Sv: Motivera val av djur?
Skorpionen vill han dock inte hålla i, men det är det inte många som vill
Uttalanden som detta och att ormarna var "dödligt giftiga
" fick mig att tro det. Vibbar jag fick... över internet... kan vara ett fullständigt galet antagande, det vet bara du.
Hursomhelst,
Jag blir hela tiden ifrågasatt varför jag är vegan,
det hör inte till det "normala" och det är därför folk frågar. Det
är jobbigt, eftersom jag ibland blir så upprörd över hur saker och ting tillåts att gå till medan jag förklarar att jag blir fly förbannad. Men det är absolut inget fel med att folk frågar!
Tyvärr verkar vissa bara vilja skrika ut vad de tycker och sen anser de att resten ska hålla med eller hålla tyst, om man nu "måste" stå ut med dessa är det nästan bara att konstatera att personen ifråga är som den är och göra det klart för personen vad du kommer att acceptera och inte.
Men livet blir mycket lättare om man försöker se saker från andras ögon också (Man behöver inte gilla det). Tror det är ganska viktigt att inse att man själv inte skiter rosenblad heller (menar inte att du tror att du gör det!) och kanske reflektera över vad det är för grodor som hoppar ur sin egen mun ibland, av ren oförståelse.
Eller som när mina råttor gick bort av ålder och min moster sa "det var väl lika bra det"
Sådana där kommentarer är förstås fruktansvärda och i det läget hade jag nog blivit så rasande att jag hade haft svårt att inte smälla till personen på käften, moster eller inte.
Man vill ju gärna att i alla fall ens direkta omgivning ska förstå att det är helt åt helvete och oerhört sårande och elakt att säga så men ingen är perfekt... Förstod hon, ärligt talat, hur mycket en råtta kan betyda? Hade hon någon aning om hur mycket den betydde för dig? Alla föds vi dumma och förblir så om inte någon lär oss.
En "partypolare" till mig frågade om hon kunde få min avlidna kanin päls, denne hade ingen aning om hur mycket jag bryr mig om och älskar mina djur, hon hade aldrig haft några egna och såg dem ungefär som kläder och mat som sprang omkring på fyra ben. Hon förstod helt enkelt inte bättre. Då. Ibland får man helt enkelt bara förklara (Eller kasta en jävla ölburk på henne, skrika lite... och eh... sen förklara).
Sen sägs ju vissa saker av ren elakhet, osäkerhet, rädsla och då kan man fundera på varför? Man kan verkligen gräva ner sig på djupet i det mänskliga psyket...
Men som sagt så vill inte alla förstå heller, så då får du väl sätta ner foten och säga till folk som du vill eller är "tvungen" till att umgås med att
du inte accepterar att de klankar ner på dina djur, eller ditt val av dem. För du kommer nog aldrig komma undan att folk tycker att det är konstigt att du har orm och skorpioner eftersom det inte hör till normen.
Herregud vilket långt inlägg och vad jag låter förstående (?) jag som avskyr 99% av världens befolkning...