Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Tycker det är konstigt att de rekomenderar just betfor, vet flertalet hästar som inte kan äta det utan att bli dåliga i magen.

Tror inte man måste proppa i massa sötningsmedel ändå i fodret, mkt av det som är i är många gånger ganska sött i sig.
Så tycker det är tråkigt att det inte finns ett utan extra "sötningsmedel" måste ju finnas fler än jag som vill ha utan betfor och melass/annat sötningsmedel?!...
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Jag tror att melassen i pelletsen är tänkt som bindemedel, så att de håller ihop bättre. Fast jag är ingen expert på färdigfoder, förutom mineralpellets (med melass i :grin:) har jag bara erfarenhet av linfrökaka (som smular väldigt), melasserade lucernpellets och salsa naturell grön (som är mycket hårdare pellets än lucernen var, vilket jag antar är för att hålla ihop utan tillsatser).

Melassen i alla muslifoder vet jag inte om den har någon praktisk funktion, eller om det bara är för att man kör samma blandning som i pelletsen (if it ain't broken...). Det skulle vara om en klibbigare yta gör att det skiktar sig mindre?

Ingen som är insatt i kraftfodertillverkning?
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Precis, melass används ofta som bindemedel. Det finns ju omelasserad pellets så det är inget "krav" att ha i det!
Som sagt, vi måste nog berätta för producenterna att vi vill ha omelasserat!

Anettejt
Betfor i sig är inte det som är bra, betfiber däremot. Inte samma sak. Men i och med att "folk" inte vet att det finns omelasserade alternativ rekommenderas fortfarande vanlig betfor.
Jag ser visserligen inga problem med betfor (såvida hästen inte har problem med just socker), och det finns ju de som lakar ur den med gott resultat.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Har väldigt svårt att tro det men gå in och kolla. De saluför det på att det ska vara just "GI-mat", dvs inte ge blodsockertoppar. Det är baserat på risextrakt och ångextruberat. Det är hög andel olja, låg stärkelsehalt och som sagt lågt GI. Min häst var skeptisk till att äta det första dagarna, troligen eftersom det inte är lika sött som musli och annat men nu går det bra.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Vad jag kan se är det den tredje största ingrediensen (melass), vet inte varför du blivit rekommenderad det fodret ö h t. Kanske för att "stjärnornas hästar" äter det? :D
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Melass i müsli används också som bindningsmedel. Man måste ha med något som gör att de olika råvarorna inte skiktar sig i säckarna.
TS du får tillverka en egen müsli och sälja de säckar du själv inte använder.
// Linda
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Haha precis så jag kände. Bara för att deras äter det så är det bra?!
Lutar åt att jag får göra som mahlmt säger, göra egen och sälja de jag inte gör av med.
Får kolla lite med dom vad det hamnar på i pris bara, man vill ju inte gärna ligga ute med stora summor pengar.
Annars får jag kolla hur vida det funkar att göra iordning fodret och ställa en extra bytta med vatten alt vattenkanna el nåt utanför boxen.
Men då gäller det att jag hittar ett annat kraftfoder utan melass/betfor.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Det där tycker jag känns som påhopp och trist ton.:(
Jag försökte bara ge ett tips om ett foder som lanseras som ett bra foder om man vill undvika blodsockertoppar, eftersom jag skrev jag inte hade så bra koll på innehållet länkade jag istället till sidan med bl.a. innehållsförteckningen.
Jag skiter fullständigt i vad stjärnornas hästar äter men däremot försöker jag vara öppen för utveckling och ny forskning.:)

Till trådskaparen; synd att inte detta var något för er. Hoppas du hittar någon annan lämplig lösning.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Det är som att tipsa mig som är laktosintollerant att käka någon av alla dessa youghurts som finns idag och ska främja mag och tarmfloran.
Jag skulle ju bli dålig även om det ska vara bra för magen. Då det ämnet jag reagerar på fortfarande finns i den.

Är precis samma med min häst och socker, nu var det ju dessutom i en ganska stor procentandel i det fodret. Jag kan tycka att det är dumt att tipsa om något som man själv inte har riktig koll på vad det innehåller. Tycker att det är A och O att man ska ha koll på vad det är man stoppar i sin häst. Finns så mycket skit i många foder.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Lite OT, eftersom din häst inte kan äta betfor pga socket, kan den då äta gräs som innehåller mer socker än vad betfor gör?
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Ursäkta ordvalet men, Fan vad trött jag blir på folk ibland.
Kanske är så att de är gjorda för att äta gräs men inte betfor??
Är väl inte heller samma sorts socker?!
Kom gärna med förslag på vad det är han blir dålig av istället för att vara spydig!!
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Spydig var inte meningen att vara, men undra får man väl
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Jag tycker nog det är väsentlig skillnad på processat socker och grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Med risk för onödig tråd, vad ger ni era hästar som bara ska ha "krubbskrammel" när de andra hästarna får kraftfoder? Analysen var...
2
Svar
22
· Visningar
2 818
Senast: Askersund
·
Foder & Strö Ja, nu undrar jag lite över det, i dagens kraftfoder finns det ju socker i olika mängder och olika former. Pellets görs ofta av melass...
Svar
5
· Visningar
1 792
Senast: Lella
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 947
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp