Motionerna när man har valp

oceanoverhead

Trådstartare
Sist jag hade valp så gick jag faktiskt upp x antal kg, eftersom jag inte längre kunde fara ut på mina vanliga joggingturer, och inte ens promenera, mer än det lilla valpen klarade av då givetvis. Men hur brukar ni göra, ni som annars brukar motionera flitigt? Och ni som dessutom har andra hundar när ni skaffar valp, som också behöver motion, hur gör ni då? Har hört talas om att vissa har valpen i babysele på magen(kanske inte största raserna då;p) alt. har valpen i barnvagn på promenaderna, men känns ändå inte som alltför ofta man ser det?

Det är så viktigt för mig för att jag ska må bra, att jag får de där löprundorna och dagliga motionen, skulle vara intressant att höra hur ni andra gått tillväga? Visst kan man kanske börja med ensamhetsträningen på ett tidigt stadie, men visst dröjer det ju ett bra tag innan man kan börja försvinna i halvtimmar eller upp emot en timme. Kom och tänka på en annan fråga nu när jag funderar på detta med ensamträning och valp, och det är hur ni som är helt ensamstående och skaffar valp, hur bär ni er åt? Fyller kyl och frys med mat åtminstone de första veckorna eller ber om handlingshjälp..?

Sv: Motionerna när man har valp

Jag lämnade valpis i bilen med de andra hundarna de minuterna jag handlade, inga problem.

Ett enkelt sätt att få med valpis på promenader är att ha en ryggsäck på magen med valpen i. Min lilla fick hänga med på kortare långpromenader ganska tidigt, när hon orkade, i sitt tempo. Tror hon var runt 3 månader när vi gick ett par kilometer, hon älskade att upptäcka världen!

Förra gången vi hade valp stoppade jag in henne i tröjan. Jag hade en tröja med dragkedja, som var tight i midjan (eller så stoppade jag ned den i byxorna), drog ned dragkedjan lite, stoppade in valpen så att huvudet stack fram, drog upp dragkedjan och så satt hon där medan jag promenerade. Det fungerade finfint fram till att hon vägde cirka 6-7 kilo, då blev det för tungt och vi blev tjocka hussar och mattar.

Jag lämnar valpen hemma. Ser till att valpis är trött och rastad och de brukar då kunna sova en timme utan problem. Åker jag på träning hänger valpen med i bilen och det gäller också andra vardagsbestyr som att handla.

KL
Jag lämnade också valpen hemma. Stoppade in henne i en bur, väntade tills hon somnat och smög sedan iväg!

Min egen träning ligger på is just nu pga valp. Visserligen har jag sambo, men villkoret för att jag skulle få skaffa den här valpen var att han inte behövde engagera sig (då han inte riktigt har tid och ork just nu).

I varje fall, min äldsta hund (20 månader) behöver ju sin motion och jag har gjort så att jag bär valpen vissa bitar för att hon ska orka (förslagsvis de passager där jag inte kan ha henne lös). Nu är hon tre månader och orkar rätt mycket, så hon går säkert med (lös) lite mer än hälften av promenaderna. Jag har dock en ras som har lätt kroppsvikt och som är smidigt byggt, så jag oroar mig inte så mycket för överbelastningar. Jag passar på att gå lite raskare med den andra hunden när jag bär valpen, då får både jag och den äldre hunden lite mer motion.

Från och med nästa vecka tänkte jag börja börja komma igång och springa två gånger i veckan i varje fall, men då är sambon hemma med hundarna. Tyvärr har jag inte så mycket ensamhetshjälp från den äldsta då hon har haft väldigt mycket separationsångest.

När vi precis hämtat han så avstod jag de första 4 veckorna och jobbade med ensamhetsträning och passivitet i korta korta pass.

Sen fick han helt enkelt vara i buren nån timme, alt bilen. Har funkat hur bra som helst och han trivs nästan bättre ensam när han är trött i nuläget.

det lättaste är att äta mindre. en joggingtur på en timme behöver inte bränna mer än mellan 2 och 400 kcal beroende på tempo, individ som joggar ect. om det skulle handla om en lite mindre individ så är det rätt få kalorier och därmed så kan man istället försöka att äta mindre om man är orolig att gå upp i vikt.

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 551
Senast: Lona
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 072
Senast: Lazio
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 111
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31