Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
stally skrev:Hej hopp!
Då var man tillbaka i verkligheten då.....
Att MSM klassats som dopingpreparat är helt enkelt för att det anses ha antiinflamatoriska egenskaper.
Och det är inte fösvarbart att ge hästen något sådant i samband med tävlande.
Jag har inte läst allt i tråden så jag hoppas inte mitt inlägg verkar felplacerat.
Hälsn Stally,som varit på Azorerna.
Shadowfaxe skrev:Jag anser visst att det går att träna hästar utan ständig medicinering, tror du missförstått mig!
Vad jag menar är att det är väl aldrig fel att förebygga skador, det är väl mycket bättre om man kan göra det istället för att behandla redan uppkomna skador! Tycker du att det är oetiskt att kyla benen efter träning också? Kyla är nämligen också inflammationshämmande...
MSM är knappast i klass med tex butta vad gäller inflammationshämmande egenskaper, kan knappast klassas som medicinering, eftersom det går att köpa överallt, är inte receptbelagt eller nåt. Snarare är det i klass med tex glukosamin som många ger till sina stela hästar (dock ej samma funktion), är det oetiskt då också eller?
Naturligtvis ska man inte tävla på dopingklassade preparat, behöver jag säga det!? Utan självklart måste man följa de karenstider som finns!
peter_lundin skrev:Om det nu är svavlet man är ute efter så finns det andra källor som inte anses ha antiinflammatoriska egenskaper. Visst är svavel livsviktigt men det anses normalt sett inte vara ngn "bristvara".
PL
peter_lundin skrev:OK det räcker säkert med 0,1 molekyl eftersom svavel faktiskt inte har minskat utan ökat pga svavel från eldningsolja om jag uppfattat information från skogskällor rätt.
Svavelbrist märks i växtodlingen innan det blir ett bristproblem i fodret. Överhuvudtaget pratas det en massa generellt om utarmning även när sån inte finns.
Ang doping, två teorier, den ena att det beror på att MSM är en metabolit av DMSO o att höga halter MSM tyder på att hästen fått i sig DMSO, den andra att det helt enkelt beror på att MSM saluförs som ett ämne med antiinflammatoriska egenskaper. Skall fråga Kallings vid tillfälle om jag kommer ihåg det.
PL
stally skrev:Vad jag vet så inehåller ju Redbull just Taurin,och är då uppiggande.Liknande efekten av koffein,utvinns ur någon rot tror jag.....
Sanningshalten i detta garanteras ej då det är endast hämtat från egen skalle......