Motivation i Vinter

annoj

Trådstartare
Jag funderar på hur jag ska kunna hålla motivationen att rida min ena häst. Flyttade till ett annat stall i höstas, där finns det en belyst paddock och bra ridvägar så det är ju bra. Men nu har det kommit mycket snö tidigt och det har visat att bonden i närheten inte är så bra på att skotta, skottar väldigt sällan. så det är i precis att jag kommer dit med min bil, om jag har släp så kommer jag att fastna i snön där.
Har ni några tips på hur jag kan träna och hålla motivationen så länge det finns snö kan jag nog inte åka på träningar :/

Sv: Motivation i Vinter

Men varför inte skippa allt vad träning heter och bara ut i naturen på pållen och njut!

Förra vintern hade vi upp till ½ meter snö och min pålle plogade sej glatt igenom. Det var helt underbart. Hoppas det blir likadant denna vintern.:love:

Jag tänkte precis samma sak. Vintern är en naturlig viloperiod för mina hästar. Jag är ute när det går. Och jag hade önskat att det kom mycket snö här för då kan man ju faktiskt rida. Istället för den hemska halkan vi brukar ha. :p Sen har inte mina hästar någon vila på sommaren utan går hela tiden då. Om det inte är något särskilt då. Men på vintern får dom sina veckor utan ordentlig ridning. Blir kanske lite skritt några dagar i veckan men mer än så blir det inte.
Och att rida i snö är jättebra träning för hästen. Bygger finfina muskler. =)
Så skit i att tänka träning på vintern när det är snö och tänk på att bara ha roligt med hästen. Vilket iofs borde vara prio 1 alltid. :p

kan säga att min f.d tävlingsponny blev mycket "lättare" i gångarterna efter att ha ridit i djup snö i flera veckor, så kör på det!

Precis som alla andra har sagt är vintern perfekt för att jobba hästen i snön. Jag brukar jobba men olika skrittövningar. Man jag brukar också känna som du, att man nästan tappar sugen i vinterkylan. Jag brukar få tillbaka motivationen genom att ha något "projekt" för vintern. Jag brukar ofta sysselsätta mig och hästen med lite hjärngympa med tricktraining ledarskapsövningar och liknande.

Du har redan fått jättebra tips!

Att rida ut och pulsa i snön måste vara bland det mysigaste som finns, speciellt barbacka. Långa skritturer i snön är otroligt stärkande. Är h*n inkörd kan du kanske få med dig någon och tolka någon gång ibland? Jag tror både hästan och en själv behöver viloperioder från träningen, där man tillsammans myser och har kul utan större krav. Vintern och snön är helt perfetk för det! :)

Här får vi rida på ängarna när snön ligger, så då blir alla snarare mer motiverade än under barmarksperioden! Plus att alla asfaltsvägar blir mjuka och fina med snö på. Så vi travar runt byn om det är mörkt, finns flera vägar att rida på, eller skuttar runt i snön på fälten om det är ljust, och rider upp till klubben och lånar ridhus nån gång.

Kompletterar mig själv lite..

Får ju inte glömma - När snön ligger är det alltid ljust! :idea:

Skulle gärna också ut i skogen och plumsa men de vägar vi har vill inte bonden att vi ska rida på när det blir snö. Grusvägen utanför stallet är hal och min häst är lite framåt så då blir man orolig över att han ska halka, trots broddar. Ingen möjlighet att åka till ridhus utan en liten volt att rida på. Snö och rädsla är nog ingen bra kombination. Förstår om man låter hästen vila på vintern men hur länge.....

Varför vill han inte att ni ska rida där när det är snö? Det är väl då man gör minst skada?? Eller??

Han vill inte att det ska ridas där över huvudtaget för att det är så jobbigt för honom att plocka stenarna som sparkas upp efter hästarna. Och på vintern kan man missa när tjälen går ur marken och vägen går sönder för det. Jag förstår honom men har erbjudit mig att plocka sten och att vi rider i lungt tempo på vintern och inte när tjälen går ur marken.

Stenar som sparkas upp av hästarna?? Hmm... Antar att det är en grusväg??? Men alltså.. Han kör inte med bil där då??

han kör med bil, traktor och ibland motorcrosscykel. Nu har han plogat så det är fint men vart hittar man motivationen att rida ut när det är kallt, blåser 10 m/s och urtrist väder.

Jag tycker det är jättemysigt att rida ut i kolmörkret, även när det är kallt så länge man har på sig bra med kläder. Nu är det ju dessutom så fint med all snön, underbart att galoppera i djupsnö! :) De dagar det är för halt för att rida eller det styltar sig under hovarna brukar jag jobba hästen för hand, ledarskapsövningar, lydnad osv, antingen på banan i djupsnön eller på stallplanen. Lite hjärngympa för hästen och bra för kommande ridning. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?