är varmt och fodret står framme mer än några timmar (svalt).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Med risk för onödig tråd, vad ger ni era hästar som bara ska ha "krubbskrammel" när de andra hästarna får kraftfoder? Analysen var...
2
Svar
22
· Visningar
2 818
Senast: Askersund
·
Foder & Strö Ja, nu undrar jag lite över det, i dagens kraftfoder finns det ju socker i olika mängder och olika former. Pellets görs ofta av melass...
Svar
5
· Visningar
1 792
Senast: Lella
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 947
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp