MS hos häst?

Train

Trådstartare
Någon som stött på det och vet hur det yttrar sig?

Det var nämligen någon i stallet som berättade att man ganska nyss upptäckt att även hästar kan få MS och trodde att detta kan vara vad som drabbade min förra häst.
Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon information om det själv än men det skulle tydligen vara engelsmännen som upptäckt detta.

Här är min tråd om hans symptom och vad veterinärerna sa:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=927769

Tyvärr blev det aldrig aktuellt med scinten som nämns i slutet eftersom han var i ett så dåligt skick och hade fruktansvärt ont trots både lugnande och smärtstillande, så istället togs han bort 4 dagar senare :cry:

Däremot var kliniken så intresserade av fallet att de, med mitt tillstånd, gjorde en obduktion. Har dock hört två olika versioner på vad man fann (har inte pratat med någon av veterinärerna själv om detta, utan har fått höra berättelserna i andra led)
Den ena var några blödningar i vänster bog som de tror var medfödda och hade kommit och gått, vilket kan stämma eftersom han var stel lite till och från under den korta period jag hade honom. Dock var dessa problem så små att jag aldrig reagerade vilket jag önskar jag gjort nu.
Den andra versionen var att man endast funnit blödningar som uppstått vid avlivningen och alltså eg inte hittat något speciellt alls.

Någon gång ska jag själv be om att få journalen från obduktionen men för tillfället har jag inte orken att ta tag i det, vet någon förresten hur långt i efterhand man kan be dem skicka en journal?

Vet inget om MS själv men enligt källan som berättade om denna upptäckt skulle dessa symptom kunna stämma in och det skulle vara intressant att få höra vad ni tror och om någon vet något om MS hos häst?

// Train

Sv: MS hos häst?

Det är alltid hemskt när någon man älskar går bort och extra jobbigt är det när man inte kan få någon förklaring på varför. Jag beklagar verkligen.

När det gäller människor så finns våra journaler alltid sparade och går att få ut. Vi begärde ut en journal på en familjemedlem över 10 år efter dödsfallet. Vet ej om det är samma för häst men nog borde det vara bra många år i alla fall. Jag hoppas att du kommer kunna få någon rätsida på vad som egentligen hände.

Var det er/dig jag lästa om i någon tining hos vet för några veckor sedan tro..? (Kan har varit gammal tidning). Två systrar som köpte sig en häst som de sedan förlorade snabbt.. Hemskt var det i alla fall, och de misstänkte ngt MS-liknande.

Jag vet en hel del om vad MS innebär hos människa och det låter inte alls som det din häst hade.
Multipel scleros (som det fulla namnet är) betyder ordagrant "många ärr".
Dessa ärr sitter/bildas runt hjärna och ryggmärg (centrala nervsystemet), vilket i sin tur leder till försämrade/förvirrade nervimpulser - enkelt beskrivet. Ärren bildas efter lokala inflammationer när de läker.
Symptomen kan vara väldigt skilda vid "skov" (=aktiva inflammationer), allt från "pirr" i huden, värme/kyla, smärtförnimmelse till mer eller mindre förlamningar. Detta kan sätta sig lite varstans i kroppen. Beroende av sjukdomens förlopp kan rester av skovens symptom kvarstå, andra gånger läker de långsamt av. Ärren på CNS kvarstår dock permanent (syns på MRT).
Som du förstår av min beskrivning ovan är blödningar inte direkt något man förknippar med MS.

Tack för svaren :)

Fredag:
Glömde visst att skriva att blödningarna de fann i bogen fanns i nerverna vilket gör att vi misstänker någon sorts nervsjukdom, så jag har en sista fråga innan jag släpper MS:
Skulle de ha sett dessa ärr på obduktionen om det fanns några?
Antar att de borde gjort det med tanke på att de fann blödningarna så det är nog dags att stryka MS från listan över sjukdomar

GoldSkipper:
Det är nog inte mig det handlar om då jag inte medverkat i någon tidning men det var väldigt intressant att höra så om du minns något mer från artikeln får du gärna berätta, tror du den finns på nätet förresten?

Rosi:
Jo, man vill ju så gärna veta vad som egentligen hände och det är trist att de inte fann något som kanske kunnat hjälpa andra hästar i framtiden men samtidigt är jag glad att de inte fann något som de lätt kunnat bota efteråt för då hade jag aldrig kunnat förlåta mig själv för vi gav upp.

Vad skönt att höra att de borde spara journalerna länge iaf!

// Train

Tack för svaren :)

Fredag:
Glömde visst att skriva att blödningarna de fann i bogen fanns i nerverna vilket gör att vi misstänker någon sorts nervsjukdom, så jag har en sista fråga innan jag släpper MS:
Skulle de ha sett dessa ärr på obduktionen om det fanns några?
Antar att de borde gjort det med tanke på att de fann blödningarna så det är nog dags att stryka MS från listan över sjukdomar

Nej, jag tror inte att nerver kan blöda pga MS, men är inte bombsäker (det är en nyckfull och konstig sjukdom).
Ärren tror jag inte man letar efter i en hästobduktion, men kan ha fel där också. De sitter alltså i myelinet, den "hinna" som skyddar och omger hjärna och ryggmärg. Vet inte hur synliga de är för blotta ögat eller om man behöver MRT för att se "förtätningarna" i form av ärr - det får nog en läkare svara på.
Ett annat sätt att ställa diagnos (görs i kombination med MRT) är att leta efter myelin i ryggmärgsvätskan, det visar på inflammationer = MS.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024