MSM el Steel Joint

S

Spöket

Jag funderar på att ge min häst något mer tillskott än "vanliga" mineraler eftersom jag vet att det finns vissa röntgenfynd, som IDAG inte påverkar ridningen öht. Eftersom jag har hört så mycket bra om MSM tänkte jag det kanske är ett alternativ för att hjälpa till på traven. Sen hittade jag en hemsida om Steel Joint och blev nyfiken. Det lät ju jättebra, på hemsidan (men vilken tillverkare skryter inte om sin produkt? :angel: ), men i verkligheten? Tyckte inte innehållet var speciellt "slående" sensationellt. Tyckte även att balansen av Ca, P och Mg var lite "lustig". Får ju då ge ett fosforrikt mineralfoder parallellt med Steel Joint i så fall.

Ni som ger MSM; Är ni nöjda? Har ni märkt effekt? I så fall, vilken? Hur är det med ev tävlingskarrens? Hur mycket ger ni?

Ni som ger Steel Joint; Är ni nöjda? Har ni märkt effekt? I så fall, vilken? Ger ni det utöver vanligt mineralfoder?

Spöket undrar!

Sv: MSM el Steel Joint

Jag personligen har inte gett steel Joint men en vän till mig gav det till sin häst för att hon var lite stel i lederna och hovarna var inte av så superbra kvalitet.

Hovarna är jätte fina och hon har börjat röra sig bättre (mjukare rörelser).

Har inte heller själv provat steel joint men har en vän med flera hästar som märkt stor skillnad på sina avelsmärrar, de har blivit mycket bättre i lederna och fått bättre hovkvalité. Jag kommer att börja använda steel joint så fort kusen kommer in från bete.

Har använt båda... Steele Joint är suveränt, ger det varje dag. MSM ger jag bara då det behövs. Vet tyvärr inte hur det är med karensen...

Om ni ger fodertillskott för hovarna, ger ni även vanliga mineralfoder? Funderar på om man vågar eftersom det borde vaar risk för överdosering av fettlösliga vitaminer?

alazzi skrev:
Om ni ger fodertillskott för hovarna, ger ni även vanliga mineralfoder? Funderar på om man vågar eftersom det borde vaar risk för överdosering av fettlösliga vitaminer?
Mejlade Steel Joint och frågade ang detta och lite till. Fick svaret att man ger Steel Joint som enda mineralfoder pga risken för överutfodring. Men vad händer då med balansen av Ca och P? Det är ju inte riktigt balaserat korrekt (enl Planck mfl, dvs kvot på 1.2-1.9) i Steel Joint....

Spöket undrar!

kenneth skrev:
Jag ger mina hästar Steel Joint och skillnaden är stor. Jag skulle inte våga sluta.
HUR märker du skillnad??? Vad har blivit bättre? Hade hästarna några problem innan du började? Tar du hänsyn till några analysvärden, som man brukar göra när man räknar på mineraltillskott, när du fodrar? Det är ju VÄLDIGT låg halt av fosfor i Steel Joint...

Pm'a gärna om du inte vill ta det i tråden!

Spöket undrar!

Mina analyser är fullkomligt ovetenskapliga. Jag märkte en bättre pälsglans och hovkvalitet efter några månaders användning av Steel Joint.

Vilya skrev:
Har använt båda... Steele Joint är suveränt, ger det varje dag. MSM ger jag bara då det behövs. Vet tyvärr inte hur det är med karensen...
Hur är Steel Joint suveränt? Vad märkte du för skillnad? Varför började du använda det?

Karensen på MSM ska vara borttagen...Btw, när vet du om MSM behövs?

Spöket undrar!

kenneth skrev:
Mina analyser är fullkomligt ovetenskapliga. Jag märkte en bättre pälsglans och hovkvalitet efter några månaders användning av Steel Joint.
Bättre pälsglans och hovkvalitét? Bara det?

Spöket undrar!

När man läser vad steel joint innehåller så tycker jag inte det är så mycket extra mot andra mineralfoder?
Jag ger Chevinal Plus och det verkar ju vara mkt mer vitaminer osv i?

Låter ju för bra för att man ska tro det är så bra??

Spöket skrev:
Jag funderar på att ge min häst något mer tillskott än "vanliga" mineraler eftersom jag vet att det finns vissa röntgenfynd, som IDAG inte påverkar ridningen öht. Eftersom jag har hört så mycket bra om MSM tänkte jag det kanske är ett alternativ för att hjälpa till på traven. Sen hittade jag en hemsida om Steel Joint och blev nyfiken. Det lät ju jättebra, på hemsidan (men vilken tillverkare skryter inte om sin produkt? :angel: ), men i verkligheten? Tyckte inte innehållet var speciellt "slående" sensationellt. Tyckte även att balansen av Ca, P och Mg var lite "lustig". Får ju då ge ett fosforrikt mineralfoder parallellt med Steel Joint i så fall.

Ni som ger MSM; Är ni nöjda? Har ni märkt effekt? I så fall, vilken? Hur är det med ev tävlingskarrens? Hur mycket ger ni?

Ni som ger Steel Joint; Är ni nöjda? Har ni märkt effekt? I så fall, vilken? Ger ni det utöver vanligt mineralfoder?

Spöket undrar!
Ett tips :idea: varför inte prova "Flexi Joint" ;)
http://www.equimins.se/

Senast ändrad av en moderator:

Flexi Joint är ju ganska dyrt,säkert bra till vissa hästar,men eftersom det är karens på det vad jag läst så vill man kanske inte ge det om man tävlar & så?MSM har man ju läst lite om,men är det bättre än glukosamin?Glukosamin blir jag tokig på huruvida VILKET som ska fungera bäst av Emins & Biofarmabs,man vill ju inte kasta pengar i sjön heller..Ja dessa tillskott... :smirk:

OK var kanske lite oklar där...

Jag ger inte alla hästar MSM men har gett det till hästar som är lite äldre och stelare (när de rids) samt till en häst jag hade som hade en inflammation där bäckenet fäster i ryggraden, han fick dock inte bara MSM utan en massa annat, typ djävulsko, glukosamin osv.

Med steele joint upplever jag att hästarna får bättre hovkvalitet, blir blankare och de föl vars mödrar har fått steele joint har varit mer musklade när de föds, låter kanske konstigt men så är det. Dessutom har vårt russ blivit helt fri från sina patellaupphakningar på väldigt kort tid med steele joint.

Liknande trådar

Hästvård Då ska ni läsa detta. :) Har tidigare skrivit och berättat om min åring som har osteochondros i båda bakknäna. Upptäcktes dec-04 och...
Svar
3
· Visningar
3 797
S
Hästvård I mitt yrke har jag kommit i kontakt med en folder om zink där det bla står om zinkens betydelse för hälsan. Eftersom jag tidigare hört...
2
Svar
25
· Visningar
17 018
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar