Motivera val av djur?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag blev just ifrågasatt av mormor, vad jag skulle med mina ormar till (de andra djuren nämnde jag inte :angel:) och tycker det är tråkigt att behöva försvara mig.

Jag var en barbar som födde upp möss till foder också.

Hur gör ni i såna situationer?

Sv: Motivera val av djur?

Jag har svarat i stil med att "det är ett intresse precis som vilket annat" eller "jag blir lika glad av de djuren som av hästarna" när folk har frågat om husdjur som de inte ansett varit något att ha.

Du kan ju fråga din mormor om hon vet hur kornas/kycklingarnas/grisarnas levnadsförhållanden sett ut innan de åkt ner i kyldisken på ICA och om hon tagit hänsyn till dessa :p eller helt enkelt bara förklara att genom att föda upp och avliva själv så kan du se till så att djuren haft ett bra liv och inte dör på ett plågsamt vis. Sedan finns det människor som aldrig kommer acceptera andras intressen eller handlingar och de tycker jag är enklast att bara ignorera.

Jag får ofta försvara mig jag med och jag har råttor :)

Jag brukar mest snällt förklara skillnaden mellan tamråttan och vildråttan, men det kan ju vara lite svårare med ormar ( Fast man självklart kan säga att det inte är några ormar som bits så fort man kommer i närheten )

Om de fortsätter klaga på mina djur säger jag något snäsigt som " Mina råttor är som mina barn, vill du att jag ska klanka ner på dina barn? " sen går jag iväg...

Sen finns det ju riktigt taskiga människor också som verkligen spottar ur sig förolämpningar. Som det var en som en gång sa " Om jag någonsin ser ditt skadedjur kommer jag fan trampa ihjäl den "
Jag svarade " Om du så rör min råtta kommer fan du råka illa ut " sen gick jag... Det kan ibland vara det som funkar bäst på dryga människor ;)

Vad hemskt med såna förolämpningar!

Då ska man väl svara detsamma om deras barn, hund, eller något. :devil:

Jo änsålänge bits ju inte ormarna nämnvärt, men när giftormarna börjar ramla in blir det väl värre. Får väl undvika att nämna att dom är dödligt giftiga :angel:

Och skorpionerna känner hon inte till... än..
Hon ska hit och hälsa på till våren.:cool:

Ja, fast jag har lärt mig att mest tycka synd om dem. Om man är så trångsynt får man ju inte göra mycket kul här i livet! :)

Jag måste erkänna att jag är lite små rädd för ormar, men jag tycker att det är superhäftiga djur! Många kan ju också säga taskiga saker för att de är rädda.
Riktigt häftigt med skorpioner som husdjur! :)

Det är kanske precis det du ska nämna, att de är dödligt giftiga alltså, och hota med att du släpper in de i hennes rum på natten. Då säger hon nog inte så mycket :devil:

Måste man ha nåt tillstånd för att ha giftiga ormar? *tycker mig ha hört det nånstans*

Sådär håller min farmor på...
Min sambo (eller ja vi då ju) har två ormar som övriga släkten mest är faschinerade av och tycker att det är spännande med "ovanliga djur" även om dom tycker att det känns lite obehagligt att ha reptiler hemma.

Farmor däremot är alltid bitter och har alltid grejer att klaga på, så där börjar helt ärligt mitt tålamod att ta slut.
Sist hon ojade sig över hur någon "kunde vara så konstig och äcklig och ha ormar hemma" så svarade jag helt enkelt att "tjaa, och jag förstår inte hur man kan ta på sig tomteröda byxor, så där ser man hur olika människor är".
Både jag och min sambo har verkligen tålmodigt, snällt och glatt förklarat det här med ormarna i typ två år nu, så det brast väl lite där. Hon gaggar alltid på mig så det hjälper väl irritationen :devil:; mina kläder, min hårfärg, mina piercings etc.

Hur gör ni i såna situationer?
Jag brukar skratta lite lätt och säga att alla är vi vuxna människor och att vuxna människor får leva som de vill utan att behöva ifrågasättas.

Är det någon som ändå inte fattar poängen så brukar jag retaliera. "Men varför skaffade du så många barn egentligen? Det var väl helt onödigt?". "Den där bilen du kör, är den inte onödigt stor för dig?". Allt med glimten i ögat förstås.

Jag gör helt enkelt narr av sådana människor!

Jag blir hela tiden ifrågasatt:(
Kan har börjat vända på frågan så när folk frågar -" vaaarför skaffar man en XXXXX så frågar jag bara: Varför inte? eller: varför skaffar man hund, katt eller barn?
Jag brukar också svara att jag inte är som alla andra barn och jag tänker utanför rutan.
Jag hoppas att det kan få inskränkta tråkmånsar som aldrig följer sitt hjärta att tänka till.

Du svarar givetvis att det är ju tur att du som gillar reptiler då skaffade sådana och inte mormor som inte gillar dom.
Jag har själv majsormar där jag bokstavligttalat darrade som asplöv när jag hanterade dom i början (dottern släpade hem) men nu tycker jag dom är trevliga, vackra, dekorativa och lättskötta djur. En orm skaffar man ju inte för att man vill gosa utan för att man tycker om vad man ser och upplever.
Ormar är ju mest till för att vara dekorativa som en del i möbelemang fast med extra plus där den är levande.
Ungefär som att man ibland väljer fisk i stället.

Själv blev jag så förtjust att jag som aldrig i helaste välrden skulle kunna tänka mig orm, skall överta dotterns en (han är som tjuren Ferdinand) och lovat att vi skall skaffa en till åt henne i stället för den ;)
Ibland växer förtjusningen mot sin egna vilja :laugh:

Bevis för att jag kommit över min skräck:

422244_10150585965644019_612069018_9050437_1950728779_n.jpg

Sambon var också rädd och trodde dom var klibbiga, men fick nyligen hålla en för första gången och nu går det bra :)

Skorpionen vill han dock inte hålla i, men det är det inte många som vill :rofl:

Många är dem, de som måste ifrågasätta ens intressen! Hade man varit intresserad av frimärken, höjdhopp, krukväxter, knyppling.. hade ingen sagt: -Vad ska det va bra för?" Ens gamla mor och farföräldrar tycker jag att man ska förklara långt och vänt för men övriga vuxna människor.. nä!

Jag får sällan försvara mitt val av djur men däremot så får jag ofta förklara varför jag har dom.
I mitt hem finns bla. en grön leguan,en skäggagam och snart en grön basilisk (jesusödla).
Många frågar varför och svaret är enkelt: jag är intresserad och kan en hel del om ödlor.Jag kan även flika in att det är bättre att dom bor hos mig än hos någon som har dom som "statuspryl" (gäller främst leguanen).

Sedan att de höll min fd.svärmor borta är bara en bonus :D

Fast ärligt talat låter det som du innerst inne gillar att folk inte gillar dina djur ;)

Annars kan man inte annat än att förklara, och förstår de inte så gör det inte. Det är många som inte förstår vitsen med att ha diverse djur, precis som att jag inte förstår vitsen med att samla på stenar, eller köpa skor för 20 000 :- etc, förutom att det är just ett intresse och att det får personen ifråga att må bra eftersom de tycker att det är kul eller känner sig stolta.

Varför skulle jag gilla det?

Jag bryr mig inte om folk inte tycker om ormar och skorpioner och möss, men att bli ifrågasatt hela tiden till vad jag ska ha dom till osv..

Eller som när mina råttor gick bort av ålder och min moster sa "det var väl lika bra det" :crazy:

Det är inte så kul.

Skorpionen vill han dock inte hålla i, men det är det inte många som vill :rofl:
Uttalanden som detta och att ormarna var "dödligt giftiga :angel:" fick mig att tro det. Vibbar jag fick... över internet... kan vara ett fullständigt galet antagande, det vet bara du.

Hursomhelst,
Jag blir hela tiden ifrågasatt varför jag är vegan, det hör inte till det "normala" och det är därför folk frågar. Det är jobbigt, eftersom jag ibland blir så upprörd över hur saker och ting tillåts att gå till medan jag förklarar att jag blir fly förbannad. Men det är absolut inget fel med att folk frågar!

Tyvärr verkar vissa bara vilja skrika ut vad de tycker och sen anser de att resten ska hålla med eller hålla tyst, om man nu "måste" stå ut med dessa är det nästan bara att konstatera att personen ifråga är som den är och göra det klart för personen vad du kommer att acceptera och inte.

Men livet blir mycket lättare om man försöker se saker från andras ögon också (Man behöver inte gilla det). Tror det är ganska viktigt att inse att man själv inte skiter rosenblad heller (menar inte att du tror att du gör det!) och kanske reflektera över vad det är för grodor som hoppar ur sin egen mun ibland, av ren oförståelse.

Eller som när mina råttor gick bort av ålder och min moster sa "det var väl lika bra det"
Sådana där kommentarer är förstås fruktansvärda och i det läget hade jag nog blivit så rasande att jag hade haft svårt att inte smälla till personen på käften, moster eller inte.

Man vill ju gärna att i alla fall ens direkta omgivning ska förstå att det är helt åt helvete och oerhört sårande och elakt att säga så men ingen är perfekt... Förstod hon, ärligt talat, hur mycket en råtta kan betyda? Hade hon någon aning om hur mycket den betydde för dig? Alla föds vi dumma och förblir så om inte någon lär oss.

En "partypolare" till mig frågade om hon kunde få min avlidna kanin päls, denne hade ingen aning om hur mycket jag bryr mig om och älskar mina djur, hon hade aldrig haft några egna och såg dem ungefär som kläder och mat som sprang omkring på fyra ben. Hon förstod helt enkelt inte bättre. Då. Ibland får man helt enkelt bara förklara (Eller kasta en jävla ölburk på henne, skrika lite... och eh... sen förklara).

Sen sägs ju vissa saker av ren elakhet, osäkerhet, rädsla och då kan man fundera på varför? Man kan verkligen gräva ner sig på djupet i det mänskliga psyket...

Men som sagt så vill inte alla förstå heller, så då får du väl sätta ner foten och säga till folk som du vill eller är "tvungen" till att umgås med att du inte accepterar att de klankar ner på dina djur, eller ditt val av dem. För du kommer nog aldrig komma undan att folk tycker att det är konstigt att du har orm och skorpioner eftersom det inte hör till normen.

Herregud vilket långt inlägg och vad jag låter förstående (?) jag som avskyr 99% av världens befolkning...

Senast ändrad:

Får jag en sån fråga så svarar jag bara på frågan.
Oftast består mina ifrågasättanden dock av att råttor är äckliga och bla bla bla. Då konstaterar jag glatt att hur äckliga de än må vara så är de iaf inte respektlösa, och så är det bra så. Alternativt säger jag att jag skulle kunna påpeka att de har äckliga barn men att jag inte tänker sjunka till deras nivå.

Kort och gott, jag ids inte lägga ner energi på att motivera mitt val av husdjur för puckon. Varför skulle jag liksom?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 916
Senast: hastflicka
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 163
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar