Msm (heter det så)

Sv: Msm (heter det så)

Var har du fått din kunskap om MSM från? Jag är genuint intresserad så om du vill får du gärna dela med dig.

Menar du att MSM skulle var näst mest förekommande ämne i kroppen? Jag har aldrig hört det innan, har du någon källa till den informationen?

som jag sagt tidigare så är det svårt att få all info man vill om det, men är man suktig på engelska och kan söka på det så hittar man säkert mycket....
..att få "källor" dom alla kan lita på är svårt, men detta hittade jag efter mycket letande..hur det funkar ( sen är det kroppens 8:e mesta....)

MSM - Metylsulfonylmetan, det livsviktiga svavlet!
Tänk dig en produkt som förstärker ditt yttre genom att göra ditt hår starkare och mer levande, dina naglar starkare och din hud mjukare, samtidigt som den dämpar dina allergiska reaktioner orsakade av föda, djur, damm och pollen. Tänk dig sedan en produkt som kan verka lindrande vad gäller kronisk ryggvärk, osteoartrit, reumatism, ledvärk och andra muskeloskeletala tillstånd - samtidigt som den hjälper mot förstoppning och sur mage. Tänk om allt detta dessutom fanns kombinerat i en och samma produkt! Det gör det faktiskt!

Finns i kroppens celler.

Du kommer kanske bli förvånad över att produkten som kan åstadkomma allt detta består av organiskt ”svavel”. MSM är något som finns i varenda cell i våra kroppar. Faktum är att det är kroppens åttonde mest förekommande ämne i vikt räknat. Organiskt svavel är en viktig beståndsdel i proteinet kollagen och keratin som bygger upp bla brosk, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hud, hår och naglar. Hälften av kroppens svavel återfinns i muskler, hud och skelett. Får man brist på organiskt svavel kan det yttra sig bland annat i form av bristsymtom.

Naturlig antihistamin.

Genom att dagligen ta MSM i form av ett kosttillskott, så ser man till att fylla på kroppens reserver av organiskt svavel. Svavel bygger upp aminosyrorna metionin, cystein, cystin och taurin. Svavel är en viktig komponent i kroppens kamp med att neutralisera toxiner. Det är en av orsakerna till att det har så god effekt på olika allergier. MSM fungerar som en naturlig antihistamin som ser till att minska kroppens reaktion gentemot olika allergiframkallande ämnen.

Kraftig antioxidant.

MSM är även i sig själv en kraftfull antioxidant, samtidigt som det donerade organiska svavlet ombildas till cystein och taurin - båda svavelbaserade aminosyror och kraftfulla antioxidanter.

Hur arbetar MSM?
Man kan se MSM som en cellulär mjukgörare som gör cellväggarna mer genomträngliga. MSM används förmodligen av kroppen i produktionen av ämnet "fosfatidylkolin", ett ämne som vid övergång till kolin, mjukar upp cellväggarna. Det resulterar i att cellerna tar upp näring och syre bättre. Det innebär också att cellen mer fullständigt kan lämna ifrån sig de slaggprodukter som uppstår vid själva cellförbränningen. Man höjer också själva mjölksyratröskeln radikalt. Detta visar sig i form av kraftigt ökad ork och pigghet.

Hej hopp!
Då var man tillbaka i verkligheten då.....

Att MSM klassats som dopingpreparat är helt enkelt för att det anses ha antiinflamatoriska egenskaper.
Och det är inte fösvarbart att ge hästen något sådant i samband med tävlande.

Jag har inte läst allt i tråden så jag hoppas inte mitt inlägg verkar felplacerat.

Hälsn Stally,som varit på Azorerna.

stally skrev:
Hej hopp!
Då var man tillbaka i verkligheten då.....

Att MSM klassats som dopingpreparat är helt enkelt för att det anses ha antiinflamatoriska egenskaper.
Och det är inte fösvarbart att ge hästen något sådant i samband med tävlande.

Jag har inte läst allt i tråden så jag hoppas inte mitt inlägg verkar felplacerat.

Hälsn Stally,som varit på Azorerna.

SHIT.....Är du REDAN hemma :rofl: :rofl:

Välkommen in i diskussionen...det är ju dopingklassat så långt är det ju klart, men en del tror ju attd det även är typ att köra på finadyn/butta...och så är det ju inte..däremot kan det hjälpa stela hästar...å andra sidan har jag aldrig haft en stel häst så det kanske beror på hur man tränar och hur vardagen annars ser ut för hästarna......

Jaa,tiden på Azorerna gick alldeles för fort....... :crazy:

Jag har ridit så jäkla många hästar där,en eloge här på travsidan till den vänliga Lusitanohästen......... :D

Träffade engelsman (77 år!)som aldrig hört talas om trav....... :eek:

Nåväl tillbaka till MSM,det går ju bra att använda om man beaktar 14 dagars karens,då preparatet spåras genom att man har ett normalvärde som inte får överstigas.

Nu skall jag dra till Valla,jobb väntar.......

Har den äran att befinna mig där denna spännande Kriteriehelg! :D :p

Om det nu är svavlet man är ute efter så finns det andra källor som inte anses ha antiinflammatoriska egenskaper. Visst är svavel livsviktigt men det anses normalt sett inte vara ngn "bristvara".
PL

Jag anser visst att det går att träna hästar utan ständig medicinering, tror du missförstått mig!
Vad jag menar är att det är väl aldrig fel att förebygga skador, det är väl mycket bättre om man kan göra det istället för att behandla redan uppkomna skador! Tycker du att det är oetiskt att kyla benen efter träning också? Kyla är nämligen också inflammationshämmande...
MSM är knappast i klass med tex butta vad gäller inflammationshämmande egenskaper, kan knappast klassas som medicinering, eftersom det går att köpa överallt, är inte receptbelagt eller nåt. Snarare är det i klass med tex glukosamin som många ger till sina stela hästar (dock ej samma funktion), är det oetiskt då också eller?
Naturligtvis ska man inte tävla på dopingklassade preparat, behöver jag säga det!? Utan självklart måste man följa de karenstider som finns!

Senast ändrad av en moderator:

Shadowfaxe skrev:
Jag anser visst att det går att träna hästar utan ständig medicinering, tror du missförstått mig!
Vad jag menar är att det är väl aldrig fel att förebygga skador, det är väl mycket bättre om man kan göra det istället för att behandla redan uppkomna skador! Tycker du att det är oetiskt att kyla benen efter träning också? Kyla är nämligen också inflammationshämmande...
MSM är knappast i klass med tex butta vad gäller inflammationshämmande egenskaper, kan knappast klassas som medicinering, eftersom det går att köpa överallt, är inte receptbelagt eller nåt. Snarare är det i klass med tex glukosamin som många ger till sina stela hästar (dock ej samma funktion), är det oetiskt då också eller?
Naturligtvis ska man inte tävla på dopingklassade preparat, behöver jag säga det!? Utan självklart måste man följa de karenstider som finns!

MSM och Fenylbutazon har lika lång karenstid, nämligen 14 dygn. MSM är klassat som doping av STC och vad du tycker i ärendet spelar faktiskt ingen roll...

Nej, jag ser inget oetiskt att kyla benen efter träning och tävling. Men om du ställer hästen på kyl 30 minuter med vatten som håller under 4°C och sedan direkt kör ut till lopp kan du jämföra det med att ge hästen MSM mindre än 14 dagar innan start. Det är nämligen inte heller tillåtet men omöjligt att spåra på ett dopingprov. Däremot nästan lika effektivt som en bedövning för att maskera en hälta…

Att använda ett inflammationsdämpande medel i förebyggande syfte måste väl vara helt meningslöst? Finns det ingen inflammation gör det ju ingen nytta, eller? Det är ju som att ge hästen antibiotika om den har virusinfektion, helt meningslöst…Vad man kan göra, och som jag tycker är bra är att behandla hästen innan inflammationer har blivit så stora att dom ger följdskador. Men behöver hästen behandlas ska den inte tävla samtidigt… det verkar vi ju vara överens om.

peter_lundin skrev:
Om det nu är svavlet man är ute efter så finns det andra källor som inte anses ha antiinflammatoriska egenskaper. Visst är svavel livsviktigt men det anses normalt sett inte vara ngn "bristvara".
PL

Ja det finns homeopatiskt sulfur... :D
Å andra sidan kan man ju undra varför det är dopingklassat då??? MSM menar jag...???

Menar du att MSM kroppens 8:e vanligaste ämne eller att grundämnet svavel är det?

Enligt min bok i biokemi (Biochemistry av Campbell) ska svavel vara det 8:e vanligast förekommande grundämnet i organismer. Efter kol, syre, kväve, väte, kalcium, fosfor och kalium. Avsett här är antalet atomer inte vikten. Att svavel är viktigt för kroppen tvivlar jag inte på men kan man inte tillföra den på något annat sätt än MSM om man misstänker en brist? T. ex. med ett ämne som inte har inflammationshämmande egenskaper? Det finns ju väldigt många ämnen i gruppen organiskt svavel. För mig är organiskt svavel = ämne som innehåller kol och svavel, menar du något annat?

Varken tidigare nämda bok eller min bok om cellbiologi (The Cell av Alberts, Bray m.fl.) nämner överhuvudtaget MSM så jag tycker det låter konstigt att det skulle vara nödvändigt för att kroppen ska fungera. Är inte MSM ett ämne som kroppen bildar själv? Därav gränsvärde för positivt dopingprov istället för nollgräns. Hur har svavelbristen uppkommit? Fanns det i hästars mat tidigare?
Har du någon mer information om taurin? Jag har aldrig hört talas om den aminosyran innan.

/solros som vill lära mer ;)

Haha....jag är inte lika bevandrad i biokemi som du är...men svavel har blivit en brist pga att jorden blivit utarmad på en massa ämnen(säkert inte bara svavel) men msm funkar ju mer som en booster till HELA kroppen, inte endast till leder..men HAR man problem med leder så funkar det som en smörjare och kanske också antiiflammatorisk..som du vet så är en ledinflammation inte BARA en ledinflammation, utan är ju en symptom på NÅGOT som inte är rätt , och min teori är att själva inflammationen inte är det primära.....det kan ju vara vad som helst...t ex kalkbrist...OM man nu har kalk eller svavel brist...så tillför man ju detta och då är det KROPPENS prioritet att läka.....skit samma vilken brist man har....kroppen reagerar på alla brister...ofta då genom sjukdomar fysiskt eller psykiskt....msm är BRETT...det är väl därför det funkar så bra på både människor o djur.....

Hoppas du fattar min högst amatörmässiga förklaring :rofl:

Taurins betydelse för muskelökningar.

av Paul Cribb, B.H.Sci HMS
AST-SS forskningschef
Taurin, en sulfurinnehållande aminosyra, är den fria aminosyra som det finns mest av i myokardium (hjärtmuskeln), skelettmuskler, nerver, hjärna och i många andra organ, eftersom taurin påverkar många olika elektrofysiologiska och biokemiska parametrar i muskeln.

Taurintransporten går fort i både snabba och långsamma muskelfibrer. Rapporter visar att taurin stabiliserar intracellulära membran i många celler som hjälp att anpassa nervspänning vid muskelkontraktion. Viss forskning visar taurins möjlighet att lindra eller förebygga muskelkramp under och efter träning, ytterligare bevis på taurins roll vid muskelkontraktion.

Taurin är också en kraftfull regulator för muskelcellvolym. Dess osmotiska egenskaper ligger på andra plats efter aminosyran glutamin. Ökning och behållning av muskelcellens vätskeinnehåll (cellvolym) är en kraftfull utlösare av anabola mekanismer, såsom proteinsyntes och glykogenansamling.

Nyligen publicerad forskning visar att träning kan belasta muskeltaurinförråden mer än vad man tidigare anat. En träningsstudie på gnagare visar att träning minskar muskeltaurinnivåerna ganska mycket, oavsettlängd eller intensitet. Den här tömningen av taurin var tydligare i snabba muskelfibrer. Det dåliga är att dessa är de bodybuildingfibrer som växer mest i storlek. Att använda taurin kan vara en fördel.

Varje portion Creatine HSC ger 1000 mg taurin. Genom att använda HSC före och direkt efter intensiv träning behålls muskeltaurinnivåerna och cellen hålls i “volumiserat läge”. Taurin skapar sannolikt också en synergieffekt med andra nyckelämnen för att öka och behålla cellvolymen under en längre period. Det verkar vara en viktig aspekt för att utlösa syntes av ny kontraktilvävnad i muskeln.

Ja tänka sig,allt detta hade jag i huvudet......... :angel: :rofl:

Neej då,inte alls,hittade det via altavista....... ;) :p

OK det räcker säkert med 0,1 molekyl eftersom svavel faktiskt inte har minskat utan ökat pga svavel från eldningsolja om jag uppfattat information från skogskällor rätt.
Svavelbrist märks i växtodlingen innan det blir ett bristproblem i fodret. Överhuvudtaget pratas det en massa generellt om utarmning även när sån inte finns.
Ang doping, två teorier, den ena att det beror på att MSM är en metabolit av DMSO o att höga halter MSM tyder på att hästen fått i sig DMSO, den andra att det helt enkelt beror på att MSM saluförs som ett ämne med antiinflammatoriska egenskaper. Skall fråga Kallings vid tillfälle om jag kommer ihåg det.
PL

När jag ändå har dig på "tråden"....en del hästar har "runda" kotor....varför, eller hur blir dom så?? Jag har 2 st som har detta, båda är fritrg u.a och verkar inte ha ont av det...men dom ser lite underliga ut....

peter_lundin skrev:
OK det räcker säkert med 0,1 molekyl eftersom svavel faktiskt inte har minskat utan ökat pga svavel från eldningsolja om jag uppfattat information från skogskällor rätt.
Svavelbrist märks i växtodlingen innan det blir ett bristproblem i fodret. Överhuvudtaget pratas det en massa generellt om utarmning även när sån inte finns.
Ang doping, två teorier, den ena att det beror på att MSM är en metabolit av DMSO o att höga halter MSM tyder på att hästen fått i sig DMSO, den andra att det helt enkelt beror på att MSM saluförs som ett ämne med antiinflammatoriska egenskaper. Skall fråga Kallings vid tillfälle om jag kommer ihåg det.
PL

det sägs förstöras i torkningsprocessen...dvs hö/silage...betesgående djur får i sig det via gräset....

Vad jag vet så inehåller ju Redbull just Taurin,och är då uppiggande.Liknande efekten av koffein,utvinns ur någon rot tror jag.....

Sanningshalten i detta garanteras ej då det är endast hämtat från egen skalle...... :eek: :cool:

stally skrev:
Vad jag vet så inehåller ju Redbull just Taurin,och är då uppiggande.Liknande efekten av koffein,utvinns ur någon rot tror jag.....

Sanningshalten i detta garanteras ej då det är endast hämtat från egen skalle...... :eek: :cool:

Visst är det härligt att man kan kopiera andras intelligenta sanningar :D :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lägenheten mitt emot min, är likadan som min 2 r o kv 45 kvm, med uteplats men spegelvänd. Jag har bott här i 12 år i år och trivs som...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama