Motion trots tappsko?

Mitten

Trådstartare
Hur gör ni när hästen tappat en sko? Får den helt enkelt stå tills hovis kommer, rider ni på volten, tömkör?
I den här leran flyger ju skorna både hit och dit.
Jag har alltid låtit hästen stå, men hon blir ju så frustrerad av det ... jag skulle vilja tömköra henne lite så hon får något att göra, men jag är ite feg :crazy: . Hon brukar inte ömma eller så, men man vet ju inte om det känns jobbigt för henne ändå, eller om hon börjar få ont om jag rör på henne.

Som sagt, hur gör ni?
 
Sv: Motion trots tappsko?

Beror på vilken sko som rykt (nu har jag peppar peppar inte haft en tappsko på åratal).

Om det är någon av bakskorna rider jag båda hästarna, kan tom tänka mig att rida ut. Är det en framsko på ena hästen rider jag inte. Den andra kan jag rida i ridhus eller på ridbanan eller på gräsunderlag.
 
Sv: Motion trots tappsko?

Min ena häst har haft en del tappskor nu pga leran... :mad:
En gång dressyrade vi i padocken. Skänkelvikningar, framdelsvändningar, sidvärtsrörelser i skritt osv.
Men jag sätter alltid på en sko, och försöker ha en extra liggandes när han får en tappsko.
 
Sv: Motion trots tappsko?

Jag har inte riktigt kommit till att spika på den själv :o . Men som sagt, i paddocken borde det inte vara någon fara. Hon har dessutom tappat BÅDA bak. Men hovis har lovat söndag eftermiddag :banana:
Idag kollade jag lite på hur hon reagerade på grusvägen, och jag såg ingenting ovanligt med baktassarna. Däremot var hon halvt galen och rädd för allt (jäjä, matte går inte på den längre) i pur överskottsenergi :D Och då har hon ändå stått i snart en vecka bara.
Kärring :p
 
Sv: Motion trots tappsko?

Jag brukar använda en provisorisk "sko" med hjälp av en hård special-boots som går runt hela hoven, som spänns fast stenhårt. Fungerar superbra!

Tyvärr vet jag inte var man får tag på dem.
 
Sv: Motion trots tappsko?

Mina skulle få stå tills hovis varit här.
Men å andra sidan händer det ytterst sällan att någon sätter en sko - trots leran.

Immer
 
Sv: Motion trots tappsko?

Jag brukar gå ut på en daglig skrittpromenad på sandslingan med min tills dess att hovslagaren kan komma. Hon exploderar om hon får stå mer än en dag så vila är inget alternativ, och jag kan inte slå på tappskor själv.
 
Sv: Motion trots tappsko?

Det beror lite på. I sommras när hon tappat en sko och hade två lösa och hovis inte kunde komma på länge skrittade vi ut lite (både asfalt och grusväg). Andra gången hon haft tappsko lossnade den precis när vi skulle vara med på vår första hoppträning, men vi testade ändå (tränaren tyckte vi kunde testa och hon är gift med vår hovslagare, annars hade jag nog inte gjort det) och det gick, hoven blev inte trasig heller, då var hovslagaren bokad till tisdagen (det var på söndagen) så måndag och tisdag fick hon stå sen. Hon är inte ömhovad och har bra hovkvalité. Har gått barfota bak förr.
 
Sv: Motion trots tappsko?

Hej!
Min häst tappade en sko (vänster bak) i måndags. Jag har ridit honom i manegen som vanligt onsdag, torsdag och lördag. Hovslagaren skulle komma i onsdags men fick förhinder, sen skulle han komma ifredags men det gick inte då heller utan han lovade komma idag (söndag), nu fick jag just sms att han är förhindrad igen... Jag börjar bli uppgiven nu och känner mig osäker på hur länge jag kan ha hästen med bara en baksko, trots att jag inte märkt nån skillnad på hans steg... Jag tänkte för mig själv att jag kanske ska försöka få bort den andra bakskon också innan han går idag, så är det åtminstone lika på båda bakbenen. Han har starka hovar och är inte känslig. Att ha honom att stå är inget alternativ för oss. Vad tror ni andra om detta? Mvh TittiD
 
Sv: Motion trots tappsko?

Har hoven gått sönder är det väl ingen idé att rida honom. Om den inte har gjort det och han inte ömmar skulle jag iaf fortsätta skritta om han inte kan stå. Min gick två veckor i sommras för att hovis inte kunde komma. (ringde andra som vi hört bra om men de kunde inte heller) Så ett alternativ kan väl vara att ringa en annan hovis och se om den kan komma ut snabbare än din vanliga?
 
Sv: Motion trots tappsko?

Jag motionerar på mjukt underlag (ridbana eller gräs, finns inget sånt så grusvägar men då bara en kort promenad) men tar det lugnare än vanligt och skrittar mest. Trots att de hästar jag haft blivit ömma när de tappat skor tycker jag det är bättre att de får röra sig än vila, och rör de sig mycket i hagen är det ännu viktigare att de får röra sig lite "rätt" varje dag (alltså som de ska röra sig unde ryttare) om det så bara blir 10 minuter för hand eller bara en skrittur i skogen.
 
Sv: Motion trots tappsko?

Hur gör ni när hästen tappat en sko? Får den helt enkelt stå tills hovis kommer, rider ni på volten, tömkör?
I den här leran flyger ju skorna både hit och dit.
Jag har alltid låtit hästen stå, men hon blir ju så frustrerad av det ... jag skulle vilja tömköra henne lite så hon får något att göra, men jag är ite feg :crazy: . Hon brukar inte ömma eller så, men man vet ju inte om det känns jobbigt för henne ändå, eller om hon börjar få ont om jag rör på henne.

Som sagt, hur gör ni?

Slår på en ny. :D

Hälsning Maja
 
Sv: Motion trots tappsko?

Hur gör ni när hästen tappat en sko? /QUOTE]

Jag slår på en ny :D .
Är noga med att sömma om skorna efter en tid så det är inte ofta jag har en tappsko men i denna lera är det ju så att de kan fara av ändå och då är det bara att bita ihop och slå på en ny... inte min favorit syssla :crazy:


Be din hovis lära ut hur man slår på en tappsko.
 
Sv: Motion trots tappsko?

om jag haft min häst skodd runt om så hade jag ridit lugnt i paddock/ på gräsunderlag och det var tappad baksko, ej framsko. nu är min häst bara skodd fram, så han rids inte om han tappar en sko. dels har han dålig kvalité på framhovarna och sen tycker jag inte om att rida med snebelastning fram. eftersom vi inte kommit särskilt långt i vårat dressyrande så bärs mycket vikt fram och jag inbillar mig då att det blir sämre med den snedheten som är fram än om den är bak. :confused:
 
Sv: Motion trots tappsko?

Min sköthäst har tappat ena skon fram, men jag red han ändå idag. För han ömmar inte och visar inte någon hälta så då tyckte ägaren att han lika gärna han få lite motion. Och hästen mådde lika bra innan ridturen - som efter :)
 
Sv: Motion trots tappsko?

Jag brukar använda en provisorisk "sko" med hjälp av en hård special-boots som går runt hela hoven, som spänns fast stenhårt. Fungerar superbra!

Tyvärr vet jag inte var man får tag på dem.

h**ks har sånna!!!! om det nu är sånna du menar!
 
Sv: Motion trots tappsko?

Be din hovis lära ut hur man slår på en tappsko.

Ja, i vanliga fall behövs det ju inte eftersom han bor på gården där hästarna står :angel: (och ja, han är en riktig och DUKTIG hovis). Just i det här fallet var han dock bortrest ... och nu är jag hemma i influensa så pållan får stå iallafall :( . Men skor har hon nu.
Jag skrittade henne på ridbanan, tog till och med lite travsteg, och det funkade utmärkt, jag kände ingen skillnad. Tur att hon har så fina hovar :love: Min andra häst hade def. inte klarat det.
 
Sv: Motion trots tappsko?

har jag kvar skon så slår jag på den igen eller tar en gammal sko som passar och slår på..annars får hästen stå tills hovslagarn kommer.
 
Sv: Motion trots tappsko?

hej hej jag har jobbat hos travtränare i flera år och där fick ja lära mej att har hästen tappat ena skon så rycker man av den andra själv så att inte hästen blir felbelastad och så länge som din häst inte är ömfotad så kan man rida på som vanligt finns ju många olika underlag att välja mellan så nått borde ju passa din häst och dess hovar=)
 
Sv: Motion trots tappsko?

Jätteintressant att höra hur ni andra gör! Jag är lite rädd för att göra fel ibland :crazy:
Nu gjorde jag så att hon fick stå först, men när BÅDA bakskorna rykt red vi på ridbanan lite lugnt. Och det gick jättebra! Hon ömmar inte ens på gruset, så egentligen skulle man prova att ha henne barfota bak ... men det får bli efter snö-och-is-perioden isf (som inte ens infunnit sig än :p )
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 157
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 018
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 553
Senast: Fideli
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp