L

Leonardo-GP

hej !
Jag har tänkt att starta medelsvår b:1 i vår! någon som har några tips :bump:

Sv: Msv

BusBarro skrev:
Vad vill du ha tips på?

Bra fråga, det undrar jag med. :D Rent generellt skulle jag säja var noga med samling i förhållande till takt. Lätt att tappa takten om man samlar för mycket. Var noga med formen då hästen måste ha börjat ta mer vikt på bakdelen än i de lätta klasserna. Rid bytena framåt för luftighet. Passa halsböjningen i öppnorna. Passa formen i de enkla bytena. Lycka till. :)

Vad jag förstår det som så planerade du att stara Msv våren -05 (ditt första inlägg är från januari -05). Ditt andra inlägg är från juni -06 så nu undrar jag lite nyfiket om det blev någon start och hur det gick?

Finns ju ganska många tips att ge men när man inte vet hur du och din häst ser ut och vilken nivå ni ligger på så är det ganska svårt att ge något konkret tips.
Men något att tänka på innan debuten om ni är redo.
Det viktigaste inför MSV debuten är att den grundläggande formen är given och att rörelserna sitter.
- Samlingen tillkommer i MSV och det är viktigt att hästen orkar genomföra ett helt 6-min program i samlad form.
- Skolorna, öppna och sluta måste sitta och då är det en förutsättning att hästen orkar samla sej då det är en samlande rörelse.
- Galoppombyterna bör vara rena och kan genomföras på en rak linje.

Många domare har inte jätte höga krav på just samlinggraden så länge hästen är bärig, stabil och lösgjord men vad det gäller byterna och skolorna är det väldigt viktigt att de sitter då det är kofficient 2 på dem. Är de inte hundra kan man inte räkna med några höga procent. Å andra sidan så kan man inte rida skolor och galoppombyten på en häst som inte är samlad.

Känner du att detta sitter så håll i hatten och tuta och kör!
Det är inte hela världen om man misslyckas heller, min första MSV slutade i katastrof. Byterna satt inte, skolorna satt inte och min häst bockade och sparkade bakut. Procenten slutade på 44% och jag trodde jag skulle skämmas ihjäl. Men redan helgen efter var det dags igen och jag lärde mej på mina misstag och lyckades hålla nerverna i styr och vips så var vi uppe i 60%.
Ut och testa, går det åt helvete är det bara att åka hem och träna och testa på det igen.

Lycka Till!

Leonardo-GP skrev:
hej !
Jag har tänkt att starta medelsvår b:1 i vår! någon som har några tips :bump:

Min första Msv B:1 gick skitdåligt missade ena bytet innan man rider snettigenom i mellangalopp,, :( Så jag hade ju fel galopp tills den andra bytet som jag inte kunde göra eftersom jag hade fel galopp! :/ så jag fick hård kritik för de :P jajja!!

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Snurrfia
·
Hästmänniskan Jag kikar på hästannonser och hittar en ponny som går som ridskoleponny. Den ligger på medelsvår c nivå i dressyren! Det måste väll...
Svar
13
· Visningar
1 390
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Camilla Jarnedal har ridit hela sitt liv men för henne har det aldrig varit en självklarhet att kunna rida på välutbildade hästar...
Svar
8
· Visningar
1 103
Senast: villhöver
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka