A

Agnes_

Får man starta både MSV A:1 och LA:6 under samma meeting på samma häst?? Har för mig att man inet får det?

Sv: Msv:a1

Har också för mig det, är inte 100 på det.. Står inte det på ridsport förbundet, under dressyr? TR kanske? :crazy:

men varför skulle du vilja det. om hästen ska tävla msv a så är den ju i princip start klar st. georg. inte ska du starta la då.....:confused:

vet ej om det finns regel. tror inte det. du kan ju ringa arrangören och fråga!

Men jag har svårt att tro att man inte får gå in i en förvärmningsklass....du får gärna återkomma om vad som gäller för jag ska anmäla mig till LA:6 och en Msv:B4....

Så länge du inte är uppklassad får du starta både LA6 och MB4.

Det är väl det som gäller för alla klasser btw. Är man inte uppklassad får man starta.

Frågan är väl om det är lämpligt...

Uppklassad eller inte – om jag har en häst som är på MsvA-nivå (MsvA-nivån inkluderar klasserna MsvA:1, S:t george och Int1) tycker jag inte att det är lämpligt att rida en LA. Du FÅR, men bör kanske inte tvinga LA-ekipagen att tävla mot ett MsvA-ekipage...?

Jag har faktiskt aldrig sett att man bara har LA och MsvA:1 på en och samma tävling utan om båda dessa nivåer ingår brukar det vara en MsvB däremellan.

Ska man ligga på två nivåer – vilket man så klart ofta gör – så bör det vara LB-LA, LA-MsvB, MsvB-MsvA, MsvA-SvårB, SvårB-SvårA (Svår A= Int2 samt GP).

Ju högre upp i klasserna man kommer ju mer vanligt är det att man bara rider EN klass/dag. MsvA:1 är väl gränsfall tycker jag, det börjar bli lite mer ansträngande för hästen här och kanske räcker det bra med den klassen. Här bör hästen också vara så lydig att den inte behöver titta av sig i en klass innan.

Sv: Frågan är väl om det är lämpligt...

Uppklassad eller inte – om jag har en häst som är på MsvA-nivå (MsvA-nivån inkluderar klasserna MsvA, S:t george och Int1) tycker jag inte att det är lämpligt att rida en LA. Du FÅR, men bör kanske inte tvinga LA-ekipagen att tävla mot ett MsvA-ekipage...?

Men för att någon tävlar MsvA så betyder det inte automatiskt ett den är någon stjärna för det och kommer spöa LA ekipagen, själv vet jag många som sitter och skaver i MsvA/St G trots att de bara är medelmottor i LA, dvs inga som ligger på en säker placeringplats i LA, utan brukar hamna runt mitten i startfältet, lite längre upp ibland och lite längre ner ibland.

Själv tävlade jag mot en sådan "MsvA/St.G"are själv förra året, i en lokal LB, visst h*n slog mig (men jag kom å andra sidan sist eftersom min häst lämnade banan :rofl: ) och jag har för mig att h*n placerade sig men det var inte ens en topplacering på den nivån.

Tyvärr inte

För då hade jag startat svår klass många många gånger... Int1 räknas (i Sverige) som MsvA. Du kan lita på att jag vet vad jag talar om.
Vi har i Sverige inget som räknas som svår klass som INTE innehåller piaff, passage och byten i varje språng. Vilket kommer – om än inte så många stag av varje – i SB:1.

Senast ändrad:

Visst behöver man inte vara en stjärna i MsvA för att rida det, men tycker man öht att det är ROLIGT att plötsligt sänka sig flera nivåer lägre när man väl tävlat en del på en viss nivå? Det finns ju gott om regionala George-klasser så det kan ju inte direkt vara brist på tävlingsmöjligheter.

MEN! Går det konstant dåligt på en nivå bör man kanske – för sin egen skull – välja att gå ner i svårighetsgrad en hel säsong för att kunna arbeta på de svagheter som uppenbarligen finns om man alltid hamnar långt ner i resultatlistan.

Jag håller med dig, hur roligt är det att gå ner så långt OM det går bra i de högre klasserna, då det tror jag det är ovanligt att det är någon som går ner om det finns annat att välja på, men ligger man alltid runt max 51% så borde man kankse överväga det (även om det jag har i tanke inte skulle får för sig "sänka" sig, de rider med näsan i vädret och är lyckliga med sina skitprocent bara de får rida de högre klasserna, men vi alla blir väl lyckliga på olika sätt ;))

Tänk att jag är lika säker på attd et hör till svår klass då:p Men *ars *ndersson kanske har fel...

Det finns regler som säger att man inte får starta två klasser samtidigt som ligger för långt isär svårighetsmässigt, tyvärr har jag inget TR tillgängligt och minns inte heller vilka klasser det gäller, men som sagt, regeln finns.

Om nu inte regeln gäller exemplet LA/MSVA så undrar jag som många andra, VARFÖR? Antingen är du ju överkvalificerad för LA eller långt ifrån klar för MSVA.

Mohaha - skoja bara! Nä det är ju han som sagt att det ÄR svår! Förvirrande för min föredetta arb.givare, känd sådan sa att hon frågade honom varför det räknades till svår eftersom det är mer som MsvA än SvårB, kommer inte ihåg vad hon sa att han sagt dock!

Men jag kanske har fel - men jag vet hur många som helst som säger att Int.I är svår klass - dock kan jag inte hitta någonstanns där det står hur det VERKLIGEN är! Så tills jag gör det så räknas det till svår:p

Förövrigt hittade jag i TR där det står vilka klasser men får rida udner ett meeting - det står dock inget om La komb. med MsvA... Dom kanske inte tror att det finns ngn som tänker kombinera dom klasserna:p Jag skoja bara!

Mohaha - skoja bara! Nä det är ju han som sagt att det ÄR svår! Förvirrande för min föredetta arb.givare, känd sådan sa att hon frågade honom varför det räknades till svår eftersom det är mer som MsvA än SvårB, kommer inte ihåg vad hon sa att han sagt dock!

Men jag kanske har fel - men jag vet hur många som helst som säger att Int.I är svår klass - dock kan jag inte hitta någonstanns där det står hur det VERKLIGEN är! Så tills jag gör det så räknas det till svår:p

Efter att du sa så där så började jag också leta ordentligt men kunde inte heller finna vad som verkligen gäller. Men jag träffar herrn i fråga om någon månad eller så, ska vi bordlägga frågan så länge så återkommer jag? :D

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Snurrfia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyren på OS i Paris är inledd och det var Juliette Ramel som gick ut först för Sverige. – Det här är ju once in a lifetime, säger...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka