Motivering och konditionsträning?

Isituss

Trådstartare
Jag har ett arabsto på 19 år som har fått stå en hel del i perioder nu. Mycket på grund av att jag går i nian och har väldigt lite tid, men också mycket på grund av att jag har så lite inspiration. Jag älskar hästar och ridning, men just nu så är jag i en svacka. Jag vill vilja, men jag gör inte det. :cry:

Hur ska jag motivera mig själv och BÖRJA? jag vet att när jag har ridlektion en gång i veckan så motiverar det mig en del. Men eftersom hon har för dålig kondition för det nu och snön gör att vi inte har någon ridbana heller, så funkar inte det för tillfället. Detta leder mig till min andra fråga. hur ska jag träna upp hennes kondition? Med tanke på hennes ålder så vill jag definitivt inte gå för snabbt fram och överanstränga henne.

Sv: Motivering och konditionsträning?

Känner igen mig! Har dock en stel islandsgubbe som inte får stå, så han hålls alltid igång i skritt, men i perioder blir det inte mer än så :(
Tycker du om att rida ut då? Bara skritta ute en timme på lösa tyglar?
Häromkring så går det ju skitbra att rida på asfaltsvägarna nu när det är snö på dem! Man kan rida hur långt som helst ju :laugh:
Så jag skulle försöka ut och mysa ett tag, rider man en timme så ger det ju effekt även om man bara skrittar. Sen kan man tömköra också som variation, med lite träning och snäll häst kan man göra det på vägarna man behöver inte ridbana!
Det kan ju vara svårt att börja träna på volt och så om hästen inte har kondition, då blir den ju trött efter ett par varv i trav :angel: så börja med att rida ut och ha kul! Försök få med sällskap så blir det så mycket lättare att komma iväg och man är inte lat och vänder efter en kvart ;)

Alltså för tillfället så tror jag att anledningen till att jag inte har någon motivation eller så är nog för att hon har så dålig kondition. jag har väl rätt så stora ambitionen egentligen, men allt innefattar bra kondition och det har hon inte. Så då blir jag otålig och ser ingen anledning att rida... Det borde ju egentligen trigga mig tillräckligt, men det gör det inte. Iställetsätter jag mig framför datorn eller TV.n :cry: Jag märker dock att när jag när jag har ett mål, då har jag motivation till att göradet som krävs. Det kanskeär det som behövs? Att jag sätter upp små delmål för varje vecka, och månad. Eller?

problemet är väl egentligen det att innan jag kommer ut till stallet så kommer det alltid smågrejor som fångar min uppmärksamhet. Tillslut är det för sent att rida. Antagligen är det något som jag gör omedvetet. Men jag vet inte hur jag ska sluta. När jag väl är ute i stallet så rider jag. Då är det inga problem, och inte heller själva ridningen. Men antagligen är det mål jag fattas. vad är rimliga mål? och hur ska jag ta mig dit? För tillfället så är tanta på 0.

Hoppas det inte blev allt för rörigt nu, men tankarna snurrar som bara den...

Min dotter har haft samma problem som du i perioder och för hennes del så blev medryttare lösningen. Då är hästen i kondition och det är roligt att rida igen.
Kan du inte åka iväg och träna några gånger i månaden iallafall? Det kanske kan höja din motivation? Eller bestämma att du och några till ska rida iväg på en långtur med övernattning i sommar? Då har du ju ett mål att se fram emot och kanske lättare kommer iväg varje dag eftersom det då krävs att hon är i god kondition.
Har du någon att rida ut ihop med? Det gör ju också att man tar sig i kragen även om man egentligen inte har lust för att man vet att det är någon som väntar.
Det är tufft när skolan tar mycket ork och energi så man får hitta sina små knep så att man tycker att det är roligt.

Jag funderade på detta med mål igår och kom fram till att den första helgen i mars så ska hon vara i så pass bra kondition så att hon orkar ett lätt dressyrpass för instruktör. jag ska även rida en heldag på hallandsleden i sommar!:)

Men hur ska jag nu börja bygga upp konditionen på ett bra sätt osm inte överanstränger henne. Än så länge så räcker turer på en timme i skritt tror jag, men sen då. Hur ska jag bygga vidare på det?

Då är det dags för intervallträning :)
Då galopperar du bara någon minut, skrittar tills flåset är normalt och galopperar någon minut igen och fortsätter så. Skritta fram och av riktigt noga och håll koll på hur hon reagerar. I början kanske hon bara orkar tre-fyra galopper/pass men det ökas snart på. När flåset går ned snabbare efter galoppen så utökar du tiden så att du galopperar den dubbla tiden och sedan låter henne flåsa av och galopperar igen.
Det är roligare att göra detta på uteritter än i padock då får du också en annan dragning och hon orkar mer så gör det gärna ute i skogen om ni har bra galoppvägar.
När du är uppe i fem minuters galopp och bara några minuters flåsande efter så har du en riktigt god kondition men låt det ta tid och lyssna på din häst.

Vad bra att du har hittat mål som känns bra för dej :laugh: Jag blir lite avundsjuk på dej att du får rida på Hallandsleden, det skulle jag också vilja göra. Se till att njuta för mej med ;)

Vill bara förtydliga att du ska inte börja med intervall träningen förren du har skrittat så att hon klarar av det. Minst två veckor med bara aktiv skritt så att hon får upp flåset på det viset först.

Åh tack! Det ska jag göra när hon är redo för det och när isen är borta! :)

Jag ska se till och njuta för dig med ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat