Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!
Nationella tävlingar går efter samma dopinglista som trav o galopp.
PL
Nationella tävlingar går efter samma dopinglista som trav o galopp.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
solros skrev:Tycker du att du är bättre på att avgöra vad som ska vara tillåtet än Sveriges experter på dopingfrågor?
Totola skrev:Att ge djävulsklo en kortare period är väl bra mot inflammationer?
Jag tycker precis likadant, att man inte ska ge det "i onödan", däremot om man misstänker att hästen kan ha någon inflammation..
Stopek skrev:Vad det gäller foder och fri tillgång eller ej. Jag har märkt att när hästarna har fri tillgång så äter de inte mer än när de får utfodring fyra gånger om dagen med en bestämd mängd. I det senare fallet så slänger de avundsjukt i sig hela givan och hinner sedan bli riktigt hungriga innan nästa giva kommer igen (vissa får dessutom mer än andra). Med följd att de slänger i sig igen....osv osv. Får de däremot en stor giva som räcker lite mer än hela dagen - så det alltid finns lite mat man måste slänga - så går det inte åt mer foder än om man delar upp det. Hästarna går mätta och nöjda hela dagen med små mängder mat i magen ständigt.
Dock krävs en tillvänjningsperiod från portionerad till fri tillgång, då det går åt mycket foder, innan de fattar att de inte behöver vräka i sig så snart det finns mat. Så om du har möjlighet att behålla fri tillgång, så skulle jag göra det. Lättare med. Jag öser bara in mat en gång om dagen och rensar bort rester en eller två gånger i veckan.
Hälsning Maja
joneya skrev:30-40 kilo hö TAR plats i magen, det är inte fetma (dessutom har jag sett din häst och det går inte direkt att kalla honom fet).