Mr Pine Chip

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Kadabra
  • Startdatum Startdatum
K

Kadabra

Hambofavoriten Mr Pine Chip har ju som bekant köpts till Sverige och gör avelsdebut i år. Med en massiv reklamkampanj som för tankarna till lanseringen av Able Mission berättar man att ett antal toppston tas ur tävling för att betäckas med honom.
Det är vackert så, även om en topptävlingsindivid inte garanterar en toppmärr.

Vad jag funderar på om hingsten är så himla intressant så att "alla" vill betäcka med honom? Eller har ägarna till dessa toppston på banan lovats gratis fölavgift eller annan ekonomisk kompensation för att välja Mr Pine Chip?

Vad tror ni? Är detta en kommande superhingst eller är det marknadsföring Grand Luxe? Har han stammässig potential?

Sv: Mr Pine Chip

Jag tror inte att de betalar något för sina föl, nej. Han marknadsförs hårt, men det behövs nästan också om man ska lyckas få hingsten att slå.

Jag tycker faktiskt att han ser intressant ut stammässigt. S J's Photo och Pine Chip är väl okej, även om jag inte är något fan av Pine Chip så lyckas ju avkommorna rätt bra trots att "Pine Chip- they are not so strong in the head" (hört i Frankrike). Det visade han väl även lite prov på i Elitloppet när han gav upp och felade? Det intressanta med Mr Pine Chip är mödernet på båda sidor. SJ's Caviar går tillbaka till Lady Ann Reed som väl får räknas som en legend, och mamman är halvsyster med Super Arnie som visat sig passa mycket bra i Sverige med svenska ston.

Alla fina ston,hos alla hingstar får nog bra rabatt eller gratis betäckning.
Jag tycker det är mest humor att de gör en sån stor poäng av att han var Habofavorit,när det finns flertalet Habovinnare att avla på :angel: .

Hambofavoriten Mr Pine Chip har ju som bekant köpts till Sverige och gör avelsdebut i år. Med en massiv reklamkampanj som för tankarna till lanseringen av Able Mission berättar man att ett antal toppston tas ur tävling för att betäckas med honom.
Det är vackert så, även om en topptävlingsindivid inte garanterar en toppmärr.

Vad jag funderar på om hingsten är så himla intressant så att "alla" vill betäcka med honom? Eller har ägarna till dessa toppston på banan lovats gratis fölavgift eller annan ekonomisk kompensation för att välja Mr Pine Chip?

Vad tror ni? Är detta en kommande superhingst eller är det marknadsföring Grand Luxe? Har han stammässig potential?

Ptja, jag var intresserad av att betäcka med honom redan innan han blev köpt i Sverige. Hade en hel del kontakter med de förra ägarna angående möjlighet att få fryssperma till Sverige. Nu blev han köpt hit istället och för mig var valet självklart i år.

Stammemessig potensial har han absolutt. Om han blir noen avelskung er helt umulig å svare på ennå. Tror han kan bli ganske spennende på gode Super Arnie hopper.

HALVsøster ;)
Nei, jeg synes ikke det. Dessuten er det nettopp inavel som er poenget. Gi hingsten mer av det beste blodet. Det blir helt grei 3+3 på Arnies Likeness. Utrolig mange topptravere er 3+3 på SC, SB eller lignende (men da stort sett en hingst).

Kan reklamkampanjern ha något samband med att han tydligen inte har tillräckliga prestationer för ett gdk. om nämden ska följa reglerna?

Tror inte att man har råd att bjuda alla dessa på fölavgiften, tänk på att han kostat en bit över 20 millar

En av anledningarna till att Pine Chip galopperade på upploppet i Elitloppet var också att han tappade ena knäkappan, den satt sedan runt karleden!

Vad tror ni om Mr Pine Chip på Sugarcane-ston då? Blir det för mycket Arnie Almahurst tro? Det borde inte vara några problem, tycker jag. Men jag har hört annat också.

Linjeavel på Arnie Almahurst?

Ja, det är frågan. Jag har blivit lite desillusionerad vad gäller linjeavel på Arnie A. Jag hade fått lära mig att det kan bli lite för mycket temperament. Men så läste jag någon undersökning från Stall Bredbyn på Blodbanken där statistiken sa att det var riktigt framgångsrikt med sån korsning. Och själv tror jag inte att jag har kommit i kontakt med några. Någon annan som har några exempel?

Detsamma gäller linjeavel på Super Bowl. Det har jag tagit som en sanning att sånt bör man undvika. Men så var jag inne på Blodbanken och tittade upp Sugarcane Hanovers främsta avkommor - linjeavlade på Super Bowl de flesta. :confused:

Sv: Linjeavel på Arnie Almahurst?

Detsamma gäller linjeavel på Super Bowl. Det har jag tagit som en sanning att sånt bör man undvika. Men så var jag inne på Blodbanken och tittade upp Sugarcane Hanovers främsta avkommor - linjeavlade på Super Bowl de flesta. :confused:

Jag läste en artikel för ett antal år sedan där en amerikansk större uppfödare skrev om lyckade resultat av linjeavel på Super Bowl. Har kollat upp detta en del via bl a Blodbanken och i Sverige har väl resultatet varit sådär medan i Usa det finns många väldigt lyckade kombinationer.
Samma kända uppfödare var mer kritisk till linjeavel på Speedy Crown. Sådana finns nog fler av här.

I Finland finns hingsten Wired Pine (Pine Chip-Flory Messenger), han vann ett av försöken till Peter Haughton men gick sedan sönder. Det var i alla fall en mkt lovande unghäst. Han hade vad jag förstått inte speciellt hetsiga tendenser och var ju hårt linjeavlad (2+3) på AA.
De uppfödare jag varit i kontakt med anser att Arnie Almahurst-blodet kan ge hetsighet om det finns i stolinjen (typ som i Super Arnie). Tar man en sådan hingst som t ex Pine chip med Arnie Almahurst i hingstlinjen så blir det inte lika vasst. Pine Chip avkommor tycker jag personligen ofta ger ett ganska flegmatiskt intryck.
Har själv tre stycken med Pine Chip som farfar och samtliga är rätt lata i träning (dock ej linjeavlade på AA).

Senast ändrad:

Intressant. När jag tänker efter så stämmer det som du skriver om AA på stosidan.

Jag har väl vad jag kommer på bara haft att göra med en häst avlad på det viset och hon var dessutom "bara" 4+4, men med henne märkte man redan från början att det var mer temperament än i de andra jämnåriga. Be Mine Pellini.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka