Motverka stolsits.

Koltinna

Trådstartare
Eftersom att jag rider islandshäst så vill jag att tråden ligger kvar i detta forum.

Jag rider i dressyr sadel och känner inte av att jag sitter i stolsits när jag rider, men när jag ser bilder så blir jag nästan rädd. HUR SITTER JAG? :eek:

Så snälla någon, hur kan jag göra för att motverka stolsits?
Kan det vara för korta läder? (dom känns lagom)

Sv: Motverka stolsits.

Du måste aktivt själv medverka i hur du sitter, kolla läder är första åtgärd. Släpp ner fötterna bredvid hängande stigbyglar, hamnar foten mycket längre nedanför när du rätar upp dig och slappnar av så är det en förläning som också behövs.

Sitt på hästen och känn efter var dina sittben finns, när du hittat dem så börja känna efter hur det känns i dem när du faller tillbaka respektive faller framåt. Detta är även viktigt för sätesdrivning, att sitta i stolsits respektive falla fram innebär ingen sätes ridning. Det är dumt att tappa så mycket av sin ridning, för det gör man tyvärr. Detta upprepar du även i skritt, även trav och sedan de andra gångarterna.

Att hitta sittbenen innebär den första biten mot lodrät sits, sedan kommer avdelning två att hålla reda på skänkeln. Att hamna i stolsits respektive att falla fram innebär att läget på skänkeln ändras, att aktivt försöka ändra skänkelns läge utan att förändra sitsen innebär en massa onödiga spänningar.

Sen behöver du även någon som påminner deig hela tiden, för det kommer att behövas.

I mitt fall så hjälpte det lite att korta lädrena. Men sedan när jag köpte en annan sadel såg jag till att få en där jag hamnade rätt automatiskt, med stora knästöd osv (den gamla var bedrövlig).
Sen har jag sett till att filma mycket. Jag blev så förtvivlad när jag såg hur bedrövligt det såg ut att jag kämpade extra mycket för att förbättra sitsen:p.

Nu så sitter jag rakt automatiskt och har lyckats bli avslappnad i den sitsen. I början när jag satt i stolsits och töltade och försökte räta på mig så spände jag mig och hästen började grisepassa (mycket känslig häst). Så i början gick det dåligt när jag försökte ändra sitsen, men allt eftersom jag blev avslappnad i lodrät sits började det gå bättre med tölten och den blev till sist bättre än nånsin innan. Såklart. Men det har tagit ett tag. Trodde ett tag att jag alltid skulle se ut som en gammal islänning till häst:p.

Just det ja! Jag tänkte mycket på det där som Atli säger i sin bok. Att om hästen plötsligt försvann under en så ska man landa stående...

niii.jpg

Vill inte visa mer än såhär, p.ga flera anledningar

Av bilden att döma ligger sadeln i bakvikt, det är nog det som är problemet.

Jag tycker det ser ut som om sadeln är för liten för dig. Och som Moli säger, den är lite i bakvikt.

Att sadeln är för liten för mig kan jag tyvärr inte ändra på, då det varken är min häst eller min sadel.

kl

Sadeln ser som Thora skrev, lite liten ut för dig. Sadeln kan ligga lite i bakvikt t.ex. på grund av att den är lite för smal för hästen eller inte helt rätt. (som jag har förstått det nu när jag har provat ut sadel till min)

När min sadel låg lite i bakvikt pga att den inte passade nya hästen så la jag en padd under och det motverkade ganska bra.

Men om jag lägger sadeln längre bak så borde den bli rak då?

Den ser för trång ut för hästen, därav bakvikten. Då hjälper det inte att flytta bak sadeln tyvärr. Sen som någon annan nämnde så ser sitsen ut att vara i minsta laget för dig vilket inte hjälper din sits heller.

Prova ut en ny sadel till hästen! Den där ligger som en säck potatis och då får du sits därefter. Du kan slita dig blå medan du försöker få en bra sits i den där...

Är det bara jag som tycker att lädren bör förlängas nåt hål ??

Hej från Hambo

Tack för alla svar.

Som sagt så är varken hästen eller sadeln min, så detta är inget jag kan påverka. Sadeln är utprovad, men hästen har förändrats en del sedan dess.

Som Hambo sa så misstänker jag också att det är för korta läder. Känns bra men ser illa ut. Någon mer som håller med?

Hej, har nyss skaffat användare hit och tänkte att jag skulle kommentera här eftersom ämnet känns bekant!
Fick förrut lätt stolsits pga spänningar, men hittade bra övningar som får en att slappna av, problemet löste sig snabbt efter det! :)

Men till bilden, är jag den ända som tycker att det ser ut som du skulle sitta lite på bakvalvet? Vet inte om det är bilden som bara luras, eller om jag inbillar mig, men tycker själv att det ser lite ut som om du skulle sitta rätt bak i sadeln, och hamnar därför i stolsits. Kan ju även bero på om sadeln är för liten till dig, då blir det ju rätt svårt att inte sitta för långt bak. :/

Passar inte sadeln varken dig eller hästen kan du ju t.ex testa rida med barbackagjord, eller helt utan? :)

Alltså det ÄR sadeln som ligger fel. Längden på dina läder spelar ingen roll i nuläget, det kommer se illa ut oavsett längd. Antingen så får ägaren fixa en sadel som passar (vilket jag rekommenderar) eller så får du gilla läget och sitta bäst du kan - i stolsits. Om jag var dig så skulle jag rida barbacka.

Om sadeln hamnar i bakvikt beror det på att den är för trång, att då lägga in en extra pad hjälper ju föga.

Om sadeln hamnar i bakvikt beror det på att den är för trång, att då lägga in en extra pad hjälper ju föga.

Sadlar kan också hamna i bakvikt om de har fel form för ryggen, en rak sadel på en svängd rygg kasar också gärna fram och en svängd sadel på en rak rygg gungar och kan också lägga sig i bakvikt. Det är möjligt att sadeln passar bra igen om hästen får upp ryggen och starkare magmuskler= plattare maglinje och rakare rygg.

Om det nu är att sadeln är för rak som är problemet.

Tittar man på bilden så ser man att sadeln är av typen med svängd bom, en glidpad används och indikerar att sadeln inte ligger på plats annars.;)

Jag la in en som höjde sadeln mest där bak för att bakvikten skulle bli mindre och när jag tittade på sadeln så blev den rakare, men däremot inte mindre trång. Det ju ingen långsiktig lösning utan en som jag använde när jag inte hittat en sadel till min häst än.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 153
Senast: MiniLi
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar