Motion av nydräktiga ston

Pontevecchio

Trådstartare
Lite nyfiken på hur ni gör med era ston ni har betäckt i år.
Särskilt de som tidigare varit ridhästar och inte var helt avställda före betäckning.

Ställer ni av de helt de första 45 dygnen?
eller motionerar ni lätt och vad räknas då till lätt?
Är det någon period ni anser är mer kritiskt som gör att ni ändrar
ert sätt?

Nyfiken på era tankar :)

Sv: Motion av nydräktiga ston

Jag red precis som vanligt :)

Jag frågade på seminstationen och de sa att stoet inte skulle utsättas för hårt arbete, när jag frågade vad de menade med hårt (så att vi förstod varandra rätt) så tyckte de att skogspromenader var lagom ;)

För mig är hårt ett par timmars jakt, och skogpromenader är ju rena vilan :devil:

Så vanliga ridturer i skogen och lite arbete på ridbanan var vad vi gjorde :)

Det beror ju helt på vad stoet är vant vid.

Och här har de fått fortsätta som vanligt och undvikit stress.
Dvs om jag vet att de blir stressade över en sak, då är det just det jag undviker under den perioden, i övrigt ridning/körning som normalt. :)

Även precis efter betäckning?

Jag tycker att min 18åring stelnade ihop lite när hon stod på box på stationen. Plus att det är superhärligt ridväder och damen trots allt
har en hel del kondition efter vintern.

Har absolut inte tänkt nåt hårt utan just skogsmys för att röra på sig
och mjuka upp kropp lite. I hagen äter de mest nu (förutom hennes obligatoriska morgonrejs).

Men jag är livrädd att riskera lilla livet som förhoppningsvis finns nu.

Jag red nästan som vanligt. Eftersom hon tränats för distans innan betäckning så blev det givietvis mindre men jag undvek ingenting som vi vanligen brukar göra hemmavid. Jag avstod dock från att åka iväg någonstans då hästen blir stressad av transporten.

Jag hade tänkt rida mitt sto även de första 45, men vågade inte tillslut då hon kan bli jäkligt het ute.

Min stallägare som föder upp hästar ställer av hästarna första 45 dygnen.

Jag tror det är lugnt, hon är coolheten själv nu.
Men är det inget foster på 17dygns kollen så kommer det säkert gnaga i mig.

Gör ni någon skillnad mellan 1-17 dygn och de senare?

Har gjort som vanligt även när de är nybetäckta och nydräktiga.
Har även ridit till 'stationen' och ridit hem (Ja du vet vars jag brukar hålla till väl, 3 km hemifrån) efter seminering.

Varit iväg på premieringar osv är också sånt jag pysslat med. Helt enkelt sånt som de är vana vid att göra :)

Den perioden är väl inte riskabel alls. Riskabelt blir det väl först när ägget ska fästa i livmodern?

lite OT MEN..
.. din dam var mystiskt lugn idag på fm när jag var där.. väldigt lugn och tillfreds mig sig själv;)

Ja hon är så hög på hormoner att hon är lite väck.

Tack för svaret amkm! Jag ska inte tramsa mig i onödan.
Det är inga långa eller många turer utan bara lite "mammayoga" vi ska bedriva.

Shaggy, ja så förstår jag det också? men första 45 är mest kritiska över lag.

Bra.
Du känner vackra röd bättre än oss andra och fortsätt så som du tror är bra för henne. Mår hon bra för att hålla humöret i topp med normal ridning, mår hon bra av lugna promenader, ja men gör det då osv..

(Tant Kackel t ex reds precis som vanligt inkl alla normala stressmoment runt henne, har dessutom för mig att hon var nydräktig ena 'lägeråret'. ;) )

Mitt sto ska betäckas om 1-2 veckor, sen kommer hon få gå på bete hela sommaren :) Har tränat henne väldigt hårt nu i vår och hon ligger lite på sin bristnings gräns, -är avelsvisning på måndag, så hon ska helt enkelt få vila :) Sen kommer jag motions rida henne hela hösten och vintern.

Man brukar väl säga att de första 30-40 dagarna är mest kritiska, då stoet inte ska utsättas för stress.

Har ett sto på dygn 19 idag och hon motioneras ungefär som innan, dvs vi rider ut i skogen, lite på ridbanan, tömkör och lite sånt :)

Tog upp frågan med min vet eftersom typ alla skriver olika. Hon säger att gör vad hästen mår bra av. Om dom inte blir stressade av att tävla så är det okej att göra det. Min som är lugnare ute än på hemmaplan måste alltså bara vara bra att åka iväg med:p
Jag märker på henne att hon blir på sämre humör om hon inte får jobba med kroppen, sen kanske jag inte pressar till max.
Det jag däremot är lite oroad över, om hon nu blir dräktig, är om det tex kommer en traktor och skräms. Dom äter nämligen svarta halvblodsdamer till frukost och då måste man bli extremt rädd. :(

Så jag tänker nog rida igång henne igen när hon kommer hem, hon var rätt så bra igång när hon lämnades iväg, så skritt några dagar och sen travas igång. Sen ev nån tävling i slutet av säsongen. Men då rider medryttaren som tävlar några klasser lägre.

kl

Jag har behandlat mina damer precis som vanligt hela de första 7-8 månaderna i alla fall. Stoet ska givetvis inte utsättas för stress eller arbetas hårt, men samtidigt finns det ju ingen anledning att linda in dem i bomull heller. Stress är för mig att jag skulle åka iväg med det ena stoet flera dagar och lämna det andra nybetäckt ensam hemma, att de kommer lös och blir jagade av hundar, att man kör in med stor skogsmaskin i deras hage osv. Givetvis ska man ge stoet de bästa förutsättningarna man kan, men tänk på alla tjuvbetäckningar, falska negativa besked om dräktighet osv där ston till och med tävlats och tränats hårt och sedan fölat mitt i allt. Om ägget fäster som det ska och är livsdugligt så stannar det på plats tänker jag...bättre att stoet resorberar än kastar senare.

Ja precis. Har svårt att tro att en vanlig ridhäst blir så stressad av ridning att den resorberar, då verkar nåt vara knas.

Jag tog en sväng i skogen igår, den vi känner utan och innantill och det uppskattades av tanten! Dock är hon som en högdräktig flummig tant redan, nån gillar uppenbarligen dräktighet :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 565
Senast: Gunnar
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar