Motionsträning

Sv: Motionsträning

Austarla skrev:
Jo, det är ju sant... men om man skall ut och rida exempelvis en timme så krävs det ju en mycket stark häst. :o Jag dressyrtränar vanligtvis inte i skogen. ...

Vilken häst som helst som inte är konvalescent klarar en timmes lugn ridning i skogen. Dvs typ 40 minuters skritt 5 minuter galopp och resten i trav. Vad får dig att tro att det skulle vara särskilt arbetsamt? En genomsnittsmänniska klarar ju av att promenera nästan den tiden i lugn takt utan att vara atlet så varför skulle det vara så att det kräver en MYCKET stark häst?

Att dressyrträna i skogen betyder inte att man ska sitta och fila dressyrmoment non stop utan att man tillämpar dressyren ute i skogen under ridningen. Dvs man tänker på att följa hästen mjukt, man tar tex ett par steg i öppna när man passerar en stubbe eller gör ett par steg skänkelvikning för att passera en väggrind etc.

Att INTE tillämpa dressyren när man rider i skogen verkar närmast dumt tycker jag. Varför ska man låta hästen gå " obalanserat" eller "olydigt" etc bara för att man är ute i skogen? Naturligtvis ska man inte kräva fullt lika mycket som på ridbanan och låta hästen slappna av och sträcka på sig som delmoment i skogen, men att låta hästen relaxa mellan olika moment är viktigt även vid arbete på ridbanan.

/KT

Senast ändrad:

Spider84 skrev:
Rider jag ut dock så är det långa tyglar och alla gångarter som gäller. Min häst är int stark m.m. nog att gå ute i en bra form än och skulle bara få träningsvärk av det och bli frustrerad över att hon inte orkar.
Ju bättre hon blir eller vilken häst det än är jag rider desto mer ber jag om ute.

Så resonerar jag. Varför ta bort leken utomhus. Blir lite semester för både häst och ryttare. Sedan när häst och ryttare är så bra att det är en lek att rida och gå i en bra form ja då kan man ju tillämpa det ute.

QUOTE]

Men det ena utesluter ju inte det andra. Hästens form SKA ju varieras efter den typ av arbete man kräver för tillfället och även anpassas efter hästens utbildningsnivå och kondition.

Att rida dressyrmoment ute i skogen (eller varsomhelst förresten utanför ridbanan) är ju inte att TA BORT LEKEN. Tvärtom det är att avdramatisera dressyren och göra den till en skojig grej! Mycket av måsten och tvång försvinner när man gör det ute "på lek". Många gånger är det MYCKET lättare för hästen att förstå VARFÖR och HUR man gör vissa saker där det blir en naturlig del av terrängpasseringen än på en platt och tom ridbana.

/KT

Nej och det håller jag helt klart med dig om.

Därför jag också skrev med att det jag känner att hon orkar det gör vi, men resten skiter jag i eftersom jag inte vill överantstränga henne eller be om för mycket.

Sen är ju hon lite speciell...eller konstig... med hennes konstiga krop, alla låsningar och gamla skador... :crazy:
Just med henne, som jag ju också känner så väl, så vet jag att det krävs full koncentration från hennes och min sida för att det ska funka.

En annan häst hade jag gjort annorlunda med.

KungTulle skrev:
Vilken häst som helst som inte är konvalescent klarar en timmes lugn ridning i skogen. Dvs typ 40 minuters skritt 5 minuter galopp och resten i trav. Vad får dig att tro att det skulle vara särskilt arbetsamt? En genomsnittsmänniska klarar ju av att promenera nästan den tiden i lugn takt utan att vara atlet så varför skulle det vara så att det kräver en MYCKET stark häst?

Att dressyrträna i skogen betyder inte att man ska sitta och fila dressyrmoment non stop utan att man tillämpar dressyren ute i skogen under ridningen. Dvs man tänker på att följa hästen mjukt, man tar tex ett par steg i öppna när man passerar en stubbe eller gör ett par steg skänkelvikning för att passera en väggrind etc.

Att INTE tillämpa dressyren när man rider i skogen verkar närmast dumt tycker jag. Varför ska man låta hästen gå " obalanserat" eller "olydigt" etc bara för att man är ute i skogen? Naturligtvis ska man inte kräva fullt lika mycket som på ridbanan och låta hästen slappna av och sträcka på sig som delmoment i skogen, men att låta hästen relaxa mellan olika moment är viktigt även vid arbete på ridbanan.

/KT

Jovisst kan en människa gå ut och promenera och detsamma kan ju en häst som verkligen är gjord för det. Men en häst är inte gjord för att bära en människa, det var därför jag sa en mkt stark häst. En ryttare på säg 60 kg är ju faktiskt 1/10 av en 600 kg tung hästs vikt. Det är detsamma som att människan skulle bära en 6 kg tung packning. Och det skulle jag tycka vara tungt att bära i 1 h i varierande terräng... :eek: har inte ens provat...:D

Att inte tillämpa dressyren i skogen...jag är ledsen, uttryckte mig nog lite klumpigt!:crazy: Självklart låter jag inte mig själv sitta felaktigt så att hästen kommer i obalans. Att hästen är "olydig" ser jag däremot inte som något problem. Jag uppfostrar inte mina hästar till lydnad. Jag ber dem att göra saker och vill de det gör det saken. VIll de inte göra det (och jag inte gjorde något fel, vilket jag dock aldrig riktigt vet...:crazy: ) så kanske de helt enkelt inte känner att göra det den dagen. De är ju levande varelser och borde ha möjlighet att påverka vad vi gör med deras kroppar.

Austarla skrev:
Det är detsamma som att människan skulle bära en 6 kg tung packning. Och det skulle jag tycka vara tungt att bära i 1 h i varierande terräng... :eek: har inte ens provat...:D

[/U].

Hm, 6 kilo packning i en ryggsäck är inte särskilt tungt. Är själv en medelålders lätt överviktig person som inte har särskilt bra kondition. Ändå har jag vid flera tillfällen i mitt liv färdats timmavis i terräng iförd riktigt tung utrustning utan att detta varit oöverstigligt jobbigt.

När jag är på levande rollspel kånkar jag runt på både stålhjälm, ringbrynja och axelskydd i plåt, saker som tillsammans snarare väger 10-13 kilo eller så, ibland mer för ofta bär man med sig ryggsäck med proviant och vatten också.

När det gäller hästar så är hästar INTE gjorda av porslin!

Ska man tala om "tungt" terrängarbete som verkligen börjar bli arbetsamt för en häst då talar vi om ett 3-5 timmars skritt i terräng, med kanske litet trav inlagt eller 1-2 timmars HÅRD ritt i sträckt trav och galopp i väldigt ojämn terräng.

Att allvarligt tro att en timmes långsamt ridarbete i skogsterräng skulle vara FÖR arbetsamt för en häst är att allvarligt underskatta hästen som art.

Nu talar jag fortfarande om friska hästar och ponnyer i "normal" arbetsför ålder.

Red själv i somras min 27 år gamla welshponny under en eftermiddag i riktigt svår terräng med starkt kuperad skogsmark, men gick naturligtvis bredvid hästen under passage av de värsta stupen samt stannade och rastade honom ordentligt litet då och då. Resten av tiden var till 90% i skritt och sedan litet långsam trav.

När detta skedde var min ponny precis igångsatt, han hade alltså ingen vidare kondis, samt red av en vuxen ryttare OCH var väldigt gammal. När vi lastade och åkte hem var han fortfarande pigg, hade bara svettats måttligt under arbetet ( men det berodde mest på vädret med rejälv värmebölja) och dagen efter var han inte ens stel.

Skulle detta varit så jobbigt för honom skulle han väl blivit stel, ryggöm eller halt? Eller?

Nej långsam ridning i terräng är välgörande gymnastik för hästar!

/KT

Austarla skrev:
Att hästen är "olydig" ser jag däremot inte som något problem. Jag uppfostrar inte mina hästar till lydnad. Jag ber dem att göra saker och vill de det gör det saken. [/U].

Argh. Som jag ser det ska en häst vara lydig, allt annat är FARLIGT och en säkerhetsrisk.:crazy:

Nu menar jag inte att hästen ska kuvas till lydnad med våld alls inte, men att ha en häst som inte lyder är vansinne.

Däremot hindrar inte en god grundlydnad att man kan busa runt och leka när man rider ut, tvärtom, ju lydigare du vet att hästen är ju mer knäppa saker kan man som ryttare göra tillsammans med sin häst.

/kt

KungTulle skrev:
Red själv i somras min 27 år gamla welshponny under en eftermiddag i riktigt svår terräng med starkt kuperad skogsmark/KT

Tack för svar, det gav mig en del att fundera över.. Skall kanske ge mig ut i skogen snart igen då ;)

Jag rider ofta ut i skogen i alla gångarter, gillar inte att traggla på ridbanan för mycket.
Kan ibland åka till ridhuset & löshoppa & sedan busa lite när vi är själva.

Ridbanan/ridhus använder jag när jag vill ha mer exakthet & när vi kör 110% koncentration annars skärper inte jag mig riktigt eller när jag inte har tid att rida ut i skogen, då tar jag 30 min på ridbanan.

Åker ibland hem till kompisar med hästen & rider, åker iväg på knasiga evangemang som te.x skall vara med i luciatåget med hästen på tisdag. Ställer upp med häst på lajv tillställningar. Var t.ex ryttarnormad med min andra häst i somras & red runt på lajv området & spanade efter fienden. Jättekul...:p

Jag har kul med min häst, längtar till julaftons galoppen då man på morgonen spränger fram över fältet.:d

Sen rider jag regelbundet för A/R instruktör :crazy:

Jag rider ut med min häst (något motvilligt eftersom jag gillar snadlådan), men jag har blivit mer och mer noga med att trava och galoppera med hästen rakriktad och på tygeln. Om hästen får gå som den vill på lös tygel är det lätt att snedhet i rörelsemönstret förstärks, särskilt om man är ute längre stunder. Då kan uteridningen trots allt motverka dressyren.

Sen så blir det ju bättre träning för hästen om den rids i så bra form som möjligt även ute. Springa/lunka kan en häst göra hur långt som helst, men ställer man lite krav blir det en annan visa. Men är den van att arbeta i form på uteritter som är runt timmen (inklusive fram- och avskrittning och pustpauser på lång tygel) så har man säkert igen det på ridbanan när det krävs. Och framför allt när det är dags för tävling. Då är det bra om hästen har ork med råge, så att man kan ta ut den en stund ett par timmar innan det gäller - de flesta hästar jobbar ju bättre andra gången de tas ut på en ny plats.

Träningsvärk av detta får den väl bara om man ställer högre krav än vad hästen är tränad för?

Åh, en frände...:banana:
Känner likadant. Jag hade väldigt lätt för att låta hästen slappa runt ute föritiden men ju mer nogrann jag blir ju mer "spatt" får jag på hästen dagen efter jag ridit ut och slappat. Den blir ju helt sned ju.

Jag vet att hästen behöver skogsslappet och jag vet att jag själv avskyr det så jag försöker faktiskt hitta ryttare som är lte mer omdevetan om hästens rörelsemekanik som kan ut och busa med mina ibland.//Linda, pedant som avskyr att vara det.

Det var roligare när man inte kände så mkt av vad hästen gör.

Hrannar skrev:
Man ska vara konsekvent, där är det du får lydnad hos en häst:idea:

Precis.

Men konsekvent betyder naturligtvis att man ska vara det i samband med känsla, kärlek och rättvisa.

Men kan ju vara konsekvent brutal och ond också!

/KT

Visst blir det mycket skritt i sandlådan, men skritten är den gångart jag föredrar även när jag rider ut.
Långa skrittpromenader är suveräna för att få en häst i kondition!

Men visst, jag både travar och galopperar med hästen i form.

Immer

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter