Motsvarighet till rakt bett, godkänt till dressyr!

T

Tind

Min häst trivs på sitt raka bett, de delade tror jag han upplever för rörliga. Han vill helt enkelt ha ett fast bett. Saken är den att min plan är att tävla han, och där är det raka bettet kört. Så jag har funderat lite, fär man ändra lite på på betten, tex att linda ett tvådelat bett med en sån spec tejp så att bettet inte kan dela sig? Linda precis vid delnigen. Vet att det finns dessa pessoabetten som ej kan vikas, men de kostar ju därefter. Skulle det var okej tror ni att löda (heter det nog inte menmen;)) Så att man spärrer den från att vikas (inte löder ihop bettet helt) bara en lite plupp som hindrar den från att gå hela vägen. Egentligen borde det inte vara något fel med det, det kommer bara bli samma effekt som pessoa betten hade jag tänkt, bara en hemmavariant på det.

Rörigt jag vet, men frågan är nog helt enkelt, får jag ändra något på betten överhuvug taget eller är det så att det är "rent" bett som gäller?

Hur har ni andra som har hästar som föredrar rakt bett löst det?

Sv: Motsvarighet till rakt bett, godkänt till dressyr!

Det står klart och tydligt i TR drssyr att du inte sår påverka bettens yttre.
ingen gummitejp osv.
Bilder på de godkända betten finns som en extra bilaga i TR.

Som remmis säger får man inte ändra betten. Ta en titt i TR om du inte ser nåt bett som kan tänkas passa din häst. Lycka till!

Det var det jag misstänkte, men tänkte eftersom pessoabetten är godkända så... Saken är den att han trivs bäst på rakt. Jag får klura vidare!:)

Ingen annan som har en häst som vill ha rakt bett? Hur har ni löst det i så fall?

jag har ett sånt magic bett, så himla dyra är dom ju inte om man jmf med tex sprenger. runt 400 gav jag för mitt. men det är ju betydligt mer rörligt än ett rakt bett eftersom hästen kan röra det åt alla håll förutom bakåt - dvs du får ingen nötknäppareffekt.

jag upplever att det är mkt av en vanesak också vad hästen gillar bäst. testa ett kort tredelat med fasta ringar ett tag och se om inte det kan funka.:)

Bara 400? Jag trodde de kostade runt 1000 kr, det är som man säger, tror gör man i kyrkan;) Får testa ett köpa ett kortare tredelat med fasta ringar och se om han kan tänkas gilla det efter ett tag.

Shlubberdubb: De är väl inte godkända att tävla med?:)

hoppla, hade för mig de var det då de är ledade utan att vara ledade, om du fattar vad jag menar.

nej dom vanliga tredelade är inte så fasligt dyra. dock varierar det säkert beroende på vart man köper, jag köpte mitt på m* o*e

Aha, nu hänger jag med! Det borde ju vara godkänt då:). Vart hittar man ett sådant, vad kallas det?

Tack för tipset!:)

Det var det jag misstänkte, men tänkte eftersom pessoabetten är godkända så... Saken är den att han trivs bäst på rakt. Jag får klura vidare!:)

Ingen annan som har en häst som vill ha rakt bett? Hur har ni löst det i så fall?

I hoppning är det säkert godkänt, inte dressyr :)

Men du! Jag skulle satsa på ett tredelat med ett Rotary bett. De är mindre rörliga framåt och tillbaka än andra. Däremot är de mer rörliga åt sidorna och mittendelen går att snurra på. Säljer dem på Horze :) Ky Rotary har jag för mig att de heter. Kostar ca 300 kr.

Pessoabett är inte godkända att tävla dressyr på öht, eller hur menade du?

Inte pessoabett med alla dessa ringar utan pessoabetten som gör så att betten ej kan vikas och nypa hästen, konstig formulering kanske :)

De får jag titta på! Tack för tipset:)

Förlåt mig, men halvsnor tråden lite nu

Varför är inte raka bett tillåtna vid tävling? Någon som har lite koll får gärna förklara för jag kan inte kommer på någon vettig förklaring själv!

Ingen annan förklaring än att det är gamla stofiler som sitter och bestämmer kring TR ;)

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 085
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka