MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Hängmage sa jag, det har alltså inget med halsen och rumpan att göra utan en mage som är halvvägs i backen :p

Jag räknade på det i huvudet för skojs skull (vill egentligen inte ge ensilage, så jag räknade på höt) Han får ca 14kg/dag nu, enligt vad ställägaren räknat ut men det är inte 100% eftersom det finns en till häst där som de bara räknar äter 10kg/dag vilket jag tycker låter konstigt eftersom den hästen bara är en halvdm mindre.
A-ja, skulle han få 14kg/dag så jämfört med 7kg/dag med "nya" taxan skulle bli ca 30:- skillnad per dag. Antingen ca 60:-/dag eller 30:-/dag. En skillnad på över 200:-/vecka och därmed över 800:-/månad.

Newsflash: Du kommer ändå inte kunna bestämma högivan i hagen till sommaren då "vi" tillfälliga inackorderingar inte har ett p*ss att säga till om vad gäller hagfördelningar om inte nån häst spöar upp dom andra. Och sen är det "vi" som får komma överens om vad hästarna ska ha, och av sisådär 5 pers lär det vara en och annan som är helt emot att ge hästen fri tillgång på ensilage.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Vem säger att jag ska stå där under sommaren? Förhoppningsvis har jag hittat ett vettigt stall tills dess (beror även lite på vad jag ska göra till hösten, om jag ska flytta eller inte).
Dessutom om han står han ensam hela vintern så lär han överleva ett par månader över sommaren i samma hage. Du vet att vinterhagarna är kvar även på sommaren? ;) Eller så flyttar man bara någon kilometer bort på betet, stort grönbete med rinnande vatten och en stor, varierad hästflock; svårare än så är det nog inte.

Det låter nästan som du vill att JAG ska känna att jag är dum som vill ha fri tillgång¿ Du kanske kan tänka dig att riskera att ge hästen magsår, men det kan inte jag. Jag bryr mig faktiskt om min häst, det finns mer än muskulärt välbefinnande. Har dessutom aldrig haft en gladare och trevligare häst än på fri tillgång på grovfoder. Finns INGET som justifierar att ge sin häst magsår eller onödig mental stress.
Med en häst som din skulle jag aldrig ens tänka på att låta honom gå hungrig; därför att då går man där och funderar på om det kanske är DÄRFÖR han beteer sig som han gör ibland.
Själv tar jag bort alla anledningar hästen kan ha till att betee sig illa, så att jag VET att jag inte är ojust när jag sedan "kräver" lydnad. En häst som inte har ont, inte är hungrig och förstår vad jag vill har ingen bra anledning att sparka eller bita efter mig.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

joneya skrev:
Eller så flyttar man bara någon kilometer bort på betet, stort grönbete med rinnande vatten och en stor, varierad hästflock; svårare än så är det nog inte.

Gör så du ;) det låter lika snällt mot hästen som jag kommer utsätta min för nu med resor och flytt hit och dit.. No offence, det är du som påstår att du tänker så mycket på hästen :angel:

joneya skrev:
Det låter nästan som du vill att JAG ska känna att jag är dum som vill ha fri tillgång¿ Du kanske kan tänka dig att riskera att ge hästen magsår, men det kan inte jag. Jag bryr mig faktiskt om min häst, det finns mer än muskulärt välbefinnande. Har dessutom aldrig haft en gladare och trevligare häst än på fri tillgång på grovfoder. Finns INGET som justifierar att ge sin häst magsår eller onödig mental stress.

Och JAG tyckte det lät på dej (i tidigare inlägg) som: "ska du stå på ridskolan får du så lov att ge fri tillgång på ensilage för jag tänker då inte anpassa mej till någon annan" vilket jag då svarade på att det kanske du får så lov att göra. Och jag med. Något som är direkt skadligt för hästen vill jag inte utsätta den för, då skulle jag hellre skänka bort honom om jag får dålig ekonomi. Om jag däremot måste välja mellan att ha råd att betala hyra, mat osv till mej själv ELLER ge hästen fri tillgång på hö, då tycker jag valet är enkelt. Det var den lilla biten jag tycker du missade, att jag faktiskt inte har något val. För HAR jag det är det inget att diskutera.

joneya skrev:
Med en häst som din skulle jag aldrig ens tänka på att låta honom gå hungrig; därför att då går man där och funderar på om det kanske är DÄRFÖR han beteer sig som han gör ibland.

Hur beter han sej då? *nyfiken* De beteendena borde vara borta nu om det beror på höt eller hur?

joneya skrev:
Själv tar jag bort alla anledningar hästen kan ha till att betee sig illa, så att jag VET att jag inte är ojust när jag sedan "kräver" lydnad. En häst som inte har ont, inte är hungrig och förstår vad jag vill har ingen bra anledning att sparka eller bita efter mig.

Oj vilken duktig människa du är. För det finns ju inga andra människor som gör/tänker så, eller hur? :angel:
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Om jag flyttar honom några kilometer bort så är det på grönbete till ett stall och ett bete som han redan stått på (för så sent som 6 månader sedan), med hästar som han redan känner och trivs jättebra med. Så nej, jag tycker inte det är elakt att flytta honom till grönbete några kilometer ifrån ridskolan. Då är det nog taskigare att släppa ihop honom med ett gäng tråkiga valacker som han inte känner, där han dessutom har en mindre hage, dåligare med vatten och betydligt mindre mat. Han trivs nog bättre med stona som han känner, i kuperade hagar som han känner utan och innan.

JAG är mycket medveten om att han har en attityd även när han har fri tillgång; men han skulle aldrig behöva hota mig för höet om han redan har hö när jag kommer med mera :P Och det är inte upp till mig att uppfostra din häst, särskillt eftersom jag inte ens får säga ifrån när han hotar att sparka. Å andra sidan så gör det inget eftersom jag kan stå utanför och kasta in hösäcken; så brukar man ju göra av ren lättja ändå till alla andra hästar än sin egen.

Dessutom om han INTE har fri tillgång kanske man går och FÅR FÖR SIG att det kan bero på höet att han är som han är. Det är lätt att tro på en massa småsaker som egentligen inte stämmer, bara för att man inte är sådär jättelogisk för jämnan.

Finns nog många som tänker som jag, d.v.s. minimera allt dåligt för hästen så gott det går ;) Ville bara säga att matbrist kan vara en anledning för hästen att betee sig illa, beror på hur ont i magen hästen har. Två timmar utan mat är vad jag har hört tillräckligt för att hästen ska "svälta" (d.v.s. magsyran/gallan blir så pass stark att den börjar fräta på magsäcken).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Kan ha med magen att göra, ja. Och även uppfostran.
Är det därför han beter sej BÄTTRE när han får godis menar du? ;)
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Efter att ha hört olika historier från flera veterinärer, och läst mkt om detta att hästar inte kan tillgodoge sig tillskottspreparat oralt, så har jag injecerat in Adekvan (glucosamin) direkt i blodet på min häst. Det är dyrt, det är en test, och det får det vara värt.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Du SÄGER att han beteer sig bättre med godis, behöver inte vara ett faktum. Vad som är "bra beteende" är en tolkningsfråga.
Klickerträning brukar förövrigt fungera jättebra på en häst som gillar att träna sina människor ;)

När man klickertränar får man bara ett inlärt beteende, inte en annan attityd. Då vet han bara att för att få godiset måste han backa undan; det är inte samma sak som att han INTE skulle kliva rätt över dig om han kände för det. I en annan situation så gäller inte samma sak på en klickertränad häst; att backa för att få godis är ett trick, inte en attitydförändring.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Glucosamin rent har hästen svårt för att tillgodo se sig ja, däremot glocosamin sulfat har hästen mycket lätt för att fånga upp och tillgodo se sig. Därför skall man titta på vilken form man köper när man väl har bestämt sig för att prova.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Jo, men nu har jag provat olika pulver från olika tillverkare i flera år, och vill nu istället göra på detta sätt. Tidigare har jag aldrig märkt någon skillnad på hästen alls. Nu åtestår det att se om det kommer att göra det eller inte av denna behandling..
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

joneya skrev:
Du SÄGER att han beteer sig bättre med godis, behöver inte vara ett faktum. Vad som är "bra beteende" är en tolkningsfråga.
Klickerträning brukar förövrigt fungera jättebra på en häst som gillar att träna sina människor ;)

När man klickertränar får man bara ett inlärt beteende, inte en annan attityd. Då vet han bara att för att få godiset måste han backa undan; det är inte samma sak som att han INTE skulle kliva rätt över dig om han kände för det. I en annan situation så gäller inte samma sak på en klickertränad häst; att backa för att få godis är ett trick, inte en attitydförändring.


Måste du ta upp dina personliga åsikter om mej/min träning i en tråd som inte handlar ett dugg om saken? Uppskattas INTE.
Det du skriver stämmer, men för det första har du inte träffat hästen på ett bra tag nu, och för det andra har det inte ett dugg att göra med avvänjning av fri tillgång på hö.
Jag vill inte bli påprackad dina åsikter om min hästs beteende/träning m.m. om jag inte direkt frågat om det, okej? Har sagt det hur många gånger som helst nu att jag inte vill höra en massa "elaka" (ur hästens synvinkel" kommentarer om min häst det gör då ingen nytta för jag HAR egna ögon att se med.

Visst jag kanske "tiggde" om det genom att skriva en sådan kommentar, det jag menade EGENTLIGEN var sarkastiskt, att hur många hästar beter sej bättre för att man ger dom godis? Inte han iallafall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 903
Senast: Lingon
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 894
Senast: åke
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
661
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp