Motsvarighet till rakt bett, godkänt till dressyr!

Sv: Motsvarighet till rakt bett, godkänt till dressyr!

Det handlar väl om att de lättare klasserna är förberedande inför kandarklasser. Lite svårt att rida på odelad bridong samt stång, därför måste hästen redan från början "acceptera" ledat bett.

Sen att alla inte har som mål att kunna tävla på kandar och att det hela förmodligen skulle lösa sig naturligt om du siktar så högt, utan förbud mot oledat tränsbett, DET borde de gamla stofilerna faktiskt tänka över... ;)

Jaha, då förstår jag!

Haha, man kunde tycka att det skulle var upp till ryttarna själva om de ville börja förbereda hästarna för kandar redan i lätta klasser, men men.

Min gillar också raka bett, men funkar bra på Egg/Muffbett också. Såna med ovala ringar. De ligger lite mer still i munnen än ett helt vanligt kan jag tänka mig.

Tror att det kan ha att göra med att raka bett anses (eller åtminstone ansågs) som skarpare bett och därför skulle vara en 'hjälp' för ryttare som har hästar som är hårdare i munnen.

Är pessoabettet godkänt för dressyr? Alltså det "raka" pessoat?

Delvis KL

Jag personligen tycker det är riktigt dåligt att raka bett inte är tillåtna, speciellt som dom ju faktiskt är et av dom 'snällaste' betten (vilekt ju självklart också beror på handen, men ni vet...)

Nej det man vanligen kallar Pessoabett med 3 ringar hopsvetsade i sidorna är inte tillåtet. Dock är Pessoa Magic Systems vanliga 2-delade tränsbett tillåtet. Det "magiska" är att leden är utformad så att bettet inte kan vikas ihop helt och således inte nyper hästen eller sticker upp i gomen.

jag har ett sådant 3-delat vid hoppning. Dock är inte det tredelade godkänt för dressyrtävling då mittendelen är "bananformad" med liten tungfrihet - det är inte godkänt enligt TR där måste mittdelen vara helt rundad.

PS glömde.... det finns även tvådelat utformat som egg-bett i Pessoa Magic system, det är också godkänt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 085
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka