Motverka stolsits.

Sv: Motverka stolsits.

må låta wierd men när jag köpte en bomlös från hööks för ett och ett halvt år sen och red i den en gång i veckan botade jag helt och hållet mina stolsitsdendenser! Fick balansen på ett helt annat sätt.

Så, det är ett tips om det är dig och inte sadeln det är fel på :P

Jag tycker det är svårt att bedömma hur sadeln ligger utifrån den bilden, fel vinkel för det och det är ju en ryttare "i vägen", så....

Om man bortser från sadeln så tror jag att du kan få en bättre sits om du inte sitter på "baksidan" av sittbenen. Inom den centrerade ridningen pratar man om att man ska sitta så sittben och blygdben bildar en triangel. Om du vinklar om ditt bäcken (ngt frammåt) och rid så du sitter på insidan av låren mer än baksidan av låren så kan det hjälpa dig. Rid gärna lite utan läder ett tag så du hittar balansen i sätet och inte i stigbyglarna.

Hoppas att detta hjälper något, Lycka till!

Senast ändrad:

Bort med sadeln helt och när du rider fokuserar du bara på din sits och inte så mkt. på vad hästen gör. Be en tränare hjälpa dig med korrigeringen, h*n kan behöva sätta dina ben på plats sas och du ska försöka se till så att de inte flyttar sig frammåt. Se till att du sitter på bägge sittbenen lika mkt. och lycka till. Min förra ridlärare sa till mig att det tar 1000 ggr att nöta in ett felaktigt beteende så att man tillslut inte behöver tänka på det och man gör rätt automatiskt.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 153
Senast: MiniLi
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar