Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Hmm om bara min hästs mage kunde hålla med om det :(
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Du ha nog inte läst vad som skrivits efter, samma som du skriver ha vi kommit fram till med. Beror på hur man vill ha det.

Jag skrev mer än att "det beror på hur man vill ha det". Du ska kanske läsa en gång till.
// Linda
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Mina 2 hästar har fått fioderstrups förtoppning massa gånger så jag e dunder frsiktig.. mina får nu fibergi sammt hippo harmony..

Fibergin är de havre i men min hästs om blir hyper av havre i vanliga fall e super lugn på fibergi.. hippo harmonyn e havre fri å funkar med bra men fibergin e bäst tycker jag =)
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Fibergi är inte bara havre utan också massor av melass, alltså är huvuddelen av fodret sådant som ts absolut vill undvika. Varför ens rekommendera det?
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Ursäkta glömde att hon skrev de.. förlåt så himla mkt :confused:

jag tycker fibergi är ett bra foder eftersom de har allt hästen behöver i sej.. behövs ej blötas visst har de lite melass å havre i MEN de funkar super på min tjeja som verkar va som TS häst..

men ursäkta mej
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Jag tycker tvärtom att det är ett onödigt dyrt foder som består av på tok för mycket socker för att vara helt hälsosamt i hästens kost. Spannmål är inte heller idealiskt och restprodukter av halm (boss) som stomme - nej, jag tycker inte Fibergi är något annat än ett lätt sätt att tjäna mycket pengar på hästägare.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Hur mycket jag än vill så kan jag inte ge foder med melass i och det beror inte på att han är/blir het av det utan att hans mage pajjar totalt..

Håller med Lovisaleonora_ ang fibergin, känns inte riktigt ok att ge det till hästar, mkt pga den höga sockerhalten, sen är det inte särskilt ekonomiskt heller då det inte är särskilt drygt..

Min häst kan dock när han är i full kondition äta upp till 1kg havre utan problem.
Men nu är han inte i full kondition och då blir han "knäpp" av den.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Ok.. tur att alla har olika åsikter.. jag har fodrat med kraft sortimentet, hippo å så fibergi.. å jag tycker hästarna e finast av fibergin =)

Hade en häst som fick kolik pga att hon dricker för lite så frågade dom vad jag gav för kraft foder så sa jag fibergi å då har dom sagt bra fortsätt med de =)

Enligt flera olika veterinärer mm så e fibergi skonsamt för magen då de e olja mm i de.. Min ena häst e sån som blir super dålig i magen av massa konstigt i fodret.. hon fixar varken krafft elelr nått annat men fibergin e hon kanon fin av =)

Mina hästar har blivit bra i magen, glansiga i pälsen å MKT lugnare.. Tycker de e stor skillnad..

Men som sagt de e tur alla har olika åsikter men jag vet att fibergi funkar på min "mag" häst å på de andra dessutom =) även fast hon ej "fixar" havre mm så funkar de kalas på mina..
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Innehållet i Fibergi är ingen åsikt, det är kalla fakta. Det är också kalla fakta att spannmål innehåller stärkelse, och dess inverkan på hästen är också fakta. Precis som melass är socker.

Det är inga åsikter. Det är fakta.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

*KL*

Har hittat ett foder med endast 1.1% betfiber i utan melass och havre som jag funderar på att testa..

Får åka en bit för att "plocka upp" det men kanske det kan vara värt.. Är trots allt i Sthlm lite nu och då.

Någon som har någon erfarenhet av detta foder?

Här hittar ni det
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Ojdå.. Massa socker och stärkelse. Är du säker på att det är bra? Innehåller ju sirap, tänkte om hästen var känslig för socker?

Är fortfarande skeptisk till att ren betfiber (som är omelasserad!) skulle vara boven..
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Behöver ju iof inte vara så, men han blir riktigt dålig i magen av betfor, därför har jag inte velat ge något som innehåller nått från sockerbetor..

Tänkte det kanske kunde vara värt att testa detta, då det stod "som dessutom innehåller högvärdig äppel-maltsirap i stället för melass." Kändes då som att det skulle vara ett bra alternativ. Men jag kan ha fel.

Jag är väl nte jätte insatt i "foderläran" lite mer än det man fick lära sig på gymnasiet, men där handlade det ju inte så mkt om socker etc..

Vart hittar man ren betfiber för att kunna testa och se om han kan äta det.

Kanske bör tillägga att hästen ifråga inte har fång eller så..
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Kanske kan fodret Mitavite vara något för er? Ska vara lågt glukemiskt index och med lite stärkelse. Läs mer på www.mitavite.eu Jag har just köpt Cool performance till min häst så jag har inte hunnit utvärdera det ännu men hört mkt gott om det.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Är melass i deras foder så det går bort direkt..
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Finns Kwikbeet från Dodson&Horrel och Speedibeet.

Jag personligen hade inte vågat chansa att ge sirap istället för melass till en känslig häst, det är ju ingen skillnad egentligen.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Hade aldrig gett något med sirap i till häst, varför envisas de med att stoppa i en massa socker? Är det inte bättre att jobba på att få fram ett smakligt foder som inte behöver socker?

Ser sirap som snäppet värre än melass, faktiskt.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Fattar inte heller varför de ska hålla på och stoppa massa onödiga grejer i maten.
Finns ju knappt ens pellets utan melass, betfor och betfiber. (inte hittat utan än, men har väl heller inte sökt särskilt mkt på det då jag vill undvika pellets i den mÅn det går. )
Det är ju inte socker å sånt i havre, varför måste de då proppa i det i allt annat??

Näe här hittar man ju nästan ett projekt. Man kanske skulle ta och bli foderproducent...
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Fattar inte heller varför de ska hålla på och stoppa massa onödiga grejer i maten.
För att göra det smakligt.
Sen så rekommenderar alla Vet, där jag bor att betfor är bra att ge.

Letade själv som en idiot efter musli utan betfor då min häst tål det dåligt o faktiskt inte tycker om det heller.
Jag gav upp och köpte Salsas havrefria mix som har funkat bra trots 4.8% betfor/melassinnehåll. Detta ger jag som maxgiva hela 0,3 kg/dag av. :D

Har kombinerat muslin med lucern innan, men nu så har ju äntligen Salsa släppt en grönpellets helt utan tillsatser. Detta är ju dock inte lucern utan vall, men den korta tid jag har använt det (drygt 1 månad) så har hästen ätit det, varit bra i magen och inte visat något negativt alls med foderbytet från lucern till grönpellets, men iof ger jag inga mängder då hon klarar sig långt på bara höet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Med risk för onödig tråd, vad ger ni era hästar som bara ska ha "krubbskrammel" när de andra hästarna får kraftfoder? Analysen var...
2
Svar
22
· Visningar
2 818
Senast: Askersund
·
Foder & Strö Ja, nu undrar jag lite över det, i dagens kraftfoder finns det ju socker i olika mängder och olika former. Pellets görs ofta av melass...
Svar
5
· Visningar
1 792
Senast: Lella
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 947
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp