MSM – MetylSulfonylMetan

Merwen

Trådstartare
Jag fick rekomenderat av massören som var ut och behandlade min häst att ge honom MSM – MetylSulfonylMetan. Ett kosttillskott som är ett naturligt svavelhaltigt ämne. Jag tänkte fråga om det är någon här som fodrar sin häst med det? Och om ni isåfall märkt någon skillnad, och på vilket vis? :)

Jag köpte en burk, så jag får väl se så småning om, men det skulle vara intressant med andras erfarenheter :D

Sv: MSM – MetylSulfonylMetan

Jag har provat och märkte ingen som helst skillnad på min häst. Vad skulle du ge det för?

Jag har även provat själv och jodå, visst fick jag effekt. En himla massa gaser i magen:D

Tror att du hittar en del här på forumet om du söker på MSM.

Effekten av MSM är omtvistad
Jag läste en hel del om det för några år sedan, då jag hade för avsikt att prova det på mig själv - har en reumatisk sjukdom. Jag valde att bilda mig en egen uppfattning och petade i mig rekommenderad dos i ett par månader. Och på mig hade det ingen som helst effekt under den tiden.

Det är ju egentligen svårare att veta om det har effekt på våra djur, om effekten inte är väldigt tydlig.

Min häst äter det sedan han fick hosta av dålig halm som inte gav med sig. I hans fall ändrades flera saker och hostan avtog långsamt och nu får han äta upp den sista burken och sedan tänkte jag sluta och se vad som händer. Tänkte göra typ samma som med biotion som han ätit periodvis för hovarna. Skitsvårt att veta om just den faktorn påverkar!

Jag tror iaf att man inte bara kan ge lite gran en kort period eller då och då, vi kör all in ett långt tag (månader mot år typ) vilket vi hittills blivit rekommenderade.

Min förra häst fick det (en gammal dressyrhäst 20+), MSM sägs ju vara antiinflammatoriskt samt smärtlindrande.
På henne upplevde jag att det fungerade, hon blev mindre stel och höll sig förvånansvärt fräsch, tills jag insåg det dumma med att ständigt fodra med ett smärtlindrande preparat och slutade ge henne det, då kom hältan och mindre än ett år senare avlivades hon pga hältan.
Jag vet även några människor som ätit det med gott resultat.

Varför ska du ge det till din häst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 728
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 518
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama