Motivation när vintern kommer och mörkret faller

Sv: Motivation när vintern kommer och mörkret faller

Hur håller ni er motiverade i vinter?
Tänker på mitt fina projektarbete i skolan som består av att sätta lyktor (och ev blinkers) på rockarden:D vi ska bli så fina när vi kör!
- Hur många hästar har ni?
2st
- Hur långt har ni till stallet?
5min gångväg, hagen ligger utanför huset
- Har ni eget stall, är ni inackorderade?
grannens lada
- Varmstall eller kallstall?
Ni som har kalstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja?
Kallstall utan varmrum
- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och?
kallvatten
- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?
ena är körhäst, andra är sällskap
- Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute?
med en mysig nyinköpt overall!:love:

Tänker: " snart är det helg, då tolkar vi!"

Hur många hästar har ni?

2 Medryttarhästar

1,5 mil, 20 min med bil, 1 h med buss hemifrån

Ägaren har eget stall och där står bara hennes 2 hästar

Kallstall, och nej. Förutom inne hos ägaren, men dit kan jag bara gå när hon är hemma.

Inget utav det tyvär. Springer tappert omkring med två gröna vattenkannor.

- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?
Ridhästar som på vintern förvandlas till tolkningshästar!

- Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt
Plaststigbyglar, röra mycket på ben och händer heöa tiden när man rider. Skor utan stålhätta, ordentliga strumpor!

Min största motivation, och nästan enda anledningen till att älska vintern!

27821978.jpg

Ganska kass bild, men den enda jag har på den här datorn..

Åh, vintern är ju bästa tiden :D ... Har eget stall/lösdrift. Brukar vara mycket snö här vilket gör det ljust och fint att hålla på. Vintertid går mina på halvfart och sätts sen igång ordentligt i mars. Är det kallt kryper jag in i min skoteroverall som håller värmen mycket bra ;)

Låt detta vara en motivationstråd till detta mörker som nu faller över oss. Och med mörkret kommer även minusgrader och tids nog även snö och is...

Uff, går knappt att räkna. Tio egna just nu, varav tre är unghästar och inte rids. En foderhäst för tillridning.

Femton meter.

Eget stall!

Jag har kallstall, och en lösdrift. Har valt hittills att inte värma upp något utrymme i stallet eftersom jag har femton meter mellan bostadshuset och stallet.

Förhoppningsvis slipper jag att vattnet ska frysa. Ska eventuellt lägga ner elslinga på den känsligaste punkten. Annars får jag dra stall från pannrummet när det ska vattnas.

Håller igång sex eller sju ridhästar parallellt, och så har jag för närvarande tre unghästar som inte rids. Dem tränar jag dock på annat sätt, fem-tio minuter åt gången.

Klä på dig ordentligt! Flera lager med luft mellan. Ridoverall är suveränt! Trefingervantar i skinn från H...ks är lysande. Viktigt med bra, tjocka stövlar.

Vore kul om så många som möjligt kunde svara på frågorna och berätta HUR ni håller er motiverade i vinter. :laugh: Och gärna komma tips med hur andra hästmänniskor och ryttare, som befinner sig i en annan situation, med andra möjligheter kan hålla sig motiverande! :bow:

Jag håller mig motiverad genom att, de gångerna inspirationen inte är på topp, fundera på vad jag skulle göra istället för att greja med pållarna. Oftast inser jag att det inte finns något roligare, och skuttar iväg ut. Dock tar jag något färre hästar en dag då vädret är riktigt skruttigt. Det brukar vara någon orutinerad unghäst som får en extra "semester" dag, eller min mest rutinerade häst som går 5-6 dagar per vecka som kan få lite mer vila.

Dock är hästarna orsaken till att jag köpt egen går, och jag stortrivs. Visst tar det emot lite när det är mörkt och kallt, men jag tycker att vätan är värre-. Torr kyla kan man stå ut med!

Jag rider ganska mycket ridkurser och mina tränare är positiva och entusiastiska och då är det roligt att komma tillbaka nästa ridkurs och få höra att det blivit bättre med det ena eller det andra. Det är min drivkraft - att bli bättre på att rida!
Det är också skälet till att jag har så många olika hästar; jag vill bli bättre på att rida och det blir jag ju om jag har olika typer av hästar med olika svårigheter (ett par unghästar under inridning, en kbl-travare med talang, en vbl-travare med alla svårigheter det innebär, ett par islandshästar för att krångla till det med takten).

Jag har ett jobb där jag ser människor hela dagen och alla kräver de något av mig (ingår i yrkesrollen) och då är det väldigt bra med en hobby med hästar som faktiskt inte kräver något (de behöver, men kräver inte; en j-a skillnad)! Det är hästarna som får mig att gå runt.

*kl*

Jag har heller ingenting emot vintern! Framför allt när det kommit snö utan att det är is under den. :love:

Perfekt att styrketräna i lite djupare snö, bra "svikt" i en lagom djup skogsväg, sen en sån härlig avkoppling att komma ut en stjärnklar natt och få njuta av månljus, glittrande snö i ett mörkblått mystiskt ljus.

Saker som underlättar och piggar upp kan ju vara:

vattenkokare; oumbärlig i ett kallstall med kallvatten. Värmer vatten till kraftfodret så hästen får lite lyx också ;), slipper kyla ner händerna på att värma bettet innan ridning, bara att hälla lite varmvatten på bettet mm.

Bra enkla överdragsbyxor som går att ta av om man blir överhettad inne i stallet och sen dra på med skor och allt när man ska ut igen.

Passa på att rida barbacka och känna värmen från hästens kropp.

Inte att förglömma, ett par extra varma vantar om/när de man har blir blöta och kalla...

Så slipper man ju myggor, flugor och alla bromsar :angel:

3

Är van att ha stall hemma, men efter flytt och innan stallet är färdigt har jag i vinter 1 km dit.

Lånar stall.

Detta är ett kallstall utan något varmt utrymme, det är dock isolerat på en del partier men det är inte byggt någon sadelkammare eller dylikt. Alltså ett stort utrymme som skulle vara jättedyrt att värma upp.

I vinter får jag stå ut med bara kallvatten.

Två ridhästar och en unghäst.

Flera lager med inte allt för tjocka plagg, ett prisvärt underställ och ordentliga skor som inte blir blöta igenom. Andassockar för fötterna och ordentliga vantar.

Vad gäller motivationen: jag brukar ALLTID se till att boka in mig på träningar med jämna mellanrum över vintern. Det får mig inspirerad även om det snöar och skitkallt. Jag försöker att ta tillvara på årstiden, tolkar eller som nu, börjar köra in en häst för att kanske kunna ta vagnen i vinter.
Något annats som är bra är om man är två eller fler, är det en dag det inte känns så kul har man de andra som draghjälp. Känns det rent förjävligt någon dag skippar jag ridning/träning.
Dessutom får vi ofta, nästan alltid, ett suveränt underlag på de allra flesta vägar under vinterhalvåret!

Hur håller ni er motiverade i vinter? Det är svårt. Ställer faktiskt ofta av min häst en tre veckor ungefär i januari. Han får ingen sommarvila så han får lite vintervila i stället - och jag får då också vila den jäv-igaste månaden...

Annars är bra utrustning a och o förstås. Termooverall, rejäla och varma skor, bra vantar, en bra pannlampa etc. är ovärderligt för motivationen också. Kan man klä sig varm och ha en tillräckligt bra pannlampa samt belyst paddock för lite dressyrträning (om det inte är för dåligt underlag då) så klarar man av att rida på ett givande sätt vilket är motiverande i sig själv.

Sedan försöker jag ta tillvara de fördelar som vintern har, snötäckta fält där man inte får rida på sommaren får man ofta rida på på vintern - kolla med bonden först bara! Och att pulsa i djupsnön är supernyttigt för hästen i små doser åt gången, det är jobbigt som tusan...

Bra sällskap gör också under för åtminstone min motivation.

- Hur många hästar har ni? En.

- Hur långt har ni till stallet? 13 km

- Har ni eget stall, är ni inackorderade? Inackorderad

- Varmstall eller kallstall? Mestadels kallstall, om varmstallet inte är fullt (varierar från år till år) händer det att min får stå inne i varmstallet de kallaste månaderna.

Ni som har kalstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja? Ja vi har tillgång till ett relativt varmt stall där kusen kan torka efter turerna om han är svettig.

- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och? Både och.

- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar? Rid och körhäst.

- Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute? Rörelse och bra utrustning är det enda som funkar.

Rätt kläder... så man inte fryser är jätteviktigt. Själv kliver jag i min skoteroverall när kylan sätter in... då är det riktigt trevligt att tillbringa några timmar i stallet.

Det varierar... Senaste vintern var de två. Men den kommmande vintern är planerna att de skall vara tre.

Har egen gård med de för och nackdelar det innebär. Stallet ligger således precis utanför ytterdörren.

Se svaret ovan. Dock händer det att jag har inackorderingar.

Kallstall... Uppvärmd sadelkammare dock.

Ett av de mest kloka beslut jag gjort i mitt hästliv var att installera en liten varmvattenberedare i stallet. Den är guld värd.

För tillfället är det bara unghästar. Den äldsta är 3 år och håller på att köras in. Övriga hanteras och så läggs grunden för inkörning även på dem. Så det blir rätt mycket jobb men man håller värmen genom att man får knata och gå rätt mycket.

Som jag skrev inledningsvis. Rätt kläder är en förutsättning. Skoteroverall är inte direkt det senaste modet inom hästeriet... Men den är oersättlig. Rejält på föttern och så en riktigt varm mössa. Dessutom är det viktigt att man äter ordentligt.

Vore kul om så många som möjligt kunde svara på frågorna och berätta HUR ni håller er motiverade i vinter. :laugh: Och gärna komma tips med hur andra hästmänniskor och ryttare, som befinner sig i en annan situation, med andra möjligheter kan hålla sig motiverande! :bow:

Under vintern trappar jag ner mina egna ambitioner. Väljer att låta umgänget med hästarna vara det viktiga. Mycket pyssel och omvårdnad. Riktigt kallt ute så kanske en promenad vid handen är bättre i stället för en ridtur. (för människan alltså ;) )
Låt hästen gå ner lite i träningsdos så behöver man inte rida varje dag. Är det riktigt skitväder så kan man med gott samvete stå över ridningen just den dagen.

Förutom min varmvattenberedare... så var nog investeringen i en belyst ridbana också ett av de bättre valen. Man behöver inte ut på mörka små vintervägar.. Bara tända upp ridbanan och hålla till där när det är bäcksvart ute. Är det fruset i backen och ridbanan hård.. Ja då håller vi på med små enkla lekövningar... prestigelöst och roligt...

En.

Ca 1,8 mil. Måste ta bil då busstiderna inte passar alls, vilket inte är kul när det kryper ner till -30:crazy: Bilen får stå igång undertiden som jag skyndar mig, för annars finns det risk att jag blir kvar ute i ödemarken...

Inackorderad.

Kallstall, uppvärmd sadelkammare och klubbrum.

För tillfället endast kallvatten, men jag tycker mig ha sett en varmvattenberedare påväg att installeras!:bump:

Körponny.

Bra kläder är nog det enda som hjälper. Själv använder jag underställ i microull och varseljacka över + fodrade täckisar.

Enda motiveringen jag behöver för att älska vintern är att tolka med slalomskider efter lillskiten, då är möker och kyla som bortblåst. Och hjälper inte det så är det alltid ett sant nöje att se honom studsa runt i snö som går upp till manken på honom, han ser så bestämd ut:D

- Hur många hästar har ni? En egen, tre till i stallet

- Hur långt har ni till stallet? Har stallet hemma

Kroppen går väl an, finns bra kläder, och med ullstrumpor i Blundstonekängorna klarar sig fötterna bra, men HÄNDERNA??? Jag blir så kall att det värker i fingrarna, och vissa moment är ju svåra att göra med vantar på.
Men annars om det är för jäkla kallt så promenerar jag med hästen istället för att rida. Men min häst är skojig på vintern, för då är han superpigg, och på sommaren loj och håglös. Så vintern med kyla är ok, regn och lera är värre.

Annars är det bara att komma ihåg att vintern går lika snabbt som sommaren, och snart är det vår igen:)

Väldigt bra tråd som kan behövas snart för jag tycker kylan kryper på alltmer nu, fast det ändå bara är härlig höst ännu :)

Blir mer träningsinriktad och lägger ner mest focus i träningen under vintern då man tillbringar mer timmar på en upplyst ridbana om kvällarna.
Snön är ju även ett perfekt styrketräningsform för hästen :)
När det är riktigt kallt - ren häst ;) (rent täcke)
Man uppskattar den där varma koppen kaffe mer när man kommer in :D

Just nu tre st. varav en jag äger.
En islänning på 13 år som tränas i integrerad ridkonst,
en islänning på 4 år (inriden i sommras)
samt ett paintsto på 3,5 som ska sättas igång i träning

Nedanför huset, 1 min :D

Eget

Kallstall med endast 3 boxar. Varmrum - sadelkammaren men det är så pass litet. Täcken hängs in vid pannrummet och läderskötsel sker oftast inne i huset.

Så kallt det bara går att bli känns det som.
Fryser oftast mitt under vintern...

Alla tre tränas, men dom båda unghästarna bara 3-4 gr/veckan, 13- åringen 6-7 gr/veckan

Pyssla mycket, rykta och pälsa på mig smart.
Under dressyrpassen blir man alltid varm och go! :)
Under skogsturer gäller det och klä sig väldigt varmt!
Fryser man under en skogstur så hoppa av och gå lite då får man igång cirkulationen snabbt speciellt om det är mycket snö ;)

Hur håller ni er motiverade i vinter? Med hjälp av delmål bland annat. Och tanken på långa ritter i snölandskap :).

- Hur många hästar har ni? 2.

- Hur långt har ni till stallet? Alldeles för lång, ska förhoppningsvis flytta lite närmare.

- Har ni eget stall, är ni inackorderade? Inacorderad.

Ni som har kalstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja? Lösdrift, finns uppvärmt fikarum.

- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och? Kall.

- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar? En islandshäst som rids och så en ettåring.

- Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute? Man rör på sig, fikar mellan varven, dricker varmt. Har på sig bra kläder, inte bommulskläder.

Jag jobbar mindre under vinterhalvåret så jag har faktiskt mer tid än vanligt då. Så däremed kan jag oftast rida i dagsljus:)

Två

9 km. Jag har körkort och om dottern åker ut själv kan hon åka skolbuss med en kompis som bor i samma by. Sen kan hon även ta stadsbussen hem igen på kvällen om jag inte behöver åka ut.

inackorderade

Kallstall men jag upplever det inte särskilt kallt om man stänger dörrarna. Har man dessutom alla hästarna inne så håller sig termometern på plussidan trots 25 minusgrader utomhus. Sadelkammaren har element :)

Både varmt och kallt vilket är super då man kan tina upp frusna fingrar efter ridturen.

Ena ponnyn är 22 och rids ca 6 /veckan. Har även en 6 åring som rids/tömkörs 5 dagar/veckan.

Lager på lager, bra underställ (inte i bomull!!) närmast kroppen. Ullfrottésockor på fötterna + ullsulor i bra skor.
Termoridbyxor och bra vantar. Sen hjälmluva under ridhjälmen som skyddar kinderna och öronen:love: Även extra halsduk om det är riktigt bitande eller blåsigt.
I år tänkte jag även köpa såna där värmare för vantarna och fötterna till dottern som fryser ändå samt trästigbyglar.
Sen kan man ju alltid rida barbacka:love:

Dottern på vår tant en kall vinterdag:)

003-3-1-1.jpg

tänker på hur härligt det är med att kunna rida till ridhuset nu när grannens kor är inne :D, och sen så kan man tolka med shettisen ^_^
1 häst 2 ponnyer

ca7m

eget stall

kallt som 17

bara kallvatten men det är inne i den uppvärmda sadelkammaren så det fryser inte.

stora pollen rids och tävlas och de andra är gräsklippare

sopa, gräva ner fingrarna i hästens man när man rider, gömma sig i sadelkammaren och putsa träns,
skotta snö, ha varma kläder på sig, t ex vinter-ridstövlar, tjocka tumvantar med lillfinger, tjock löst sittande jacka, kofta och en t shirt som inte behåller fukten om man svettas.

Senast ändrad:

Hur håller ni er motiverade i vinter? Står på fullservicestall. Jobbar så att jag kan komma till stallet på dagtid. Kanske ska skaffa transport så jag kan åka och träna- om hästen är frisk dvs. Sen får man njuta av de där underbara soliga vita dagarna när hästen är på goshumör och man kan stå och kramas och klia på varann. :love: Och ha det i åtanke när det är blötsnö, snålblåst, strumporna är blöta, tårna isbitar, hästen otålig och förjäklig och skadad. :devil: :D

- Hur många hästar har ni? En

- Hur långt har ni till stallet? 1,7 mil. Cykel+buss ca 40 min.

- Har ni eget stall, är ni inackorderade? Inackorderad

Kallstall. Finns värme i fikarummet på vintern.

VV+KV på nuvarande. Tror enbart kallvatten på mitt nya stall som jag ska stå i vinter.

En. Det är där motivationen lär brista i vinter förmodligen, om hon fortfarande är skadad då... :( Att åka till stallet en ruggig blåsig vinterdag för att inte ens kunna rida. Men motivationen för mig i vinter är nog att jag ska stå på fullservicestall. :D Helt underbart att slippa mocka och ta kollektiva pass!

Man mockar sig varm ;) Sitter i fikarummet och dricker te. Klär sig riktigt jäkla ordentligt med bra underställ samt termokläder och ylle emellan. Strumpor och skor är fortfarande det svåraste för mig. När man jobbar i stallet håller man sig varm, men när man står still eller rider ut är det svårt att hålla tårna varma. Men dubbla yllestrumpor och vinterskor funkar ok för det mesta. Min tränare tipsade om ITAB antarktisstövlar som höll henne varm när hon stod stilla i timmar på ridbanan och höll lektioner.

Senast ändrad:

Jag tänker på hur fin vintern är när den är som bäst, det är så vackert med allt vitt. :love: Jag har ett skiftjobb som gör att jag kan vara ute i stallet på vardagar när det är ljust, och det är jag tacksam för! Annars så kommer jag försöka åka till ridhus minst en gång i veckan, vi har ridbana på nån minuts skrittavstånd men det kan vara mysigt med ridhus också..

En.

Ca 2 mil.

Inackorderad i ett litet stall.

Ni som har kallstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja?

Det är ett kallstall. Vi har uppvärmd sadelkammare.

Både och.

Min pålle är ridhäst, aktiveras 4-6 ggr/vecka.

Ha många lager kläder på sig! Inte för tjocka kläder (ett plagg kan vara rejält tjock men de andra måste vara tunnare), gärna lite större kläder så det blir luftfickor emellan.

fyra men endast en av dem är min egen

hur långt har ni till stallet
ca 40 meter från ytterdörren
eget

-
Varmstall eller kallstall?

kallstall men varmt i boningshuset ;)

-
Varmvatten eller kallvatten, kanske både o
endast kallvatten i stallet

-
Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?
tre av fyra rids ej på vintern
massor av kläder

Det kan verka som om jag har det lättare med eget stall men ibland så undrar jag. Jag måste hela tiden gå ut dit även i massor av minusgrader, vatten hinkarna fryser, vattnet fryser (vi har vattenpumpen till allt vatten i stallet - en utmaning i sig).

Jag rider ensam hela vintern utan upplyst ridbana eller ridhus dvs ut i skogen.

Jag tycker att mörkret är det värsta. Kylan kan man klä sig för. Men mörkret och därmed risken att träffa på vildsvin i skogen är lite tuffare. Men jag tycker egentligen om att rida på vintern och håller igång så gott det går ändå vilket innebär ridning i alla fall 4 dagar i veckan.

Hur håller ni er motiverade i vinter? Målsättning

- Hur många hästar har ni? Snart bara 4 ponnyer, ingen egen ridhäst

- Hur långt har ni till stallet? 50 m

- Har ni eget stall, är ni inackorderade? Eget

- Varmstall eller kallstall? Isolerat men utan uppvärmning
Ni som har kalstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja? Uppvärmd sadelkammare utan sittmöjligheter

- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och? Kallvatten, vattenkokare finns

- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar? Kommer att göra en del jobb med dotterns ponnyer - hur mycket och vilka beror på

- Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute? Skoterstövlar och tjocksockar, lager på lager, försöka lägga upp arbetet så att man inte blir för kall, vare sig före eller efter ansträning.

Målsättningen är styrande för min motivation. Passar det så ställer jag av mina hästar i nov för då är det ändå bara mörkt, halkigt och stenhårt. Sätts igång igen i dec - när beror på hur resten av livet ser ut (med tre barn i skolåldern kan advent vara en rätt hektiskt tid om man inte håller en stenplanering) men även underlag och, igen, målsättning.

Egen hästtransport och ridhus 20 min bort är också höjande för vardagsmotivationen - man kan ju inte åka och träna med en häst som inte hålls igång på hemmaplan...

kl.
Då tyckte jag det var dags att svara. Jag skriver för två stall, ett jag har mina egna hästar i och i det andra stallet jobbar jag så mycket jag kan, samtidigt som jag går i skolan.

Hur håller ni er motiverade i vinter? Jag vet faktiskt inte, men när det är kämpigt brukar jag tänka på allt roligt som komma skall och som har varit. Sen även har jag världens bästa stallkamrater.

- Hur många hästar har ni? Två egna i stall ett, sen i stall två där jag jobbar är där 15 stycken för tillfället, men ju nämre vintern vi kommer desto fler hästar ska det bli. Då en arbetskollega ska flytta sina hästar dit och ha de inackoderade där och hon har mer ärn 20 hästar så där kommer nog bli att göra :eek:

- Hur långt har ni till stallet? Två kilometer till stall ett, ytterligare en kilometer till stall två alltså tre.

- Har ni eget stall, är ni inackorderade? Ett eget och sen stall två som jag jobbar i.

Ni som har kalstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja? Båda stallen är kallstall och där jag jobbar är sadelkammaren uppvärmd.

- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och? För tillfället enbart kallvatten i båda, men till vintern ska jag få varmvatten i mitt stall och kanske på jobbet.

- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar? Mina egna hästar vilar, då det är sto med föl så ingen av de rids. Mitt jobb är på ett abarstuteri så där finns de flesta åldrarna och könen men för tillfället är där ingen som varken rids eller körs.

- Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute? Jag är nog inte riktigt rätt person att fråga det, brukar alltid frysa. Men en sak jag brukar ha nuförtiden alltid är vantar det är jätte bra, framför allt de som är vatten och vind täta.

Hur många hästar har ni?
En.

Hur långt har ni till stallet?
40 minuter kommunalt enkel väg. Jag bytte faktiskt stall inför hösten/vintern väldigt mycket på grund av resvägen - förut hade jag 1-1,5 timmes resväg enkel väg, vilket inkluderade ca 20 min promenad. Så har jag haft det hela mitt hästaktiva liv, så bara det att stallet ligger så mycket närmre (2 min promenad från pendeln dessutom!!) känns otroligt motiverande inför mörkret.

Har ni eget stall, är ni inackorderade?
Inckorderad.

Varmstall eller kallstall?
Kallstall med uppvärmd sadelkammare. Och toalett :love:

Varmvatten eller kallvatten, kanske både och?
Kallvatten endast. Varmvatten tar man med i termos :D Eller så ber man de som bor på gården, de ville hellre att vi knackade på om vi ville koka thévatten t.ex. så gör de det, än att vi har en kokare i stallet som kan börja brinna.
Däremot ska sägas att vi alltid har rinnande kallvatten, året runt, i sadelkammaren. Det var ett stort aber i förrförra stallet, att vattnet frös helt på vintern och stallägaren fick köra ner vatten i dunkar från huset, vilket gjorde allt som innefattade vatten väldigt mycket drygare.

Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?)
Ridhäst.

Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute?
Bestämde mig för två år sedan för att aldrig mer frysa i stallet, för det hade jag gjort i så många år. Mitt recept på 100% värmehållning när det är som kallast är: Underställ av bra kvalitet (mitt var dyrt men har hållit), tunn långärmad och luftig t-shirt, tunn och luftig ylletröja, vindtät fleecejacka, rejäl halsduk, öronlappsmössa, termoridbyxor. På fötterna ett par tunna strumpor och ett par raggisar i 100% ull plus ett par rejäla men ofodrade kängor. På händerna ett par tunna bomullsvantar med avklippta fingertoppar och ett par termo-tumvantar. I år slopar jag alla tusen lager och kör på underställ, tunn t-shirt och ridoverall i stället. Jag lovar att man inte fryser!
Skulle händerna bli kalla, så tar man av sig termovantarna och värmer händerna i hästens ljumskar. Innan man stoppar in händerna i vantarna igen så blåser man varmluft i dem. Då håller fötterna värmen länge.

Jag har satt upp klara träningsmål. När våren är över vill jag ha en häst med överlinje (han fick vila hela sommaren), styrka och mjukhet. Han ska kunna minska och öka och bli mer elastisk. När jag har det, så ska jag unna mig att gå kurser och träningar igen. Ska sägas att efter att ha haft en oridbar häst i 10 månader, så är det motiverande bara att kunna rida ut i beckmörkret över huvud taget.
Sedan så ser jag till att inte stressa i stallet utan låta det ta sin tid. Pratar med stallkompisarna och myser med hästen istället för att bara åka dit, göra sysslor, rida och åka hem. Det är väldigt skönt att bestämma sig för att nej, jag har faktiskt ingen tid att passa. Man måste se till att man åker till stallet nymatad och nöjd, och gärna ha något varmt och gott med sig att dricka och kanske lite fika. Det förhöjer hela dagen, speciellt om man tar med lite extra till stallkompisarna.

Dessutom har jag ju som sagt vidtagit vissa åtgärder. Att byta stall var en sådan åtgärd, och den andra var att faktiskt skaffa medryttare. Jag ville inte erkänna det i början men det är faktiskt vansinnigt skönt att inte behöva vara i stallet varje dag utan ha två dagar i veckan som jag kan disponera hur jag vill. Faktiskt så var jag väldigt motvillig till det där med medryttare, tänkte att det skulle vara jobbigt att hålla mig ifrån stallet. Men jag fick en bra känsla med min nuvarande så först nu så har jag kunnat slappna av och inse att ja, det är okej att tycka att det är skönt att slippa och bara kunna ligga i soffan ibland.

Nu kan jag också vila i att jag och hästen har kommit in i stallunken igen. Foderstaten är ordnad, hag-situationen likaså, reflexer är inköpta... Visst är det en del kvar men det börjar kännas hemtamt nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det? Eventuellt kommer det finnas möjlighet...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 715
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 174
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka