MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Nej, i trav får man inte köra provlopp inom karenstiden. Det förekommer att dopingprov tas.

Även om du inte tycker att det har någon betydelse är det ett brott mot dopingreglementet.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

länk?? eller källa??

jag är faktiskt bara intresserad, för det är inte vad jag har fått hört...
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Hittade det här via länken oven: "Homeopatika, med spädning mer än 1:10.000, minst 96 timmar"

Det var väl intressant att det finns karens på något som hästen "inte fått i sig". Jag menar att mängden är nästintill obefintlig. Plus att det inte är bevisat att det fungerar.
Hur tar man dopingprov på homeopatmedel?


Foder och fodertillskott



Sen hittade jag ingen lista på karenstider för MSM, bara texten nedan:
"Foder och fodertillskott till häst regleras av foderlagen. Detta innebär bl.a. att fodertillskott skall vara inregistrerat av Jordbruksverket för att få säljas till häst. Detta gäller även fodertillskott som är registrerat i annat land. Foder och fodertillskott inregistreras ej av STC och omfattas normalt ej av dopningsbestämmelserna på annat sätt än att foder och fodertillskott ej får innehålla skadliga, otillåtna eller karenstidsbelagda substanser (ex. koffein, MSM mm)."
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Under "Karenstider för vissa preparat/substanser och vissa andra särskilda åtgärder" Står det "Preparat med inflammationshämmande egenskaper (t ex DMSO, MSM m fl), minst 14 dygn"

Dopingprov tas med urinprov eller blodprov. Med dagen känsliga analysutrustningar kan man påvisa mycket små mängder av restprodukter. Angående homeopati kan jag inte svara på om det är påvisbart men tycker att det svenska dopingreglementet är bra. En häst som behöver behandling ska inte tävla, eller träna på ett sådant sätt att det är jämförbart med tävling.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Det jag tycker är konstigt är att MSM ju finns naturligt i kroppen på hästen. Då tycker inte jag det räknas som "behandling" speciellt inte i mindre doser. Eftersom det ska vara bra för päls, hovar m.m. så tycker jag det låter som vilket kosttillskott som helst som hästen kan få brist på.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Ok, då kommer följdfrågan...vad är en nationell tävling?? att det är en tävling i Sverige fattar jag..men innefattar det även såna där små tävlingar??

det där med homeopatin var intressant :D .....

att det är 14 dgr på msm det vet jag, men att det gäller även de som inte går under stc/sgc visste jag inte....
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Anledningen är att det är antiinflamatioriskt. I denna tråden diskuterades msm.

Tycker du att du är bättre på att avgöra vad som ska vara tillåtet än Sveriges experter på dopingfrågor?
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

solros skrev:
Tycker du att du är bättre på att avgöra vad som ska vara tillåtet än Sveriges experter på dopingfrågor?

Självklart inte :eek: Särskilt inte något jag är så dåligt insatt i och som jag själv vill veta mer om.

Om det är antiinflammatoriskt förstår jag att det inte är bra att "missbruka", tack för den informationen. Känns som att jag har fått lite felaktig information tidigare (eller bristande). Att man ifrågasätter betyder att man vill veta varför, jag VILL i regel bli motbevisad för att lära mej mer :angel:
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Jag vet inte, är inte så insatt i ridsporten... :D Jag tror att de svenska dopingreglementet (STC's) gäller vid alla tävlingar i Sverige, med eventuella undantag för internationella som kanske lyder under FEI. :confused: (stally eller peter, hjälp)

Vad var det med homeopati som var intressant? Att jag inte vet om det är påvisbart... ;) Du vet ju att jag inte är så insatt där... :cool:
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Javisst, att ställa frågan varför tills man får ett svar man tycker är tillräckligt bra är väldigt lärorikt... Enligt STC's dopingexpeter har msm antiinflammatoriska egenskaper, eftersom jag inte vet mer än dem i frågan litar jag på deras bedömning... :)
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

:D Det var inte länge sen vi diskuterade msn...då fanns inga indikationer på att det övht funkade, men när det kom upp på dopinglistan så funkar det :angel:
samma är ju med homeopati....varför finns det med på listan om det ändå inte funkar??

*lånade bara din knapp*
svamlar bara lite allmänt och dom som var med i diskussionen vet ju vad som menas....
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Vad det gäller foder och fri tillgång eller ej. Jag har märkt att när hästarna har fri tillgång så äter de inte mer än när de får utfodring fyra gånger om dagen med en bestämd mängd. I det senare fallet så slänger de avundsjukt i sig hela givan och hinner sedan bli riktigt hungriga innan nästa giva kommer igen (vissa får dessutom mer än andra). Med följd att de slänger i sig igen....osv osv. Får de däremot en stor giva som räcker lite mer än hela dagen - så det alltid finns lite mat man måste slänga - så går det inte åt mer foder än om man delar upp det. Hästarna går mätta och nöjda hela dagen med små mängder mat i magen ständigt.
Dock krävs en tillvänjningsperiod från portionerad till fri tillgång, då det går åt mycket foder, innan de fattar att de inte behöver vräka i sig så snart det finns mat. Så om du har möjlighet att behålla fri tillgång, så skulle jag göra det. Lättare med. Jag öser bara in mat en gång om dagen och rensar bort rester en eller två gånger i veckan.
Hälsning Maja
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Totola skrev:
Att ge djävulsklo en kortare period är väl bra mot inflammationer?
Jag tycker precis likadant, att man inte ska ge det "i onödan", däremot om man misstänker att hästen kan ha någon inflammation..

Ja, eftersom det är antiinflammatoriskt. Men min häst har inga inflammationer så därför vill jag bara ge henne glukosamin, inga inflammationshämmande eller smärtstillande grejer.

Tycker det blev en väldigt intressant diskussion :idea:
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Jag vet inte om msm fungerar som inflammationshämmare, inte om homeopati fungerar heller... Men jag har inte uteslutit det.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Stopek skrev:
Vad det gäller foder och fri tillgång eller ej. Jag har märkt att när hästarna har fri tillgång så äter de inte mer än när de får utfodring fyra gånger om dagen med en bestämd mängd. I det senare fallet så slänger de avundsjukt i sig hela givan och hinner sedan bli riktigt hungriga innan nästa giva kommer igen (vissa får dessutom mer än andra). Med följd att de slänger i sig igen....osv osv. Får de däremot en stor giva som räcker lite mer än hela dagen - så det alltid finns lite mat man måste slänga - så går det inte åt mer foder än om man delar upp det. Hästarna går mätta och nöjda hela dagen med små mängder mat i magen ständigt.
Dock krävs en tillvänjningsperiod från portionerad till fri tillgång, då det går åt mycket foder, innan de fattar att de inte behöver vräka i sig så snart det finns mat. Så om du har möjlighet att behålla fri tillgång, så skulle jag göra det. Lättare med. Jag öser bara in mat en gång om dagen och rensar bort rester en eller två gånger i veckan.
Hälsning Maja

Tyvärr kan jag nog inte fortsätta med fri tillgång av praktiska skäl. Ska byta stall och där är höet snordyrt + att allt annat också är dyrt så då pratar vi dubbelt så höga månadskostnader än jag har idag. Går det att fixa fri tillgång på ensilage eller så gör jag ju självklart det..

Så det är inget man bör tänka på när hästen ska börja med portionerad mat igen? Brukar de bli väldigt hungriga? :confused:
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Klart hästen kommer bli hungrig; de är skapta för att äta hela tiden, det VET du väl?
Han lär väl bli uttråkad om inte annat, ensam i en liten fyrkantshage och inne i en box större delen av dygnet.
Tänkte du på när/om du ska ha honom på ridskolan?
Det finns ju hösilage för 1:-/kilot att ge.

Menar du att vi inte ska ha hästarna i samma hage? För jag tänker då inte minimera något; min hagkamrat får minsann anpassa fodret efter fri tillgång :angel: 30-40 kilo hö TAR plats i magen, det är inte fetma (dessutom har jag sett din häst och det går inte direkt att kalla honom fet). Vill du vara snällast mot hästen så rid mer istället för att sänka högivan. Det är i och för sig dyrt där, men kostar det så smakar det; med ridhus och allt. Vi vet ju inte ens om vi kan ställa hästarna där ännu, eller hur?
Jag är inte vidare rik men jag väljer ändå svidande dyrt med fri tillgång än en hungrig, uttråkad och rastlös/missnöjd häst (finns det något mera deprimerande än hästar som står och trampar vid grinden för att de vill in och få mat? Alternativt springer runt i boxen, väsnas och stör alla i stallgången för att de är hungriga?). Hästen ska inte lida för att jag är snål, är i alla fall mitt måtto.

När min pålle stod på begränsad högiva och fick ca. 10 kilo stod han utan hö i gissningsvis 4-6 timmar/dag, medans han på 13 kilo aldrig stod utan hö (snarare så lämnade han ibland); bra bevis på att de äter "mindre" om de har fri tillgång; visst får de i sig mera; men de äter lugnare så att maten räcker lite längre.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

joneya skrev:
30-40 kilo hö TAR plats i magen, det är inte fetma (dessutom har jag sett din häst och det går inte direkt att kalla honom fet).

Hoho :p Du har ju inte sett honom på flera veckor ;) Han har en stor hängmage.
Min häst MÅSTE anpassa sej till min plånbok eftersom jag har vissa begränsade inkomster. Har jag inte råd att leva och bo själv kan jag inte kosta på hästen dubbelt så mycket hö som han behöver. Och inte tänker jag sälja honom för en sån sak heller, då får han som sagt anpassa sej.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Tror ändå aldrig att han är fet.
Bukig kanske, men inte fet.
Rumpan är stor för att han har den byggnaden (den var stor redan i sommras; så är det med bakbensbäriga hästar ;) ) och halsen är faktiskt inte så grov som du tror (har inte varit det varken sist jag var där eller veckorna innan då du OCKSÅ sa att han var fet ;) ). Han har nog inte gått upp mycket mer på de sista veckorna än vad han gjort under alla de tidigare månaderna som han stått där.
Men vill du jämföra en skogsmullehäst med en tävlingstravare eller en svältfödd amerikansk showhäst så visst, då är han fet :p
Men tycker du verkligen att man ska jämföra med en absolut topptrimmad häst som dessutom troligen har magsår på grund av för lite stråfoder?

Du har väl en hyra på runt 1500:- nu redan? Tänkte du svälta hästen eller? För ca. 1900:- har du så gott som fri tillgång på hösilage. Slipper jag fodra honom om han inte står på fri tillgång? ;) :P *internt uselt skämt från min sida*



Tuggbehovet blir inte tillfredsställt om du tar bort en massa grovfoder OAVSETT hur bra du än vänjer ner.

Det är väl bara att räkna ut vad han äter nu (OM de har mat hela tiden så gissar jag på en 12-15 kilo torrhö). Ska du gå ner till 7-8 kilo så är det en bit att vänja ner.

Å andra sidan skulle han väl iväg INNAN du ställer honom på ridskolan; så du har väl ingen aning om hur mycket du behöver trappa ner/vänja om? Får du bestämma foderstaten själv i det tillfälliga stallet? I sådana fall kan du trappa ner där, så slipper du göra det när du ställer honom på ridskolan. I sådana fall blir det väl bara att sakta byta ett kilo hö mot två kilo hösilage; tills du når den foderstat du vill ha. Finns inget smidigare sätt antar jag?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 903
Senast: Lingon
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 894
Senast: åke
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
661
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp