Motivera jämthund.

Is

Trådstartare
ja som rubriken lyder. Här behövs alla tips på olika motivations sett som ni kan komma på.

Älgjakten har lidit mot sitt slut och vi har flyttat in i en lägenhet i Åre över vintern. Sambon jobbar 10-12 timmar om dagen och själv pluggar ja på heltid men det hamnar då ändå på min lott att stimulera de två jämthundarna utöver promenaderna.

Äldre tiken klarar sig ganska bra och tycker nog att det är ganska okej med lite lugnare takt men den snart 2 år gamla hanen blir rent deprimerad!

Självklart kan han springa några varv runt Åresjön men han har ju sprungit ett par, 3 mil efter älg hela hösten så att bara springa tycker han blir ganska långtråkigt och inte blir han trött i huvudet heller så då är i ändå tillbaks på 0 i stimulering.

Blodspår fungerar med älgskånk i slutet men så många älgar och blod kan jag inte släpa med mig hit även om det är en bra aktivitet.

Jag är ju i grunden schäfer människa så jag har provat både lydnad och uppletande mm men det går inte att motivera honom. Han vet precis vad jag förväntar mig men belöningarna är bara rolig ett par tre övningar sedan provar han dra iväg på egna upptåg.

Belöningar som jag har provat är Leksaker, mat, älghorn, och ett skinn.

Skinnet är det som har fungerat bäst hittills och älghornet fungerar bra att gnaga på inomhus men senn då?. Det hjälper inte att det är riktiga en mans hundar och det är HUSSES hundar men jag tänkte inte ge upp riktigt än.

Någon här som tränat annat än jakt med sina jakthundar MEN FORTFARANDE JAGAR när det är tillåtet. Hur har ni tränat lydnad mm?

Sv: Motivera jämthund.

Jag har ju jakthund men en mer lätt motiverad sak, med honom så har jag kört en del apportering, det lilla som går med honom. Men även en hel del ren lydnadsträning, vi bor på landet så med honom är det rätt tröttande att vimsa runt på stan och uppföra sig, eller bara sitta/ligga still och titta på folk i rörelse. Liftköerna kanske? ;)

Det går ju även att träna annat uppsökande, det stör ju inte jakten och kan verkligen få dem att arbeta med huvudet.

Sen har ialla fall våran en stunds upprördhet när jaktsäsongen är över, våran är dock längre men i februari brukar han vara odräglig när man inte får jaga och det inte är särskilt lockande att göra så mycket ute. Jag hoppas ju på rejält med snö så ska jag ta tag i det där med skidåkning och dragträning för honom. Det kanske vore något för er oxå? Även om det är springa så blir det ju även lite tänk när man ska dra och kanske även ta styrning? ;)

Belöningar som jag har provat är Leksaker, mat, älghorn, och ett skinn.

Mat som i deras vanliga foder eller "godis"? Alla jämtar jag känt (utom en) skulle göra i stort sett vad som helst för en korvbit... Leksaker, dragkamp, tugg osv har däremot varit totalt ointressant för dem, men då har de heller aldrig "lärt sig" det (jag upplever även med min schäfer/herde och jack russel att jag fått lära in lek som belöning), vilket era vad jag förstår inte heller har. Vet inte riktigt hur lätt/svårt det är att få en vuxen hund att uppskatta det så till den grad att det går att använda som belöning.

Precisionsarbete som lydnad har familjens jämtar också tenderat att tröttna på rätt snabbt (de fattar övningarna, men tycker att själva småpillet är meningslöst), medan t.ex. trickträning och "lekagility" (dvs utan för mycket precisionskrav) är hur kul som helst. Gränsen mellan utmanande och uttråkande är hårfin. :D

Självklart kan han springa några varv runt Åresjön men han har ju sprungit ett par, 3 mil efter älg hela hösten så att bara springa tycker han blir ganska långtråkigt och inte blir han trött i huvudet heller så då är i ändå tillbaks på 0 i stimulering.

Dragträning? Är ju inte mental stimulans på det viset men lite annat än "bara springa" och en träningsform som brukar passa den typen av hund bra, och definitivt är uttröttande om man låter dem jobba hårt. Går ju att variera beroende på vad man själv gillar och har möjlighet till - dig på skidor, spark, släde, cykel, pulka, långfärdsskridskor, eller bara använda sig själv som motstånd, dvs gå bakom och hålla emot (om man är eller vill bli supertränad i hela kroppen ;) ).

Hur länge är ni där uppe? Älskånkar går att frysa om många ggr. Eller äter han upp dem? Blod går att köpa i matbutiken, eller beställa. Eller går han bara igång på älgblod?

Kl svarar lite till alla

Tack för svaren. Jag har aldrig provat med annat än älgblod men tanken att de går att köpa blod i affären har inte slagit mig. Skånkarna brukar jag använda några gånger men vi är här hela sesongen så behövs ändå än del men jag tänkte att jag borde kunna kapa upp dem i mindre bitar.

Det där med folk/stadsträning har jag tänkt på men inte tagit mig för att prova men det ska jag göra! Han tycker ju att det är jättespännande att möta folk och det är tokjobbigt för han att inte få hälsa.

Har provar med godis. Det funkar inne men ute är de lönlöst, han bryr sig inte så vidare om mat överhuve taget.

Tricks gillar han och kan ganska många grejer men han provar lösa samtliga problem jag ger han med skall eller high five. Det är uppenbarligen det som fastnat bäst :angel:

Har även provat att gömma grejer i snön och det tycker han är roligt men han ger ganska lätt upp.

Drag har jag inte provat i år. Sambon provade i fjol men fick inte hunden att fatta grejen, han sprang bara med men han var ju så ung då så vi har tagit med oss selen för att prova igen.

Någon här som tränat annat än jakt med sina jakthundar MEN FORTFARANDE JAGAR när det är tillåtet. Hur har ni tränat lydnad mm?

Jag :D har en tax på 3 år som jag tränar lite av allt möjligt med.

Han är visseligien mycket förtjust i de flesta typer av godis (och pipande bollar som man får springa efter och jaga) men jag har svårt att få honom att förstå tjusningen i att dra i andra änden av en leksak. Det går bara när han är på humör helt enkelt - Så vi kör på boll och godis.

Just nu håller jag på att lära honom söka efter té-påsar som jag gömmer. Funderar på att försöka utveckla det genom att be honom hämta en specefik te-sort även om jag har gömt flera olika lukter (vi får se om jag lyckas :p).

Har provar med godis. Det funkar inne men ute är de lönlöst, han bryr sig inte så vidare om mat överhuve taget.

Tricks gillar han och kan ganska många grejer men han provar lösa samtliga problem jag ger han med skall eller high five. Det är uppenbarligen det som fastnat bäst :angel:

Alltså, jag känner igen det där så väl :angel:
Jag har kört lätt ugnstorkad blodpudding (blir inte så kletigt...) på min wachtel nu, och det funkar faktiskt riktigt bra. Inomhus :p

Eftersom vi stressade lite med apportträningen med våran så kommer det stora projektet i vår vara att göra om och göra rätt, till hösten är målet att han ska klara den där förbaskade öppen klassen, och det som fattas är vattenapporteringen och släpspåret.

I övrigt tycker vår att det är skittråkigt med spår om det inte är skarpa eftersök.
Går jämten nåt som eftersökshund? Annars kanske det kan vara något att träna i vår?
Om han funkar bra med skinnet som belöning kanske du kan lägga ett släpspår med det? När Ipod var unghund så drog vi en del släpspår med vildsvinsskinn, och i slutet hade vi bundit det i ett träd, så han fick kampa lite med det.

Vår blir också ganska matt av stadsmiljö, när han är hos mig i Stockholm är han helt slut i skallen den första veckan pg a alla intryck och fantastiskt angenäma dofter :p

han har inte gått eftersök men det ska väl bli det också så vi tränar ju lite för det men somsagt det blir mer nog mer till våren.

Men att göra släpspår med skinnet har jag inte ens tänkt på (har varit så inne på att jag måste ha klövarna) men det var en jätte bra idé! undrar dock hur det fungerar i snön.

:D

I godisväg så kör min mamma med kött, kokt kött av vilken typ som helst. Det är i princip det enda som funkar med deras gråhundar! Våran basset kan i princip döda för köttbullar och märgben! Märgben håller dom ju sysselsatta inne en stund, ibland använder jag det som belöning när vi tränar. Funkar att ha som extern belöning, kanske kan du använda älgklöven till det med?

Basseten gillar att leta godis inne eller på gräsmattan, det funkar även att lägga näringsspår med köttbullar i varje fotsteg i början. När vi kört en del spår så kör vi med godis vart tredje steg och sen snusdosa med mer godis på ett par ställen.

Basseten brukar lugna ner sig ett par veckor efter jaktsäsongen, men de där veckorna innan det kan vara hemska ;)

En vän till mig har 2 jämthundar, de älskar att dra! Köp varsin nomeselen och spänn fast framfär cykeln vetja :) . Klickerträning med konster som är ganska kravlöst rent perfektionsmässigt men ändå stimulerande kan också vara kul för en egensinnig jämthund ;)

En vän till mig har 2 jämthundar, de älskar att dra! Köp varsin nomeselen och spänn fast framfär cykeln vetja :) . Klickerträning med konster som är ganska kravlöst rent perfektionsmässigt men ändå stimulerande kan också vara kul för en egensinnig jämthund ;)

Cykla gör vi på vår och sommar men de är i inte riktigt före för det nu men att dra skidor ska vi prova lära honom men han har somsagt inte förstått grejen :angel:

klickar har jag funderat på men känns svårt när jag inte lyckas motivera honom med något även om det fungerar inne.

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar