Msm (heter det så)

Sv: Msm (heter det så)

Humelibumlan skrev:
Det tror inte jag heller de är.. Men samtidigt så finns det massor av preparat som inte påverkar prestation... och som går som doping!
Det är ju en viss skillnad!

Om dom inte påverkar hästen, varför används dom? ;)

Humelibumlan skrev:
Ok, så har jag oxå fattat det.. :idea: :D
Men det är ju ändå diskuterbart när det gäller olika preparat... :D

Jag tycker det är jättebra att ämnet kommer upp och diskuteras. Jag försökte lite i den andra tråden men det var inte så många som nappade. :D

För känsligt ämne kanske :angel:

solros skrev:
Om dom inte påverkar hästen, varför används dom? ;)
Men vänta nu... påverkarar prestation på "det sättet"
Smörjer jag ett litet sår med penicillin salva t ex...
Ögon salva? Vissa liniment? preparat mot mygg/broms och liknande...

Jo, jag fattar, skojar lite bara... :D

Vilket/vilka insektsmedel är det karens på? Switch Pour On har t. ex. 0 timmar.

Penicillnsalva kan kanske diskuteras MEN ett dopingprov kan ju inte påvisa om antibiotikan kommer från lite penicillinsalva eller från en "kur" av samma sorts antibiotika... Och har hästen har behandlats med antibiotika måste den ju få tid på sig att bli frisk och återhämta sig innan den ska tävla.

Man måste komma ihåg att karenstiderna finns för att skydda hästarna. Dom kan ju inte välja själva.

solros skrev:
Jo, jag fattar, skojar lite bara... :D

Vilket/vilka insektsmedel är det karens på? Switch Pour On har t. ex. 0 timmar.

Penicillnsalva kan kanske diskuteras MEN ett dopingprov kan ju inte påvisa om antibiotikan kommer från lite penicillinsalva eller från en "kur" av samma sorts antibiotika... Och har hästen har behandlats med antibiotika måste den ju få tid på sig att bli frisk och återhämta sig innan den ska tävla.

Man måste komma ihåg att karenstiderna finns för att skydda hästarna. Dom kan ju inte välja själva.

Rb något heter det tror jag?

Jag säger inte att man ska hålla på och ge hästar ditten och datten... men vissa medel har ju inget med prestation att göra... Lägger jag penicillen salva i ett sår så har jag inte medvetet dopat hästen... sen kan man ju diskutera om man ska träna med sår osv.. .

solros skrev:
Nja, karenstiderna gäller vid tävling och träning (min egna förmulering följer men jag har för mig att det är så det är sagt) som går att jämställa med tävling. Alltså, visst kan man köra hästen men inte t. ex. köra provlopp inom karenstiden. Rent teoretiskt kan dopingprov tas vid start i provlopp... Vet inte om det har gjorts.

Detta är så jag har uppfattat travsportens dopingreglemente. Experten på detta här på buke är nog stally.

Jag har varit med om att man tagit dopingprov i provlopp.På solvalla.

Humelibumlan skrev:
Jag säger inte att man ska hålla på och ge hästar ditten och datten... men vissa medel har ju inget med prestation att göra... Lägger jag penicillen salva i ett sår så har jag inte medvetet dopat hästen...

Jo det har du, om den startar... Om du lägger det på ett sår, är medveten om att salvan har en karenstid och hästen startar har du ju medvetet behandlat hästen med preparat med karenstid... Dopat den...

solros skrev:
Jo det har du, om den startar... Om du lägger det på ett sår, är medveten om att salvan har en karenstid och hästen startar har du ju medvetet behandlat hästen med preparat med karenstid... Dopat den...
Ja... men jag pratar om att träna på dessa preparat! :idea: :D

Jag vill inte uppnå det men jag vet många som använder sig av liknande medel i det syftet och undrade om man använder msm så oxå.

Ursäkta att jag var med och spårade ur din tråd... :o

Jag har aldrig använt det... Vet faktiskt inte så mycket om det. Används det enbart som inflammationshämmare eller har det andra effekter också?

Här kan ni läsa om msm.....Jag vet många tränare som startar med detta och det kan inte påvisas på dopingprov då det är ett kroppseget ämne som våra djur ofta har minus på då marken idag är utarmad.....

Huruvida det är etiskt eller inte vill jag ha osagt, men om hästen har brist på zink t ex så får den ju en del oönskad åkommor...är det fel att ge den zink då kan man undra...
http://www.msm.se.com/

Ha! Visst är det den länken jag skickade dig när vi pm:ade lite om det för ganska länge sen? Du undrade varför jag använde MSM och jag försökte förklara, fast jag tror det blev rätt flummigt *fniss*.

Kan tillägga att jag fortfarande använder MSM, har börjat en ny "kur" för ett par veckor sen. Haft ett längre uppehåll (dyrt!) sen i våras, men nu har jag köpt ett helt kg, som ligger i kylen. Tycker det hjälper mig på olika sätt så här efter min operation, piggar upp och har faktiskt även hjälp till mot min tröga mage. Ska även göra som de rekommenderar och blanda i hudcreme och smörja in mitt ärr för att göra det mjukare och mindre synligt. Det är nu fem månader sen jag gjorde min Gastric Bypass (och jag har gått ner 30kg!) så det bör inte vara några problem att smörja in ärret.

Märker även att nu när jag tar MSM igen blir jag inte lika förkyld och inte lika länge som innan. Det ÄR verkligen ett universalmedel! Utrensningsprocessen i början är lite jobbig bara...ökad huvudvärk och fler finnar, men det försvinner med tiden.

Har fortfarande inte testat att ge det till gammelstoet. Hon går ju iofs bara i hagen. Plus att de inte rekommenderar gravida att börja ta det under grav om de inte tagit det innan, men om man redan använder MSM ska det inte vara några problem att fortsätta. Min ena svägerska har ju tagit det under en längre tid och fortsatte under sin graviditet. Hon förlöstes med kejsarsnitt i fm förresten! Allt gick bra! Det blev en liten Linnea och nu är jag faster för första gången! Anyway, just därför vet jag inte om jag vill börja ge det till ett dräktigt sto.

Förresten Martha, jag har ju lagt upp nya bilder på mitt skäckföl på Gnägg! Du får gärna gå in och kommentera ev branthet i bogparti och ev häng i knäna. Jag VET att hon inte är nåt klass I föl, men det var inte därför jag köpte henne heller. *blink*

martha skrev:
...ett kroppseget ämne som våra djur ofta har minus på då marken idag är utarmad.....

Kan du utveckla det lite... Vad är det som saknas i marken? Fanns MSM naturligt förekommande i hästars mat tidigare? Isåfall i vad?

solros skrev:
Kan du utveckla det lite... Vad är det som saknas i marken? Fanns MSM naturligt förekommande i hästars mat tidigare? Isåfall i vad?

msm är organiskt svavel...som finns nästan alla celler i kroppen...underskott på svavel kan ge en hel del olika sjukdomsbilder, inte endast för leder...utan för istort sett allt....

ska försöka hitta nån källa du kan läsa från....

När man tränar hästen hårt kan den bli lite öm, därför kan man ge tex MSM eller använda liniment innehållande DMSO eller MSM, för att förhindra smärta eller skada pga överansträngning. Det kan vara bra för att förebygga skador, eller stoppa småskador innan de utvecklas till ngt värre. Jag ser inget oetisk i det, ingen försöker bota en riktig hälta eller dylikt med dessa preparat, de är enbart lindrande och förebyggande, på samma sätt som om du kyler benen tex. Det är inte möjligt att låta en tävlingstravare vila hela tiden så fort den visar minsta tendens att bli öm, utan den behöver kontinuerlig träning.

Det är hopplöst att hitta nåt som skulle duga som källa, eftersom det är ett kosttillskott så får man inte föra "reklam" men det är iallafall ett organiskt svavel som utvinns bl a ur amerikanska tallar....kroppens andra mest förekommande medel efter vattnet.

Shadowfaxe skrev:
När man tränar hästen hårt kan den bli lite öm, därför kan man ge tex MSM eller använda liniment innehållande DMSO eller MSM, för att förhindra smärta eller skada pga överansträngning. Det kan vara bra för att förebygga skador, eller stoppa småskador innan de utvecklas till ngt värre. Jag ser inget oetisk i det, ingen försöker bota en riktig hälta eller dylikt med dessa preparat, de är enbart lindrande och förebyggande, på samma sätt som om du kyler benen tex. Det är inte möjligt att låta en tävlingstravare vila hela tiden så fort den visar minsta tendens att bli öm, utan den behöver kontinuerlig träning.

Jag vet ingenting om dig, vilken erfarenhet du har av travhästar och deras träning men om du anser att det inte går att träna en travhäst utan att proppa i den medikamenter så ska du kanske tänka över hur du tränar... Ska man anpassa träningen och tävling till hästens förutsättningar eller ska man anpassa hästens fysik med hjälp av medikamenter till sin träningsfilosofi? Jag är, som du nog förstår en förespråkare för alternativ ett… Även hästar som har fysiska problem kan fungera mycket bra som tävlingshästar om man anpassar träningen till individen och lyssnar på hästen. Finessen är att hitta balansen, att kunna förstå sin häst så bra att man lägger sig så nära högsta nivån utan att gå över den? Att träna varje individ optimalt.

Jag är på intet sätt en motståndare till MSM. Det kan säkert vara jättebra att ge en häst med fysiska problem. Som jag skrev vet jag inte så mycket om det men vill gärna lära mig så du kan väl berätta vad du vet? Det jag vänder mot är användandet av ett inflammationshämmande medel samtidigt som hästen tävlar (eller tränas för tävling).

Att glatt bryta mot svensk djurskyddslag, (för det är väl det man gör när man bryter mot dopingreglementet?) för att det inte går att spåra med ett dopingprov tycker jag är både oetiskt och omoraliskt.

Eftersom STC har satt en karenstid på DMSO och MSM finns det väl belägg för att de har en inflammationshämmande effekt. STC:s veterinärer är både kompetenta och hängivna sitt arbete. Menar du att du bättre kan avgöra vad som borde vara tillåtet än vad dom kan?

Man kan välja att missförstå och att vrida och vända på allt för att rättfärdiga sitt tillvägagångssätt. För mig är reglerna inte svåra att förstå, inte heller svåra att följa.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lägenheten mitt emot min, är likadan som min 2 r o kv 45 kvm, med uteplats men spegelvänd. Jag har bott här i 12 år i år och trivs som...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama